Świat na półce: Produkty czeskie na polskich półkach

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 1/2016 (74)

Mleczarstwo jest jednym z najważniejszych sektorów w rolniczych w Czechach. Spadek cen surowca oraz wprowadzone embargo na produkty europejskie spowodowały, że od kilku lat Czesi zmagają się z licznymi problemami sektorowymi. Jednocześnie warto zauważyć, że z roku na rok czescy konsumenci podwyższają swoje oczekiwania w stosunku, do jakości i funkcjonalności prozdrowotnej produktów spożywczych, co przełożyło się na aktywne działania lokalnych producentów, którzy oferują wyroby o coraz wyższej jakości i relatywnie optymalnych cenach.

Bilans handlowy pomiędzy Polską a Czechami

Stosunki polityczno-gospodarcze między Polską a Czechami do najłatwiejszych nie należą. Nasi południowi sąsiedzi, Czesi, chcąc chronić swój rynek wewnętrzny prowadzą kampanię wymierzoną przeciwko polskim produktom żywnościowym, a nasze władze do tej pory nie pozostawały im dłużne. W Czechach panuje przekonanie, że czeskie produkty są dobre, a polskie złej i kiepskiej jakości albo co najwyżej podrobione. Niektóre media wręcz piszą, iż nasze kraje są w ciągłej wojnie, której przyczyną jest próba wymiany produktów spożywczych pomiędzy nimi.

Według danych Czeskiego Urzędu Statystycznego, czesko-polskie ogólne obroty handlowe w okresie pierwszych ośmiu miesięcy 2015 r. były – w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego – o 10% wyższe i wyniosły 11 751,8 mln euro. Wartość czeskiego eksportu do Polski wzrosła o 7,4% i wyniosła 5414,9 mln EUR, a wartość importu z Polski o 12,2% i wyniosła 6 337,0 mln euro. Mimo niesprzyjającego klimatu polityczno-gospodarczego pomiędzy Czechami a Polską, nasz południowy sąsiad jest w ujęciu ogólnym jednym z największych naszych partnerów gospodarczych.

Podstawowe informacje o mleczarstwie czeskim

Jak wspomniano mleczarstwo czeskie jest jedną z ważniejszych gałęzi sektora rolno-spożywczego. Obecnie roczna produkcja mleka w Republice Czeskiej utrzymuje się na poziomie 2,8 mld litrów, a skup na poziomie 2,3 mld litrów. Udział importu mleka i przetworów mlecznych w ogólnym spożyciu wynosi obecnie ok. 41% i wykazuje tendencje wzrostowe. Czesi najwięcej importują z Niemiec (46%), z Polski (24%) oraz Słowacji (12%), co stanowi ogółem 82% czeskiego importu mleka i wyrobów mlecznych. Największą grupą towarową w imporcie mleka i wyrobów mlecznych są sery i twarogi (58%), masło (15%), jogurty i kefiry (10%) oraz mleko i śmietana niezagęszczona i niesłodzona (9%).

Głównymi rynkami zbytu czeskich wyrobów mlecznych są: niemiecki (31%), słowacki (21%) oraz włoski (12%). W krajach UE sprzedaje się 84% czeskiego eksportu tych produktów. Pozostałe 16% eksportu trafia na rynki takich krajów jak Liban, Tajlandia, Rosja, Malezja, Arabia Saudyjska, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Bangladesz, Indonezja, Macedonia oraz Ukraina. Największy udział w eksporcie wyrobów z omawianej grupy mają mleko i śmietana (43%) oraz sery i twarogi (24%).

Trendy rozwoju rynku czeskiego

Mimo problemów z poprawnością polityczno-gospodarczą pomiędzy naszymi krajami warto prześledzić, czym dysponuje rynek czeski i jakie panują na nim trendy. Znajomość potencjału rynku może przyczynić się z jednej strony do zainteresowania się lokalnymi czeskimi produktami, z drugiej strony pozwoli na śledzenie działań konkurencji. Nie należy zapominać, że to, czym dysponuje rynek czeski, któregoś dnia może potencjalnie kiedyś znaleźć się na naszych półkach.

Czescy konsumenci coraz bardziej zwracają uwagę na jakość produktów, kraj pochodzenia oraz producenta. Ważnym podkreślenia jest fakt, że konsumenci oczekują dobrej jakości produktów po relatywnie optymalnych, przystępnych cenach i do takich musi przystosować się rynek.

Wszelkie zmiany w modelu konsumpcji są pilnie analizowane przez producentów lokalnych, a działania R&D oraz produkcji są dostosowywane do nowych oczekiwań konsumentów. W ostatnich czasach na rynku czeskim bardzo wyraźnie widać ożywienie i błyskawiczną odpowiedź producentów na zmieniające sie potrzeby żywieniowe i styl życia czeskich konsumentów.

Na rynku zauważa się wzrost zainteresowania serami świeżymi. Konsumenci odchodzą zaś od serów topionych, które postrzegane są jako produkty niezbyt zdrowe. Do rozwoju kategorii serów przyszłościowo może przyczynić się wzrost dochodów ludności, rosnące aspiracje oraz proeuropejski styl życia.

Strona 1 z 4