1. Aktualności
  2. Polska

Dynamiczny wzrost dyskontów

Źródło: PMR
Autor: Aleksandra Karpińska
© PMR

Według szacunków PMR, w 2010 roku największą dynamikę wzrostu przekraczającą 20% rok do roku odnotowały, kolejny rok z rzędu, sklepy dyskontowe.

Był on konsekwencją kontynuowanej ekspansji, głównie lidera rynku sieci Biedronka, jak i bardzo dobrych wyników drugiego gracza w tym segmencie, sklepów Lidl. Utrzymując podobne tempo rozwoju, w roku 2013 na rynku polskim będzie działało już ponad 3 tysiące placówek dyskontowych. Jednocześnie na rynku polskim nadal pozostaje miejsce dla kolejnych sklepów tego formatu. Gęstość sieci jest wciąż niewielka i dochodzi, według estymacji PMR, do 60 sklepów dyskontowych na milion mieszkańców w 2010 roku. Obecnie na jeden dyskont przypada 16 tysięcy osób, trzy lata temu – 23 tysiące.
Sieci dyskontowe dominują pod względem wydatków na reklamę telewizyjną w 2010 roku, zliczając miesięczne dane publikowane przez TNS OBOP. Łącznie, w ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy dwie największe sieci, Lidl i Biedronka, wydały na ten cel ponad 100 mln zł, ponad połowę całości wydatków wszystkich detalistów spożywczych. Dyskonty zwiększyły również inwestycje w charakterystyczne dla tego segmentu marki własne. Według szacunków PMR, w 2010 roku to dyskonty odnotują najwyższą dynamikę sprzedaży marek własnych, rzędu 27%, podczas gdy jeszcze w 2009 roku liderem wzrostu w tym asortymencie były hipermarkety.