1. Aktualności
  2. Polska

PMR prognozuje wzrost sprzedaży private labels o 21% w 2011

Źródło: PMR
Autor: Janusz Górski
© PMR

Według szacunków firmy PMR zawartych w najnowszym raporcie pt. Marki własne detalistów w Polsce 2011. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2011-2013, wartość rynku marek własnych w Polsce wyniosła 24,6 mld zł w 2010 roku, co oznacza wzrost o 17% w porównaniu z rokiem 2009. W 2011 prognozuje się wzrost o 21% do 29,9 mld zł, w 2012 wzrost o 23% do 36,8% oraz w 2013 roku wzrost o 24% do 46,7 mld zł.


Wysoka dynamika rynku była efektem znaczącego wzrostu wartości sprzedaży w supermarketach i hipermarketach, który wyniósł odpowiednio po 20%. W konsekwencji, oba formaty zanotowały wzrost udziałów w rynku. Intensywnie rozwijała się również sprzedaż poprzez dyskonty, aczkolwiek z dynamiką niższą niż w ubiegłym roku – 17%.
Największy udział w sprzedaży marek własnych mają dyskonty – w 2010 roku przekroczył on 55% i według przewidywań PMR będzie się systematycznie zwiększał w kolejnych latach. Za dynamicznym rozwojem sprzedaży private label w tym kanale stoi szybko rosnąca sieć sklepów dyskontowych. W 2010 roku w Polsce przybyło ponad 260 nowych placówek tego formatu, kilkadziesiąt więcej niż w poprzednim roku. Za największy wzrost odpowiada sieć Biedronka, która rośnie w tempie 150-200 sklepów rocznie, aczkolwiek w 2010 roku zanotowała wzrost sprzedaży niższy niż w ubiegłych latach. Poza tym, w dyskontach większość oferty stanowią produkty marek własnych – w przypadku niektórych sieci ich udział sięga niemal 90% asortymentu.
Do rozwoju rynku marek własnych w 2010 roku niewątpliwie przyczyniło się wciąż odczuwalne spowolnienie gospodarcze, w wyniku którego polscy konsumenci, szukając oszczędności, częściej sięgali po produkty detalistów. Z uwagi na to, iż cena nadal jest kluczowym czynnikiem wyboru, produkty marek własnych, z reguły bardziej atrakcyjne cenowo od produktów markowych, wpisały się w potrzebę bardziej racjonalnych wydatków. Poza tym nastąpił wyraźny wzrost akceptacji marki własnej.
Tym samym okres osłabienia gospodarczego przyczynił się do poprawy wizerunku towarów private label, co w kolejnych latach będzie procentować wzrostem ich sprzedaży oraz udziałów rynkowych.
Na 2011 rok i kolejne lata prognozy PMR przewidują dalszy dynamiczny wzrost rynku marek własnych, przekraczający 20%. Do wzrostu rynku przyczyniać się będzie rozwój oferty private label we wszystkich kanałach handlu nowoczesnego, jak również w hurtowniach zaopatrujących sklepy tradycyjne. Duże znaczenie dla rynku będzie miała ekspansja sieci dyskontowych, których liczba w przyszłym roku przekroczy 3 tys.
Obecna, trudna sytuacja na światowym rynku surowcowym może jeszcze bardziej przyspieszyć rozwój marki własnej w Polsce. Rosnące ceny żywności w sklepach, ale także wszelkiego rodzaju inne opłaty powodują, że ludzie będą kierowali się tam, gdzie jest taniej i będą sięgali po bardziej przystępną cenowo ofertę marek własnych.