1. Aktualności
  2. Świat

Tetra Pak: Spożycie płynnych produktów mlecznych będzie rosło do 2012 r. o 2,4% rocznie

Źródło: FlexNews
Autor: Janusz Górski

Tetra Pak zmieniło prognozy globalnej konsumpcji płynnych produktów mlecznych (LDP) w okresie 2009-2012. Po podanych w grudniu 2009 r. prognozach wzrostu rynku napojów mlecznych o 2,2% rocznie, przedsiębiorstwo przewiduje większy wzrost konsumpcji LDP – ma ona rosnąć o 2,4% rocznie (283 mld. litrów), jako że w pierwszej połowie 2010 popyt był duży.

Tetra Pak uważa, że konsumpcja LDP będzie kontynuować wzrost, głównie dzięki nowym rynkom. Spożycie napojów mlecznych skorzystało z 8,7%, 7,1% i 6,9% rocznego wzrostu w Azji, Ameryce Łacińskiej i Afryce.
Według Tetra Pak Dairy Index na zachowania konsumenckie wpływ będzie miało starzenie się społeczeństw, rosnąca urbanizacja oraz populacja klas średnich, zwłaszcza na nowych rynkach. Duże znaczenie na typ wybieranych produktów mlecznych i sposób ich konsumpcji będzie miała zmieniająca się demografia, stwarzając nowe możliwości dla przemysłu mleczarskiego. Prezes i dyrektor generalny Tetra Pak Dennis Jönsson wyjaśnił, że populacja osób 60+ to najszybciej rosnący segment rynku w każdym regionie świata. Ponadto konsumentów w wieku 65+ jest obecnie około 739 mln., a w 2025 może być ich 2 mld. Jansson powiedział, że producenci mleczarscy w różnych krajach oferują grupie konsumentów, szukających tzw. wellness, produkty takie jak mleko wzbogacane wapniem, witaminami i minerałami, które mogą obniżyć cholesterol i pomóc w profilaktyce osteoporozy.
Tetra Pak argumentuje, że urbanizacja to kluczowy czynnik wpływający na zapotrzebowanie na napoje mleczne. Według danych ONZ, liczba osób mieszkających w miastach ma osiągnąć ponad 6 mld. w 2050 r. Jansson dodaje, że populacja miejska jest lepiej wyedukowana, świadoma marek i ma wyższy dochód niż osoby mieszkające na wsi. Co więcej, Chiny, w których nastąpił znaczący wzrost spożycia mleka i produktów mlecznych, do 2013 r. po raz pierwszy w historii będą miały większą populację w miastach niż na terenach wiejskich. W rezultacie, spożycie napojów mlecznych per capita może dalej rosnąć w tym regionie.
Jeżeli chodzi o klasę średnią, prawdopodobnie wzrośnie ona z 430 mln. ludzi w 2000 r. do 1,15 mld. w 2030 – podkreśla dyrektor generalny Tetra Pak.
Reasumując te grupy konsumenckie ze zwiększoną siłą nabywczą chcą i mogą sobie pozwolić na inne płynne produkty mleczne, takie jak mleko smakowe. Producenci mleczarscy włączają ponadto coraz więcej produktów wysokiej jakości, takich jak mleko wzbogacane i jogurty pitne do produktów w swojej strategii wzrostu.