1. Aktualności
  2. Polska

Ryki (SM): Polacy kupują coraz więcej serów plasterkowanych

Źródło: Forum Mleczarskie Handel
Autor: Janusz Górski

– W Polsce produkuje się ok. 24 tys. ton sera w skali miesiąca – mówi w rozmowie z Forum Mleczarskie Handel Grzegorz Kapusta, Wiceprezes ds. Skupu i Transportu w mleczarni Ryki (SM). – Tendencje są wzrostowe zarówno jeśli chodzi o produkcję, jak też konsumpcję. Dla przykładu: w 2003 r. średnie spożycie sera w Polsce wynosiło 10,7 kg/na osobę, zaś w roku 2009 już 11 kg/na osobę. Faktem jest, że daleko nam jeszcze do tych, którzy konsumują najwięcej, np. we Francji spożycie sera wynosi 23,9 kg/osobę – wylicza Grzegorz Kapusta.
– Polscy konsumenci nadal wybierają najczęściej sery na wagę w kawałku (43%). Jednak w ostatnim czasie tendencja ta stopniowo ulega zmianie na korzyść serów plastrowanych (20%) i kawałkowanych (27%) przez producenta, które są łatwe do użycia dzięki opakowaniu typu „otwórz-zamknij” – wskazuje Wiceprezes Grzegorz Kapusta.


– Sery podpuszczkowe dzielą się na sery miękkie, twarde oraz półtwarde, które obejmują wiele rodzajów. Przy wyborze sera podpuszczkowego konsumenci kierują się głównie trzema czynnikami: smakiem (59%), dostępnością cenową (15%) oraz przyzwyczajeniem do spożywania tych produktów (12%). Coraz częściej i świadomie sięgają także po sery konkretnego producenta. Zawartość tłuszczu, ładne opakowanie, reklama, promocja odgrywają o wiele mniejszą rolę – dodaje nasz rozmówca.
– Najczęściej wybierane są sery typu holenderskiego (80%) oraz szwajcarsko-holenderskiego. Nadal panuje również przekonanie, że im więcej dziur w serze, tym lepiej. W ofercie mleczarni Ryki (SM) również znajdują się sery typu holenderskiego (Gouda, Zamojski, Zamojski Wędzony, Cymes, Cymes Wędzony) oraz szwajcarsko-holenderskiego (Rycki Edam, Ramzes) – wskazuje Grzegorz Kapusta, Wiceprezes ds. Skupu i Transportu w mleczarni Ryki (SM).