1. Aktualności
  2. Polska

E-handel rozwija się dynamicznie

Źródło: PMR
Autor: Janusz Górski

Wartość rynku sprzedaży detalicznej w internecie to 17,9 mld zł, według szacunków PMR prezentowanych w najnowszym raporcie „Handel internetowy w Polsce 2012. Analiza i prognoza rozwoju rynku e-commerce na lata 2012-2014”. Warto zaznaczyć, że pomimo kryzysu finansowego, e-handel funkcjonuje bardzo dobrze i w każdym roku odnotowuje kilkunastoprocentowe wzrosty.


Wartość rynku sprzedaży detalicznej w internecie to, według szacunków PMR, 17,9 mld zł. Należy zaznaczyć, że pomimo kryzysu finansowego e-handel funkcjonuje bardzo dobrze i z każdym rokiem odnotowuje kilkunastoprocentowe wzrosty. Biorąc pod uwagę kilka ostatnich lat, wartość rynku znacznie wzrosła. Od 2008 roku rynek zwiększył się o 7,4 mld zł, a według naszych prognoz w 2014 roku wzrośnie o prawie 50% do wartości 26,6 mld zł. Obecna wielkość sprzedaży w kanale internetowym to około 3,5% wartości całego handlu detalicznego w Polsce.
Malejąca dynamika wzrostu rynku w ostatnich latach i w roku najbliższym jest rezultatem oddziaływania dwóch czynników. Po pierwsze, rynek ma charakter dojrzewający, powoli się nasyca i z roku na rok w mniejszym stopniu jest konkurencyjny dla sklepów tradycyjnych (ze względu na mniejsze różnice cenowe). Po drugie, zauważalny jest wpływ sytuacji kryzysowej, która z jednej strony przyczynia się do wzrostu liczby klientów wybierających ten kanał z uwagi na niższe ceny, a z drugiej negatywnie oddziałuje na konsumentów, którzy generalnie wstrzymują się z zakupami. Zwiększenie dynamiki prognozujemy na rok 2014, w którym powinniśmy zaobserwować skumulowany rezultat wejścia dużych graczy do części segmentów w zeszłym i obecnym roku (np. Tesco, Zara i inne marki Inditex, część marek LPP, C&A, czy Deichmann), którzy obecnie potrzebują czasu na uruchomienie sklepów na szeroką skalę.
Klienci e-handlu to w zdecydowanej większości osoby, które mają duże doświadczenie w korzystaniu z internetu – ponad trzy czwarte (77%) z nich korzysta z sieci ponad pięć lat, jak wynika z badania PMR Research przeprowadzonego na potrzeby raportu „Handel internetowy w Polsce 2012. Analiza i prognoza rozwoju rynku e-commerce na lata 2012-2014”. Co więcej, są to zazwyczaj mieszkańcy dużych miast, posiadający wyższe wykształcenie oraz dysponujący wysokim dochodem w przeliczeniu na osobę w gospodarstwie domowym.
Najczęściej kupowanymi przez internet grupami produktów, a także usługami, były: odzież i obuwie, które zakupiło 62% respondentów, następnie RTV, AGD i sprzęt elektroniczny (59%) oraz bankowość (58%). Warto też wymienić książki (54%), części motoryzacyjne (53%), kosmetyki (38%), DIY i meble (37%). Jedną z najmniej popularnych grup produktowych były produkty spożywcze (7%).
Badanie konsumenckie zostało zrealizowane w czerwcu 2012 r. przez PMR Research, dział badawczy firmy PMR (www.research-pmr.com). Badanie przeprowadzono techniką wywiadów telefonicznych CATI, a skontaktowano się z losowo dobraną próbą tysiąca dorosłych mieszkańców Polski, którzy kiedykolwiek dokonali zakupów online. W celu uzyskania tak dużej liczby wywiadów konieczny był kontakt z 1 987 osobami.