Gorgonzola: Włoska kwintesencja smaku

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 2/2017 (81)

Zamiłowanie Włochów do piękna, elegancji i smaku jest znane od wieków. Typowy Włoch to degustator i koneser, który umiejętnie wykorzystuje ulotny czas, by delektować się i cieszyć życiem. Włosi znani są z upodobania do kosztowania aromatycznych kaw, wykwintnych win, długodojrzewajacych wędlin lub oryginalnych w smaku serów. Jednym z najbardziej rozpoznawalnych włoskich serowarskich specjałów jest słynny ser podpuszczkowy z przerostem pleśni – Gorgonzola.

Historia Gorgonzoli

To jeden z najstarszych włoskich serów. Jego historia sięga czasów starożytnych. Pewne podania mówią, że pierwsza Gorgonzola została wyprodukowana w mieście Gorgonzola niedaleko Mediolanu już w 879 roku. Istnieje też teoria, że Gorgonzola została po raz pierwszy wyprodukowana w Pasturo nella Valsassina, wielkim regionie serowarskim, w którym znajdują się słynne naturalne jaskinie o optymalnej dla dojrzewania serów pleśniowych temperaturze (6-12°C).

Mimo rozbieżnych opinii, co do korzeni Gorgonzoli ser zawdzięcza swoją nazwę miastu o tej nazwie. Początkowo ser ten nazywano „stracchino di Gorgonzola” co można tłumaczyć: biały, miękki ser z Gorgonzoli. Z czasem nazwa ta ewoluowała w kierunku bardziej precyzyjnego opisu wizualnego Gorgonzoli – „green stracchino”, czyli zielony, miękki ser. Ser Gorgonzola był wówczas produkowany w okresie jesiennym z mleka krów, które wracały z górskiego wypasu.

Charakterystyka

Gorgonzola to miękki ser podpuszczkowy produkowany wyłącznie z mleka krowiego pochodzącego z gospodarstw znajdujących się na terenach tradycyjnego wypasu i jednocześnie prawnie zatwierdzonych. W trakcie produkcji dodawane są wyselekcjonowane bakterie kwasu mlekowego i pleśnie Penicillium glaucum, nadające mu charakterystyczny żyłkowany wzór. Finalnie Gorgonzola to ser w odcieniu białokremowym poprzecinany charakterystycznymi zielonymi nitkami pleśni. Dzięki temu Gorgonzolę cechuje ostry, pikantny, lekko grzybowy smak, który doskonale kontrastuje z tłustym, kremowym miąższem. Całość pokryta jest miękką skórką.

Obecnie produkuje się dwie główne odmiany Gorgonzoli: Gorgonzola Dolce jest młodsza i delikatniejsza, i Gorgonzola Picante – bardziej dojrzała i ostrzejsza w smaku. Słodka odmiana jest lekko pikantna, odmiana pikantna ma bardziej zdecydowany smak. Jej konsystencja jest bardziej zwarta i krucha, poprzecinana większą liczbą żyłek pleśni.

Dojrzewanie Gorgonzoli, dla odmiany słodkiej trwa około 7 tygodni, a dla odmiany pikantnej ponad 11 tygodni. Ser zachowuje świeżość do 14 dni, później staje się kruchy i ostry, z dużym przerostem pleśni.

Konsorcjum Ochrony Sera Gorgonzola ChNP

Uważamy, że Gorgonzola jest mocną, światową marką, która powinna być interesująca zarówno dla małych delikatesów, jak i dużych firm takich jak Carrefour, czy Makro. Jest to ser premium bardzo dobrze znany konsumentom. Czynnikami, które decydują o zakupie z ich strony są: smak, cena oraz dostępność produktu premium.

Ser Gorgonzola jest wyjątkowo kremowy, elegancki, a jednocześnie łatwy do smakowania. Ilość połączeń smakowych, które można stworzyć przy użyciu tego sera z innymi produktami jest tak duża, że można wykorzystywać go niemal codziennie do nowych potraw. To jest bardzo skuteczny sposób na przekonanie konsumentów do zakupów. Co więcej jego próbowanie tylko utwierdza w przekonaniu, że warto go kupić raz jeszcze. Uważamy, że jeśli jest możliwość zasmakowania produktu i dowiedzenia się w jak łatwy sposób można go wykorzystać, konsument zaangażuje się i będzie kupował ser Gorgonzola w sposób powtarzalny.


Strona 1 z 3