1. Aktualności
  2. Polska

Tetra Pak: Kampania edukacyjna „Dobre opakowanie ma znaczenie”

Źródło: Tetra Pak
Autor: Monika Czaplicka
© tetra pak

Polacy poświęcają więcej uwagi bezpieczeństwu żywności niż inni Europejczycy – już ponad 80% z nas wybiera naturalną żywność bez sztucznych dodatków i konserwantów. Zwracamy także również coraz większą uwagę na to, czy opakowania produktów spożywczych zapewniają im wystarczające bezpieczeństwo – chronią ich wartości odżywcze, zabezpieczają przed dopływem światła i czy nie wchodzą w reakcję z zawartością. Dla 4 na 5 badanych ważne jest także to, czy opakowanie jest ekologiczne. To zaledwie kilka kwestii, których dotyczy kampania edukacyjna „Dobre opakowanie ma znaczenie”, której celem jest zachęcenie konsumentów do podejmowania świadomych wyborów.


Europejczycy kupują 500 milionów napojów dziennie, co w skali roku oznacza ponad 182 miliardy zużytych opakowań. Z roku na rok rośnie nasza świadomość na temat bezpieczeństwa żywności, ochrony jej wartości odżywczych ale też tego, w jaki sposób proces jej produkcji wpływa na środowisko. To dobry czas by zwrócić uwagę polskich konsumentów na znaczenie ich codziennych wyborów i ułatwić im podejmowanie świadomych decyzji. Taki właśnie cel ma kampania dotycząca wpływu opakowań żywności na środowisko i zdrowie człowieka. Działania edukacyjne będą prowadzone pod hasłem „Dobre opakowanie ma znaczenie”.
Dobre opakowanie chroni żywność, ma minimalny wpływ na środowisko i jest wygodne
Dobre opakowanie powinno przede wszystkim spełniać swoją rolę – chronić wartości odżywcze produktów, bez konieczności dodawania konserwantów. Zapewniać barierę przed światłem, które może niszczyć składniki odżywcze zapakowanej żywności, oraz przed jej utlenianiem. Na opakowaniu powinny również być łatwo dostępne informacje o porcji produktu i jego składzie.
Dobór surowców i projekt opakowania mają zasadniczy wpływ także na środowisko – liczy się to, czy opakowanie jest wykonane z naturalnego materiału, ile energii jest potrzebnej do przewożenia i magazynowania zapakowanych w nie produktów, wreszcie – czy podlega ono recyklingowi.
Opakowanie stanowi integralną część produktu – musi być także łatwe w transporcie, przechowywaniu i użytkowaniu, wygodnie się otwierać i ponownie zamykać, pozwalać na jedzenie i picia w każdych okolicznościach codziennego dnia.
Konsumenci oczekują nowych rozwiązań
W ramach kampanii przygotowano raport na temat trendów żywieniowych Polaków, opracowany na podstawie zrealizowanych w 2017 roku badań konsumenckich. Jak wynika z raportu, sprzedaż żywności ekologicznej w Europie stabilnie wzrasta i jesteśmy coraz bardziej wymagający w kwestiach tego co i w jaki sposób jemy. Chcemy żyć zdrowo i mieć wpływ na jakość naszego życia. Aż 84% Polaków woli produkty naturalne, bez sztucznych dodatków lub konserwantów, a 79% z nas deklaruje, ze zwraca uwagę na to, czy opakowanie jest ekologiczne. 6 z 10 badanych uważa, że w przyszłości opakowania będą jeszcze ważniejsze – dziś i tak dbamy o tę kwestię bardziej niż 5 lat temu. Zmiany społeczne niosą za sobą nowe potrzeby, a badania i innowacje budują nowe możliwości. W raporcie zdiagnozowano również osiem najważniejszych trendów zaobserwowanych w przemyśle spożywczym, które wymagają od nas nowego spojrzenia, nie tylko na same opakowania. Należą do nich m.in. wszechobecna digitalizacja, holistyczne podejście do zdrowia, czy stale powiększająca się liczba aktywnych seniorów, których potrzeby odbiegają od potrzeb nastolatków.
O kampanii
Inicjatorem dyskusji na temat opakowań i ich wpływie na środowisko i zdrowie człowieka jest Tetra Pak Polska, producent wielowarstwowych opakowań kartonowych. Polska jest pierwszym europejskim krajem w którym prowadzone będą działania edukacyjne. W 2017 roku podobne działania zostaną przeprowadzone również we Włoszech, Francji, Hiszpanii, Portugalii, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Holandii i Belgii. W ramach kampanii planowane są działania w mediach tradycyjnych, internetowych i społecznościowych oraz nawiązanie współpracy z influencerami znanymi z pasji do zdrowego stylu życia i działań proekologicznych.
Więcej informacji na temat kampanii „Dobre opakowanie ma znaczenie” dostępne jest na stronie dobreopakowanie.com. Działania można także śledzić bezpośrednio na profilach Facebook i Instagram Tetra Pak Polska.