Napoje kawowe: Jak obudzić konsumenta?

Zuzanna Karska
Forum Mleczarskie Handel 6/2016 (79)
satino coffee, bakoma

Kawa cieszy się popularnością na całym świecie – w kalendarzu znaleźć można nawet Międzynarodowy Dzień Kawy. Jej popularność w Polsce jest również duża – świadczyć o niej mogą m.in. nowo powstające kawiarnie. Jak wynika z komunikatu z badań CBOS (Centrum Badania Opinii Społecznej) nr 115/2014 „Zachowania Żywieniowe Polaków” z sierpnia 2014 roku, kawa jest spożywana raz dziennie przez 48% badanych osób. Z kolei 17% udzieliło odpowiedzi, że pije ją kilka razy w ciągu dnia.

Popularność kawy można wykorzystać  przy promowaniu napojów kawowych. Chociaż w tym momencie pogoda za oknem nie jest sprzyjająca, to warto już teraz zastanowić się nad działaniami promującymi ten produkt podczas ciepłych miesięcy 2017 roku. W działaniach promocyjnych warto wykorzystać fakt, że kawa jest kojarzona jako napój pobudzający – często pita jest rano albo w momentach kryzysu i braku siły do dalszej pracy lub nauki. Częstowanie próbkami napojów kawowych w godzinach porannych przy większych skupiskach biurowców lub pod uczelniami wyższymi, jak również rozdawanie napojów w głównych punktach miast lub węzłach komunikacyjnych to dobry pomysł na promocję produktu. Warto również rozważyć promocję produktu wśród konsumentów odwiedzających rano sklep. Coraz częściej firmy mleczarskie prowadzą aktywnie i w ciekawy wizualnie sposób kanały w social media. Są one idealnym narzędziem do nagłośnienia tego typu akcji oraz zaangażowania konsumentów.

kaffee muller, satino coffee espresso, bakoma

Napoje kawowe posiada w swojej ofercie także Bakoma. W koszyku konsumenta znaleźć może się Satino Coffee Latte, Satino Coffee Cappuccino lub Satino Coffe Espresso, czyli trzy różne warianty smakowe napoju kawowego. O smakach informują odpowiednie opisy na opakowaniu, ale również kolorystyka. Satino Coffee Latte ma jasnobrązowe opakowanie, a Satino Coffee Espresso ciemnobrązowe. Wersja Satino Coffee Cappuccio ma kolorystykę pośrednią. Każdy z opisywanych produktów dostępny jest w butelce o pojemności 240 g. Należy jednak zauważyć, że do oferty firmy wprowadzone zostało również nowe opakowanie wyrobu z linii Satino Coffee: 220 g kubeczki. Jak informuje producent na swojej stronie www.bakoma.pl „Satino Coffee w poręcznym i eleganckim opakowaniu pozwoli delektować się aromatem i mocą kawy w każdej sytuacji, w samochodzie, na spacerze, podczas zakupów, w podróży”. Na półkach sklepowych znaleźć można również charakterystyczne, niebieskie opakowanie Kawy mrożonej firmy Hochwald. Importerem tego produktu jest firma Befra (PHI). Napój dostępny jest w kartonie (500 i 1000 ml) oraz w puszce (250 ml).

Z kolei w ofercie Łowicz (OSM) znalazła się Kawa Opti life mrożona, która jest dostępna w kartonie 500 ml. Müller Dairy Polska proponuje natomiast konsumentom Kaffee Cappuccino, Kaffee Espresso Macchiato oraz Kaffee Latte Macchiato. Według informacji podanych na stronie www.mullerpolska.pl, produkt „dzięki optymalnie zbalansowanemu połączeniu kawy Arabica i mleka przyjemnie odświeża i pobudza”. Co różni poszczególne warianty? Ilość kofeiny. Kaffe Latte Macchiato to najbardziej łagodna propozycja. Jak można dowiedzieć się ze strony internetowej producenta w produkcie znajduje się 26 mg kofeiny na 100 ml, czyli równowartość jednej filiżanki espresso. Kaffe Cappuccino jest już nieco mocniejsza – zawiera 34 mg kofeiny w 100 ml, czyli tyle samo co dwie filiżanki espresso. Z kolei w 100 ml Kaffee Espresso Macchiato znajduje się 51 mg kofeiny – odpowiada to trzem filiżankom espresso. Należy zauważyć, że produkty dostępne są w zakręcanych butelkach, których pojemność wynosi 250 ml, dlatego podaną gramaturę trzeba odpowiednio przemnożyć.