1. Aktualności
  2. Polska

Stanowisko Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich, Związku Polskich Przetwórców Mleka oraz Krajowego Stowarzyszenia Mleczarzy w odniesieniu do 3 minutowego reportażu pt. ”Pić czy nie pić” wyemitowanego w Wydarzeniach Polsatu w dniu 10.05.2010

Źródło: zppm, kzsm, ksm
Autor: Barbara Wiercińska

Tak jak i autorzy reportażu jesteśmy zaniepokojeni znanym nam marginalnym, chociaż rozprzestrzeniającym się zjawiskiem marnotrawienia mleka przez dzieci i młodzież w starszych klasach szkół podstawowych, a szczególnie w gimnazjach.
Wydaje się jednak, że my wszyscy: społeczeństwo, rodzice, kierownictwo szkół i nauczyciele, a szczególnie media powinny zareagować na to negatywne zjawisko w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, zawartych w tytule „pic czy nie pić” (w domyśle mleko). Tymczasem w audycji, nie podkreślając ewidentnych walorów zdrowotnych picia mleka przedstawiono diametralnie różne punkty widzenia na konsumpcję mleka, z których część mogła budzić u widzów poczucie braku sensu spożywania mleka szczególnie przez dzieci i młodzież albo wręcz zagrożenia zdrowia z tego tytułu.

Spożycie mleka i przetworów mlecznych w Polsce jest bardzo niskie w stosunku do okresu przed 1990 r., a także w odniesieniu do konsumpcji w - branych za wzór w zakresie poprawnego odżywiania - krajach „starej” Unii Europejskiej (UE-15), co zagraża zdrowiu aktualnego oraz przyszłych pokoleń, zwłaszcza, jeśli chodzi o osteoporozę.
Świadomy tego sektor mleczarski w Polsce w ostatnim okresie zintensyfikował akcje promocji spożycia mleka i uważa za swój sukces dynamiczne zwiększenie dostaw mleka do przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów a nawet szkół ponadgimnazjalnych w celu wychowania przyszłego bardziej dojrzałego, świadomie dbającego o swoje zdrowie konsumenta, na wzór konsumenta zachodnioeuropejskiego.
W tym celu wykorzystuje się środki finansowe otrzymane z Unii Europejskiej, budżetu państwa polskiego i uzupełnia je w części ze specjalnie utworzonego z wpłat polskich rolników (dostawców mleka) Funduszu Promocji Mleka.
Wspólnie z Agencją Rynku Rolnego administrującą „akcję dostaw mleka dla szkół” i Fundacją „mleko dla szkół’ postaramy się znaleźć rozwiązania wyeliminowania przypadków marnowania mleka prze uczniów, włączając w akcję zachęcania uczniów do spożycia mleka na terenie szkoły w większym stopniu rodziców, a zwłaszcza nauczycieli.
Od mediów a szczególnie telewizji, która zarabia krocie na reklamach największych firm mleczarskich w Polsce, oczekujemy poważnego traktowania tak ważnej tematyki jaką jest przekazywanie konsumentowi podstawowych zasad dietetyki i doświadczeń nauki o żywieniu człowieka w odniesieniu do spożycia mleka i jego przetworów.