Hochland Polska: Jakość miejsca pracy ma kluczowe znaczenie!

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 1/2016

Troska o najwyższą jakość miejsca pracy to nie tylko wyraz chęci tworzenia w pracy przyjaznej atmosfery i bezpiecznych relacji, opartych na zaufaniu, ale świadomie przyjęta strategia biznesowa. Jacek Wyrzykiewicz, PR & Marketing Services Manager w Hochland Polska w rozmowie z Forum Mleczarskim przekonuje, że wysoka jakość miejsca pracy daje każdej firmie liczne przewagi konkurencyjne.

Czy wysoka jakość miejsca pracy powinna być częścią strategii biznesowej?

Oczywiście, bowiem ma kluczowe znaczenie. Firmy, które to zrozumiały lepiej dają sobie radę w zarządzaniu zmianą, pracownicy i zespoły są bardziej elastyczne, rośnie produktywność i innowacyjność. Poprawia się także jakość obsługi klientów i szeroko rozumiana współpraca ze społecznym otoczeniem firmy.

Jak to wygląda w Hochland Polska?

Każda firma musi odnaleźć swój sposób na stworzenie wspaniałego miejsca pracy – my staramy się to robić między innymi poprzez otwartą politykę komunikacji. Hochland jest „jak jedna wielka rodzina, w której na pierwszym miejscu jest pracownik, a nie tylko liczby”. Hochland Polska regularnie monitoruje i analizuje nastroje pracowników, bowiem to właśnie pracownicy zawsze znajdują się na pierwszym miejscu tej organizacji. Chcemy, aby nasza firma znajdowała się wśród najlepszych pracodawców w Polsce!

Jak ważny dla Hochland jest polski rynek?

Polska to jeden z najważniejszych rynków w Grupie Hochland. Tutaj Hochland ma najwyższe udziały swoich marek i pozostajemy liderem w budowaniu siły biznesu poprzez siłę brandu. W ostatnim czasie dynamika wzrostu polskiego rynku sera jest niewielka, niemniej jednak daleko mu do nasycenia. Do dalszego rozwoju kategoria potrzebuje więc znaczących innowacji oraz inspiracji, których celem jest zwiększanie konsumpcji.

Hochland to jedna z najsilniejszych marek na rynku, jaka jest marketingowa narracja firmy?

Zarówno Hochland, jak i Almette to silne ikony branży FMCG. Hochland stawia na najwyższą jakość oferowanych produktów oraz znaczące innowacje. Te dwie cechy stanowią silny fundament marki. Rozwój Hochland to naturalna ewolucja. Hochland ma silny racjonalny wizerunek, z mocnymi akcentami, które dodają marce emocji i zbliżają ją do konsumenta. Jednak dynamika większości kategorii FMCG jest w Polsce stosunkowo niska, co podnosi znacznie wyżej poprzeczkę dla firm chcących rosnąć i się rozwijać, które silniej wykorzystują wielowymiarowe źródła danych, aby tworzyć innowacje.

Jak optymalnie motywować pracownika, które postrzegany jest najczęściej jako ambasador firmy?

Wbrew pozorom najbogatsze pakiety benefitów lub zakrojone na skalę globalną polityki i programy HR, nie zawsze są najważniejsze. Wygrywają miejsca, którym udało się wypracować wyjątkowe relacje z pracownikami. Tworzywem tych relacji jest wzajemne zaufanie, koleżeństwo i powszechnie podzielana duma z firmy i jej praktyk rynkowych. Oczywiście pracownicy doceniają różnego rodzaju dodatkowe świadczenia. Z tych często wskazywanych, jako pożądane, są różnego rodzaju premiowania. I nie chodzi tu tylko o premiowanie płacowe, ale właśnie premiowanie pozapłacowe w różnego typu formach. Świadczenia pozapłacowe to często bon podarunkowy, przedpłacona karta podarunkowa lub dodatkowy dzień urlopu, ale też paczka świąteczna czy zaproszenie na imprezę firmową lub wyjazd integracyjny. To także dofinansowanie sportu i rekreacji, opieka medyczna albo dodatkowe kursy oraz szkolenia językowe.

Co może źle wpływać na jakość miejsca pracy?

Premiowanie, szczególnie w działach sprzedaży jest narzędziem niosącym liczne zagrożenia dla całej organizacji. Jednym z najbardziej znanych jest „syndrom kija hokejowego”. Nazwa nawiązuje do wykresu przedstawiającego wielkość sprzedaży na osi czasu. Typowym mechanizmem jest nieproporcjonalny w czasie rozkład wielkości sprzedaży – dopiero w okresie poprzedzającym wypłatę premii handlowcy są zmotywowani do maksymalnego wysiłku, co powoduje gwałtowne zakrzywienie wykresu (przypominające kształtem kij hokejowy). To zjawisko jest bardzo niekorzystne dla innych części organizacji, takich jak planowanie produkcji, produkcja czy logistyka, ponieważ gwałtowne skoki zapotrzebowania na produkty nie pozwalają na równomierną pracę, doprowadzają do sytuacji, gdy nie sposób zapewnić dostawę produktów w odpowiedniej ilości, wprowadzają chaos organizacyjny. Aby uniknąć efektu kija hokejowego i maksymalnie „wypłaszczyć” krzywą sprzedaży, okresy premiowania warto podzielić na różne punkty „premiowe”, które powodują, że całość się stabilizuje. Trzeba stworzyć jasne i zrozumiałe zasady pracy, aby pracownicy byli zaangażowani. Szczególnie siły sprzedaży potrzebują jasnych zasad wynagradzania, jasnych celów okresowych i jasnych zasad premiowania.

Dziękuję za rozmowę.
Janusz Górski

Zobacz także