Sery topione: W poszukiwaniu innowacji

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 2/2016 (75)

Kategoria serów topionych bazuje na bloczkach, a także na niezbyt zasobnych konsumentach. Jej grupy docelowe – mniej zamożni i poszukujący innowacji – to jednak zbyt mało, by pokonać „szklany sufit”. Kilka nowych zjawisk pozwala krzepiąco myśleć o kategorii.

Segment serów topionych szuka swojej drogi w coraz trudniejszych realiach rynkowych. Z jednej strony coraz trudniej o innowacyjne rozwiązania koncepcyjne. Z drugiej strony presja niskiej ceny utrudnia wdrażanie innowacyjnych idei. Trzeba jednocześnie przyznać, że sery topione na przestrzeni lat zmieniały się nie do poznania. Nawet trójkąty i bloczki-telewizorki dziś powszechnie są wyposażone w paski. Z kolei innowacje w postaci plasterków i kubeczków są już dawno standardem. Niektórzy producenci eksperymentują z szatą graficzną i głównymi motywami. Najbardziej zwracają uwagę dziecięcy bohaterowie, którzy jednak pozostają instrumentem skutecznym tylko wobec wąskiej grupy odbiorców. Księżniczki, Auta lub Puchatek budzą pozytywne skojarzenia i pomagają w procesie sprzedaży. Innym produktem skierowanym do dzieci są kostki z wykreowanymi bohaterami, takimi jak np. Oscar. Ta zabawna mysz (z obsesją na punkcie sera) budzi sympatię nie tylko u dzieci. Każdy kto spróbował, zrozumie.

Bolączką dostawców jest ograniczona liczba konsumentów lepiej sytuowanych, nabywających sery w plasterkach. Tych jednak pociągają coraz tańsze dobre sery podpuszczkowe. Nowym zjawiskiem, które pomaga ich odnaleźć i przyciągnąć, jest czyszczenie etykiety. Trend, który na trwałe wpisuje się w świadomość dostawców, jest wymuszony przez podejrzliwych konsumentów. Dostawcy monitorujący opinię konsumentów dostrzegli szansę na kolejne punkty procentowe w torcie rynkowym. I na pewno czynnik ten będzie oddziaływał na wszystkich konsumentów serów topionych. Kampania Bez konserwantów, Doskonałe Składniki, to udana próba poszerzenia kategorii, udana na tyle na ile pozwala chłonność rynku oraz chwytliwość haseł. Hochland Polska jeszcze raz pokazał, że potrafi zaskoczyć rynek. Na rozwiniętym polskim rynku to coraz trudniejsze.

Wszyscy chcą być wszędzie

W poszukiwaniu miejsca na rynku można zauważyć nasilone zjawisko sprzedaży produktów nawet tam, gdzie firmy dotąd tego nie robiły. Firmy mocne lokalnie próbują zaistnieć na innych rynkach, ale tylko największe mleczarnie sprzedają swe produkty na ogólnokrajową skalę. Firmy, które nie mają własnych serowni błogosławią niskie ceny surowców, a klną niskie ceny sprzedaży. Handlowcy świetnie orientują się w skali nad- produkcji i przebierają w oferctach.

Powiew nowości

Szukanie ożywczego powiewu nowości pozwala przekonać się, że możliwe jest bardziej elastyczne dobieranie smaków w ramach jednego opakowania, np.: krążków. Miksy są coraz bardziej cenione – konsumenci nie chcą na okrągło jeść takiego samego smaku i blokować lodówki. Stąd wynikł pomysł na sery, tj. 4 Pory Roku, Cheddar i Z ziołami, Gouda i Z szynką, Edam i śmietankowy (Lactima). O inne propozycje postarał się Sertop: Miks Nasz (Złoty Ementaler, Tylżycki, Ze szczypiorkiem i cebulą, Z szynką) i Twój… Mix (Tylżycki, Z pieczarkami, Z papryką, Ze szczypiorkiem. Na rynku jest również Mix Wasz Luksusowy: Z borowikami, Złoty Ementaler, Ze szczypiorkiem i cebulą, Z salami. Można powiedzieć, że Sertop opanował dobieranie smaków do perfekcji.

Ciekawy produkt

To jeden z tych serów topionych, które obiera się z folii i od razu pochłania. Niestandardowy smak jeszcze bardziej zachęca, by zrobić to ponownie. Dopracowany od strony sensorycznej produkt nie zawodzi oczekiwań. Ser topiony z borowikiem w postaci trójkątów to mocny kandydat do koszyka tam, gdzie kupuje bezpośredni konsument.

Producent: Sertop.

Oprócz poszukiwania innowacji i nowych dróg do portfeli i klientów, okazuje się, że taką drogą może być zwrot ku tradycji przy zachowaniu cech nowoczesności. Właśnie na tym bazuje pomysł firmy Sertop, aby wdrożyć nową linię serów topionych w bloczkach 100 g Jak Dawniej, nawiązujących szatą i smakiem do tamtych lat (smaki: Edam, Gouda Wędzona oraz Camembert).

Strona 1 z 2