1. Aktualności
  2. Polska

Polacy będą wydawać coraz więcej na jogurty

Źródło: rp.pl
Autor: Aleksandra Karpińska
© FM

Jogurty są jednymi z tych przetworów z mleka, które najbardziej napędzają boom w branży. Od 2006 do 2010 r. sprzedaż jogurtów w ujęciu ilościowym wzrosła w Polsce o 59%. Firma Nielsen podaje, że tylko w ubiegłym roku kupiliśmy o 12% jogurtów więcej niż w 2009 r., wydając na nie 1,9 mld zł.

Na dotychczasowym rozwoju rynku z pewnością się nie skończy. Firma badawcza Euromonitor International – która szacuje nasze tegoroczne wydatki na jogurty na niemal 2,6 mld zł – podaje, że zwiększać się będzie popyt szczególnie na jogurty do picia. W tym roku kupimy ich 82,5 mln litrów, o niemal 9% więcej niż w 2010 r. Do 2010 r. wielkość tego segmentu zwiększy się do niemal 113 mln litrów. Euromonitor szacuje, że na statystycznego Polaka przypadnie 7,5 kg jogurtów do jedzenia łyżeczką. Natomiast średnie spożycie w krajach Europy Zachodniej wyniesie 13,8 kg. W 2015 r. przeciętna konsumpcja wzrośnie u nas do 9,2 kg. Polski rynek jogurtów zdominowali dwaj międzynarodowi gracze. Drugie miejsce za Danone, z udziałami na poziomie ok. 20% zajmuje firma Zott, właściciel marki Jogobella. Jego przewaga nad największym producentem jogurtów z polskim kapitałem, czyli należącą do Zbigniewa Komorowskiego Bakomą, wynosi nadal ok. 10%. Według firmy Euromonitor w 2011 r. wydamy na przetwory z mleka 14,3 mld zł. Do 2015 r. wartość tego rynku zwiększy się do niemal 17 mld zł. Oprócz jogurtów coraz więcej będziemy wydawać także na sery. W tym roku będzie to 4,2 mld zł, o ok. 4% więcej niż w 2010 r. Za cztery lata rynek serów w Polsce będzie wart ponad 5,1 mld zł.