1. Aktualności
  2. Świat

Nowy ranking europejskich detalistów

Źródło: PLMA
Autor: Janusz Górski
© forum mleczarskie

Stowarzyszenie producentów marek własnych PLMA opublikowało coroczną prognozę europejskiego rankingu handlu żywnością na 2021 r za danymi firmy Ascential. Na szczycie listy znajdują się trzy niemieckie sieci handlowe. W oparciu o obroty, Grupa Schwarz zajmuje pierwsze miejsce z szacowanymi przychodami na poziomie 144,57 mld euro, co oznacza wzrost o 5,3%. Ponad trzy czwarte obrotów pochodzi od spółki zależnej Lidl. Na drugim miejscu rankingu znajduje się Rewe, które ma w tym roku wzrosnąć o 4,5% do 81,33 mld euro. Trzecią pozycję zajmie sieć Aldi, która ma wzrosnąć o 6,6% do 75,48 mld euro. Lider rynku brytyjskiego, Tesco traci, ale nadal zajmuje czwarte miejsce z 73,54 mld euro sprzedaży, co oznacza spadek o 5%. Silną pozycję zajmuje Edeka z obrotem 69,87 mld euro.

Kolejne cztery miejsca zajmują francuscy detaliści: Carrefour, E. Leclerc, Auchan i ITM (Intermarché), a następnie holenderska sieć Ahold Delhaize, której obroty wyniosą 35,5 mld euro. Odpowiada to wzrostowi o 8,3%, który jest najwyższym wzrostem w pierwszej dziesiątce firm handlowych.

W pozostałych krajach największym detalistą jest: w Rosji X5 Retail Group na 12. miejscu rankingu, dalej hiszpańska sieć Mercadona na 13., Eurocash na 15. miejscu, włoski Conad na 17., Swiss Coop na 18., portugalski Jerónimo Martins na 22., szwedzka ICA Group na 23., fińska Kesko 37., duńska Salling Group 39., norweska Reitan Group 40., belgijski Colruyt 44. i irlandzki Musgrave zamykają listę na 50. miejscu.