Krasnystaw (OSM): Innowacyjność ma znaczenie

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 6/2013




Rozmowa z Krzysztofem Bortackim,
Kierownikiem Działu Handlu i Marketingu w spółdzielni Krasnystaw (OSM)


Spółdzielnia w Krasnymstawie rozbudowała w tym roku dystrybucję swoich wyrobów. W jaki sposób przekonali Państwo obecnych partnerów handlowych do zacieśnienia współpracy?

Rzeczywiście sezon wiosenno-letni możemy zaliczyć do udanych. Stało się tak, dzięki otwartości ze strony naszych partnerów handlowych na dystrybucję szerszej oferty naszych produktów. Spotkaliśmy się również z zainteresowaniem naszą ofertą ze strony zupełnie nowych kontrahentów krajowych i zagranicznych. O sukcesie zdecydowała przede wszystkim wysoka, powtarzalna jakość produktów w połączeniu z ich innowacyjnością. Dla partnerów handlowych ważna jest rozsądna polityka cenowa producenta, wsparcie marketingowe oraz gwarancja jak najwyższego poziomu realizacji zamówień.

Jak wygląda mapa geograficzna dystrybucji produktów z Krasnegostawu?

Na rynkach nowo pozyskanych dystrybucja opiera się głównie na kanale nowoczesnym. Oczywiście nadal rynkami najbardziej nam przychylnymi są rynki południowo-wschodniej Polski – to z racji naszego położenia i historycznych już tradycji handlowych. Największą jednak dynamikę sprzedaży notujemy na rynku warszawskim, gdzie sukcesywnie poszerzamy dystrybucję w kanale tradycyjnym. Rośnie również sprzedaż naszych produktów za granice naszego kraju, głównie na rynki brytyjskie, skąd popyt kreuje przede wszystkim nasza liczna Polonia.

Które kategorie wyrobów mleczarni Krasnystaw (OSM) cieszyły się w tym roku największym powodzeniem?

Wprowadziliśmy do oferty produkty, które otworzyły nam drogę na nowe rynki i nadal z powodzeniem zwiększają wolumen. Są to produkty naturalne, wytwarzane w oparciu o tradycyjne receptury z zastosowaniem nowoczesnych linii produkcyjnych. Dużym zainteresowaniem cieszy się brand Calpro, w ramach którego funkcjonują dziś dwa produkty: jogurt naturalny w kubku 175 g oraz jogurt naturalny z ziarnami zbóż i naturalnym miodem w kubku 175 g. Fundamentem marki jest wysoka zawartość wapnia i dodatkowe kultury La5 i Bb12. Warto dodać że na ostatnich prestiżowych targach Mleko-Expo w Warszawie jogurty Calpro zostały wyróżnione statuetką „Za najwyższą jakość”. Wzrasta także sprzedaż jogurtów owocowych Joguś – głównie w kategorii jogurtu pitnego. Zmniejszenie pojemności z 500 g na 350 g okazało się tu trafną decyzją. Do grona wiodących produktów należą też serek wiejski oraz kefir, który jest naszym najbardziej rozpoznawalnym brandem i często w rankingach pokazujących udziały w rynku krajowym zajmuje pierwsze lokaty.

Jak ocenia Pan szanse i zagrożenia związane z obecnymi ruchami cen surowców, półproduktów i wyrobów finalnych?

Określona koniunktura eksportowa produktów takich jak mleko w proszku czy sery twarde to efekt wielu czynników. Jednym z nich, który jest szansą dla polskiego mleczarstwa jest popyt płynący z Chin i Rosji. Jednak taka sytuacja powoduje wzrost ceny surowca, co zamyka opłacalność wielu kategorii produktów mleczarskich sprzedawanych dziś na rynek krajowy. W Polsce ceny finalnych produktów mlecznych z segmentu tzw. galanterii mleczarskiej są relatywnie niskie. Pokutuje pogląd, że mleko i jego przetwory muszą być tanie, co sprawia, że branża mleczarska jest mało rentowna. Biorąc pod uwagę pracochłonność przy produkcji mleka oraz spore koszty funkcjonowania zakładów mleczarskich podwyżki cen produktów finalnych są nieuniknione. Ważna jest tu przychylność partnerów handlowych, ich otwarcie na negocjacje cenowe.

Jaka jest rola innowacji i nowości w procesie zainteresowania ofertą partnerów handlowych?

Przy ogromnym nasyceniu rynku mleczarskiego w Polsce, dużej podaży produktów bazowych takich jak mleko, twaróg, masło itp. innowacyjność ma ogromne znaczenie. Oferowanie produktu o wyjątkowych cechach, oryginalnego, mającego wypełniać nisze rynkowe, a jednocześnie przynosić określone korzyści klientom finalnym to nasze główne zadanie. Taki produkt zawsze wzbudzi zainteresowanie partnerów handlowych. Dlatego też niebawem zaproponujemy kolejne odsłony brandu Calpro, który jest właśnie odpowiedzią na wysokie wymagania klientów.

Dziękuję za rozmowę.
Janusz Górski

Zobacz także