Mleko: Jak sprzedać więcej mleka?

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Biznes 3/2016 (25)
muscle milk

Mleko stanowi w wielu krajach jeden z podstawowych produktów spożywczych o bardzo wysokich naturalnych wartościach odżywczych. Choć to kategoria w układzie globalnym nadal rosnąca, to obserwuje się regiony o spadającym popycie. Na taką sytuację wpływ mają: tradycja konsumpcji w danym regionie, zmiana sytuacji geodemograficznej, rosnąca konkurencja z innych sektorów oraz wdrażane innowacje i aktywność marketingowa.

Konsumpcja mleka na świecie

Obserwując poszczególne regiony widać, że konsumpcja mleka w poszczególnych regionach znacznie się od siebie różni. Ogólne spożycie mleka na świecie rośnie, niemniej jednak jest to wynikiem intensywnych działań na nowych rozwijających się rynkach. Obecnie najwyższe spożycie mleka odnotowuje się w Europie i USA, a najniższe w Azji. Jednakże od kilkunastu lat sytuacja na rynku mleka konsumpcyjnego się zmienia i spożycie tego produktu rośnie w dotychczas mniej popularnych regionach. Przykładami takich regionów są Chiny, Indie lub Brazylia. Spożycie mleka spada w krajach Europy Wschodniej, Argentynie oraz USA. W UE od kilku lat spożycie mleka jest na ustabilizowanym poziomie, chociaż znacznie różni się w poszczególnych krajach. Wyższe spożycie mleka obserwuje się w Finlandii, Norwegii czy Szwecji w porównaniu z Francją lub Włochami, gdzie większe spożycie surowca mlecznego jest realizowane poprzez spożycie serów spowodowane m.in. uwarunkowaniami klimatycznymi

konsumpcja mleka płynnego w wybranych krajach
muscle milk light

Przyczyny zróżnicowania dynamiki rynku

Analizując rynki, trendy i rozwój segmentu mleka należy zwrócić uwagę, że taki stan w jest wynikiem przeogromnej pracy ze strony producentów we wszelkiego rodzaju innowacje i rozwiązania technologiczne mające na celu skłonienie konsumentów do zainteresowania mlekiem. Warto podkreślić, że mleko na każdym rynku napotyka bardzo szeroką konkurencję ze strony innych segmentów mleczarskich (napoje fermentowane), niemleczarskie (woda, soki i inne napoje bezalkoholowe) oraz alternatywne dla mleka. Zmiany w spożyciu są wynikiem także intensywnych kampanii marketingowych promujących mleko, jako wartościowego produktu spożywczego, wdrażania wielu innowacji technologicznych, zmian nawyków żywieniowych w poszczególnych regionach, modyfikacji struktury demograficznej w poszczególnych krajach oraz zmiana dochodów.

Strona 1 z 4