Aktualności wszystkich: 6 874

Strona 1 z 344
© łowicz (osm)
Polska
Trudno będzie uzyskać dalszy wzrost cen
© łowicz (osm)

Zapytaliśmy Iwonę Grzybowską, Prezes Zarządu mleczarni Łowicz (OSM) jakim wynikiem firma zamyka 2023 r. – Wyniki finansowe przemysłu mleczarskiego uległy znacznemu pogorszeniu, spadły przychody eksportu bezpośredniego. Rok 2023 można uznać za być może najtrudniejszy w ostatnim dziesięcioleciu – powiedziała Forum Mleczarskiemu nasza rozmówczyni. – Z początkiem drugiego kwartału 2023 r. ceny produktów we wszystkich kategoriach zaczęły dynamicznie spadać. Trend ten odwrócił się dopiero we wrześniu. Natomiast jesienne podwyżki, które były krótkim cyklem, ukształtowały ceny zbytu produktów na poziomie o około 25% niższym niż w szczytowym okresie roku 2022. Ostatnie rynkowe sygnały wskazują na to, że trudno będzie uzyskać dalszy wzrost cen produktów mlecznych, co nie napawa optymizmem. 

pokaż
© spar polska
Polska
Konsumenci nie chcą ograniczać koszyka zakupów nabiału
© spar polska

Zapytaliśmy Wayne’a Hodsona, Prezesa Zarządu sieci SPAR w Polsce jak istotne dla konsumentów w czasach niepewności rynkowej są wartość odżywcza, czysta etykieta i innowacyjność w kategorii nabiału? – Nabiał, a w szczególności mleko, to produkty wysoko wolumenowe i spożywane na co dzień w większości gospodarstw domowych – przyznał rozmówca Forum Mleczarskiego. – Wartość odżywcza, czysta etykieta i innowacyjność są coraz ważniejsze dla klientów, dlatego są też istotne w budowaniu świadomości i tożsamości marki własnej SPAR. Rozszerzamy asortyment i inwestujemy w wyroby bardzo dobrej jakości dostarczane przez polskich producentów. 

pokaż
© forum mleczarskie
Polska
Rośnie sprzedaż twarogów z nowej linii w mleczarni w Grodzisku
© forum mleczarskie

– Nowa linia do produkcji twarogów została uruchomiona na przełomie listopada i grudnia 2022 r. Produkcja rozpoczęła się z początkiem następnego roku. Koszty tej linii łącznie z pakowaniem, ważeniem i etykietowaniem to był koszt około 7 mln zł – powiedział Forum Mleczarskiemu Tadeusz Proczek, Prezes Zarządu mleczarni Grodzisk Mazowiecki (OSM) podczas śniadania prasowego w dniu 6 marca. – Koszt ten został pokryty w 50% ze środków unijnych, a w 50% ze środków własnych. Dotychczas mieliśmy ograniczone możliwości produkcji tradycyjnego twarogu, a proces produkcji był bardzo pracochłonny. Ponieważ zapotrzebowanie rosło, musieliśmy szukać nowego rozwiązania – dodał Prezes.

pokaż
© łowicz (osm)
Polska
Łowicz (OSM) planuje przyłączyć inną spółdzielnię
© łowicz (osm)

– Zima to specyficzny czas w roku – w głównej mierze jest to spowodowane okresem świątecznym i towarzyszącej mu radości, optymizmowi, nadziei, a co za tym idzie szczodrzejszym wydatkowaniem pieniędzy. Natomiast od stycznia powróciła „szara” rzeczywistość niełatwych czasów, z którymi się mierzymy i na które próbujemy się dobrze przygotować – powiedziała Forum Mleczarskiemu Handel Iwona Grzybowska, Prezes Zarządu mleczarni Łowicz (OSM). – Zdajemy sobie sprawę, że rynek nie jest łaskawy dla żadnej branży i przedsiębiorstwa. Staramy się identyfikować zagrożenia i w możliwie największym stopniu redukować ich wpływ na naszą działalność.

pokaż
© forum mleczarskie
Unia Europejska
Ceny serów i masła idą w górę na rynku unijnym
© forum mleczarskie

Przegląd najważniejszych wydarzeń według ostatniego raportu Komisji Europejskiej
• spotowe ceny mleka: 44,8 c/kg (10.03.2024);
• ceny masła w UE: 567 €/100 kg, +2,4% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
• ceny OMP w UE: 247 €/100 kg, -1,7% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
• ceny PMP w UE: 361 €/100 kg, -0,4% w ciągu ostatnich 4 tygodni;

pokaż
© cmr
Polska
Sprzedaż masła w Polsce wzrosła wraz ze spadkiem cen
© cmr

– W okresie styczeń – wrzesień 2023 wartość sprzedaży masła w sklepach w Polsce spadła o 9% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Co ważne, jest to spadek spowodowany wyraźnie niższymi cenami, ponieważ w tym samym czasie liczba sprzedanych opakowań masła wzrosła aż o 15% –  powiedział Forum Mleczarskiemu Nikodem Pankowiak, Analityk Danych Sprzedażowych, CMR. – Za ten wzrost odpowiadają przede wszystkim dyskonty, gdzie mimo spadku liczby paragonów, na których znalazło się masło, aż o 21% wzrosła liczba jego sprzedanych opakowań. 

pokaż
© włoszczowa (osm)
Polska
Włoszczowa (OSM) rozłożyła koszty na większy wolumen sprzedaży
© włoszczowa (osm)

Zapytaliśmy Ryszarda Piziora, Prezesa Zarządu włoszczowskiej mleczarni, jak firma zamknęła 2023 rok od strony skupowej i przychodowej. – Spodziewaliśmy się spadku cen mleka, dlatego nastawiliśmy się na maksymalne zwiększenie skupu i produkcji, aby zwiększyć wolumen sprzedaży. I faktycznie nasze możliwości produkcyjne w 2023 r. były wykorzystywane w 100%. To nastawienie, żeby przerobić więcej surowca, wynikało z potrzeby, aby te wysokie koszty stałe rozłożyć na większą produkcję. Stąd nasz skup wzrósł o ponad 10% i osiągnął rekord ostatniego 20-lecia. Była to jednocześnie jedyna szansa na zachowanie wartości sprzedaży na poziomie z poprzedniego roku. Wzrosła produkcja naszych serów żółtych w granicach 17%, twarogów w okolicach 20%, a także napojów fermentowanych.

pokaż
© danone
Francja
Danone nie poprawił wyników sprzedaży w dziale mleczarskim
© danone

W 2023 r. skonsolidowana sprzedaż Grupy Danone wyniosła 27,619 mld euro, co oznacza wzrost organiczny o 7% i niewielki spadek pod względem obrotów o 0,2% z poziomu 27,661 mld euro. Dział EDP za sprawą marek Actimel, Danone, YoPro i Alpro wypracował 14,322 mld euro (spadek -3,2%) podczas gdy dział Specialized Nutrition odnotował wzrost z 8,319 mld euro do 8,504 mld euro. 

pokaż
© emmi
Szwajcaria
Emmi z dobrym wynikiem rocznym
© emmi

Szwajcarska Grupa Emmi dobrze sobie poradziła w wymagającym otoczeniu rynkowym i osiągnęła w 2023 r. wzrost sprzedaży o 0,3% i wzrost organiczny na poziomie 3,5%. Po uwzględnieniu ujemnych skutków walutowych i przejęć sprzedaż wzrosła o 0,3% do 4,242 mld CHF (4,568 mld euro).

pokaż
© tine
Norwegia
Tine przekazuje miliard koron 8 tys. rolników
© tine

Właściciele Tine, czyli ponad 8000 producentów mleka z całej Norwegii otrzymają łącznie ponad miliard koron za mleko wyprodukowane w 2023 r. Przychody ze sprzedaży w Tine, największej norweskiej firmie mleczarskiej w 2023 r. wyniosły około 26,5 mld NOK (2,3 mld euro), co oznacza wzrost o 6,6% w porównaniu z 2022 r. Roczny zysk po opodatkowaniu wyniósł 1,2 mld NOK (104,4 mln euro), co stanowi wzrost o 7,4% w porównaniu z rokiem poprzednim.

pokaż
© forum mleczarskie
Włochy
Jak największa spółdzielnia producentów mleka wdraża zrównoważony rozwój?
© forum mleczarskie

Granlatte, największa włoska spółdzielnia producentów mleka wzięła udział w seminarium technicznym na temat zrównoważonego rozwoju zwołanym przez Komisję Europejską. Prezes Granlatte Simona Caselli przedstawiła dotychczasowe doświadczenia Granlatte w zakresie zrównoważonego rozwoju. Warsztaty miały na celu zebranie doświadczeń na temat warunków, ograniczeń, przeszkód, możliwości i potrzeb rolnictwa zrównoważonego środowiskowo, zgodnego z produktywnością i rentownością ekonomiczną/warunkami życia rolników.

pokaż
© forum mleczarskie
Świat
Ceny serów w UE rosną
© forum mleczarskie

Przegląd najważniejszych wydarzeń według cotygodniowego raportu Komisji Europejskiej

  • ceny mleka spot spadają obecnie na poziomie 44,8 c/kg (3.03.2024);
  • ceny masła w UE: 561 €/100 kg, +2,7% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
  • ceny OMP w UE: 251 €/100 kg, bez zmian w ciągu ostatnich 4 tygodni;
  • ceny PMP w UE: 366 €/100 kg, +1,3% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
  • ceny cheddara w UE: 388 €/100 kg, +7,6% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
pokaż
© forum mleczarskie
Świat
Marki Starbucks, Lurpak i Puck z dodatnimi wolumenami sprzedaży
© forum mleczarskie

Arla, marka strategiczna firmy i parasolowa jednocześnie obejmująca zróżnicowane i odnoszące sukcesy podmarki obejmujące mleko, jogurt, śmietanę, proszek i sery, w 2023 r. stanęła przed ogólnym wyzwaniem, co spowodowało spadki wolumenów o 2,8% w porównaniu do 2022 r. Wyższe ceny spowodowały niewielki spadek przychodów do 3 618 mln euro z 3 702 mln euro w 2022 r. Niektóre submarki osiągnęły wyjątkowy wzrost wolumenów pomimo wyższych cen, przykładem jest Arla Protein, która odnotowała wzrost wolumenów o 60,5%.

pokaż
© sig
Świat
SIG wyprodukował 3-miliardowe opakowanie bez aluminium
© sig

W tym miesiącu SIG, globalna firma specjalizująca się w rozwiązaniach opakowaniowych osiągnęła ważny kamień milowy na drodze firmy do wyeliminowania aluminium z kartonów dostarczając 3-miliardowe aseptyczne opakowanie kartonowe wykonane z materiału opakowaniowego bez warstwy aluminium do europejskiego przemysłu mleczarskiego.

pokaż
© forum mleczarskie
Unia Europejska
Prognoza rozwoju Arla Foods w 2024 r.
© forum mleczarskie

Arla spodziewa się, że niestabilne warunki rynkowe, napędzane czynnikami zewnętrznymi, takimi jak zmniejszona siła nabywcza konsumentów, rozwój sytuacji walutowej oraz napięcia i niepewność geopolityczna, będą nadal wpływać na działalność w 2024 r. Arla spodziewa się, że dynamika wzrostu zaobserwowana w drugiej połowie 2023 r. będzie kontynuowana w pierwszej połowie 2024 r., co będzie skutkować oczekiwanym powrotem do wzrostu napędzanego wolumenem sprzedaży produktów markowych w całym 2024 r. na poziomie 1,0-3,0%, pomimo bardziej niepewnych perspektyw rynku i wzrostu w drugiej połowie roku.

pokaż
© ahdb
Świat
Spada import mleczarski do Chin w 2023 r. Co dalej?
© ahdb

Według Becky Smith, Analityczki AHDB import przetworów mlecznych do Chin w 2023 r. w dalszym ciągu spadał, do czego przyczyniła się zwiększona produkcja krajowa i słabszy popyt konsumencki. – Import produktów mlecznych do Chin w 2023 r. wyniósł 2,6 mln ton, co oznacza spadek o 12% w porównaniu z rokiem poprzednim. Analizując różne produkty mleczne, widzimy, że import mleka w proszku oraz mleka i śmietany w płynie spadał z roku na rok, natomiast w przypadku jogurtów i produktów serwatkowych odnotowano wzrost wolumenu importu.

pokaż
© forum mleczarskie
Dania
Redukcja emisji przez rolników w Arla Foods
© forum mleczarskie

Rolnicy, właściciele firmy Arla Foods okazali w 2023 r. swoje zaangażowanie w redukcję emisji gazów cieplarnianych. Zapewniły one średnio 3,6% redukcję emisji CO2e w porównaniu z 2022 r., co doprowadziło do spadku emisji w gospodarstwach z 1,12 do 1,08 kg CO2e na kg mleka. Całkowita emisja w zakresie 3, która stanowi 96% całkowitego śladu węglowego firmy Arla, została zmniejszona o 3 punkty procentowe na kg mleka i serwatki, a łącznie o 12% w porównaniu do wartości bazowej firmy z 2015 r.

pokaż
© kowr
Polska
W 2023 r. rósł polski eksport produktów rolno-spożywczych
© kowr

W 2023 r. odnotowano wzrost wpływów uzyskanych z eksportu produktów rolno-spożywczych z Polski. Wartość eksportu ogółem towarów rolno-spożywczych z Polski w 2023 r. osiągnęła rekordowe 51,8 mld euro (236 mld zł) i była o 8,1% wyższa niż przed rokiem. 

pokaż
© arla foods
Dania
Arla Foods obroniła się i wypłaciła dodatkowe 270 mln euro dostawcom
© arla foods

Arla Foods zdołała dostosować się do trudnych uwarunkowań rynku mleczarskiego w 2023 r. Dobre zakończenie roku umożliwiło Zarządowi zaproponowanie wyższej niż oczekiwano dodatkowej kwoty wypłat (dywidendy) dostawcom mleka. Jest to łącznie 270 mln euro za cały rok. Jak dodaje firma, ona i jej właściciele – rolnicy poczynili również znaczne postępy w ograniczaniu emisji gazów cieplarnianych, ograniczając emisję CO2e o prawie 1 mln ton w ciągu ostatnich 2 lat. 

pokaż
© forum mleczarskie
Unia Europejska
Ceny półproduktów masowych odreagowują
© forum mleczarskie

Przegląd najważniejszych wydarzeń według ostatniego raportu Komisji Europejskiej:
• ceny mleka spot nieznacznie w dół, obecnie na poziomie 45 c/kg (25.02.2024);
• ceny masła w UE: 557 €/100 kg, +2,9% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
• ceny OMP w UE: 254€/100 kg, +1,4% w ciągu ostatnich 4 tygodni;
• ceny PMP w UE: 363€/100 kg, +0,5% w ciągu ostatnich 4 tygodni;

pokaż
Strona 1 z 344