1. Aktualności
  2. Polska

Mercedes-Benz: najbezpieczniejszy samochód ciężarowy świata staje się jeszcze bardziej bezpieczny

Źródło: Mercedes-Benz Polska
Autor: Barbara Wiercińska

Mercedes-Benz wprowadza w ciężkim Actrosie drugą generację systemu Active Brake Assist. Ten dotychczas unikatowy i wielokrotnie nagradzany system bezpieczeństwa ma teraz jeszcze więcej możliwości: O ile dotychczas rozpoczynał on automatycznie hamowanie w sytuacji, gdy istniało poważne niebezpieczeństwo zderzenia z wolniejszym pojazdem jadącym z przodu, teraz Active Brake Assist 2 uruchamia się również w razie ryzyka najechania na przeszkodę nieruchomą. Active Brake Assist, zwany także asystentem hamowania awaryjnego, dał dotychczas przekonujący, praktyczny dowód swej niezawodności w więcej niż 14 000 samochodach ciężarowych i na dystansie ponad trzech miliardów kilometrów na drogach Europy.

System zapobiegający blokowaniu kół, system zapobiegający poślizgowi kół napędowych, hamulce tarczowe na wszystkich kołach, elektronicznie sterowany układ hamulcowy, wysokociśnieniowy układ hamulcowy, asystent hamowania, asystent pasa ruchu, system regulacji pochylenia, układ regulacji odległości od pojazdu poprzedzającego – lista rozwiązań technicznych i systemów zwiększających bezpieczeństwo jazdy, które miały swoją światową premierę w samochodach ciężarowych marki Mercedes-Benz, jest długa. Do szczytowych osiągnięć prac rozwojowych należy rewolucyjny układ Active Brake Assist. Wprowadzony w roku 2006 w samochodzie ciężarowym Mercedes-Benz Actros do zadań ciężkich, system ten doskonale sprawdził się w praktyce.
Z relacji licznych kierowców ciężarówek wynika, że system bezpieczeństwa niejednokrotnie uchronił ich od wypadku. Eksperci nie mają wątpliwości: Active Brake Assist uratował życie wielu ludziom – nie tylko jadącym w samochodach ciężarowych, lecz również w pojazdach poruszających się przed nimi.
Także różne firmy ubezpieczeniowe nabrały już przekonania, że system ten jest korzystny dla klientów, a tym samym dla nich samych, i oferują zniżki składek ubezpieczeniowych, gdy pojazdy użytkowe są wyposażone w rozwiązania tego typu.
Nowy Active Brake Assist 2 jest kolejnym kamieniem milowym. O ile dotychczas system bezpieczeństwa uruchamiał hamowanie awaryjne wyłącznie w przypadku poważnego zagrożenia najechania na wolniejszy pojazd z przodu, teraz Active Brake Assist 2 rozpoczyna manewr hamowania również w razie ryzyka najechania na pojazd stojący, na przykład w niespodziewanym korku na autostradzie. Tym samym wizja bezwypadkowej jazdy w ramach globalnego projektu Initiative Shaping Future Transportation Daimler Trucks jest o krok bliższa urzeczywistnieniu.