Sery typu szwajcarskiego: Uczyć się od najlepszych

Zuzanna Karska
Forum Mleczarskie Handel 1/2016 (74)

Szwajcaria to kraj, który bardzo silnie kojarzy się z produkcją sera. Powstaje tam ok. 450 jego gatunków. Nie dziwi fakt, że w Szwajcarii występuje turystyka do miejsc związanych z produkcją sera – niezwykła przygoda, podczas której poznać można proces produkcji wyrobu, obserwować przy pracy ludzi, którzy się tym zajmują i, co nie mniej ważne, skosztować prawdziwie szwajcarskich serów. Szwajcaria stanowi świetną inspirację dla naszych rodzimych producentów – zarówno w zakresie procesu wytwarzania, jak również promowania tego produktu.


Kategoria serów typu szwajcarskiego na polskim rynku jest żywa – co i rusz na półkach sklepowych pojawiają się nowe produkty firm mleczarskich. Niektóre z nich mają w swojej ofercie aż po kilka serów tego typu, inne decydują się na wytwarzanie jednego wyrobu. Wśród firm posiadających w ofercie sery typu szwajcarskiego znajdują się zarówno te małe jak i te największe mleczarnie, m.in.: Hajnówka (OSM), Kowalew-Dobrzyca (OSM), Lactalis Polska, Łowicz (OSM), Grupa Mlekovita, Mlekpol (SM), Mońki (MSM), Grupa Polmlek, Ryki (SM), Sierpc (OSM) lub Włoszczowa (OSM).


Do wyboru

Szeroką ofertę serów typu szwajcarskiego posiada m.in. Włoszczowa (OSM), która kieruje ją do „smakoszy serów z dziurami”. Producent wskazuje na lekko orzechowy smak i lekko plastyczną konsystencję, które charakteryzują jego sery typu szwajcarskiego. W portfolio spółdzielni znajduje się m.in. Ser Włoszczowski, który jest „ceniony za aromatyczny, orzechowy smak, elastyczny miąższ oraz duże regularne oczka wielkości wiśni”. Produkt dostępny jest w blokach 4 kg i 6 kg, jak też w formie plastrów, również w funkcjonalnym opakowaniu „otwórz-zamknij”. Podobny w smaku, konsystencji oraz wielkości oczek jest Ser Mazdamer oferowany w bloku 4 kg. Serami charakteryzującymi się łagodnym smakiem, a w przypadku bardziej dojrzałych serów nawet lekko pikantnym są sery Alpener, Goudamer, Senior i Edam Włoszczowski, które Włoszczowa (OSM) oferuje w blokach o wadze 4 kg. Spółdzielnia, która używa na stronie internetowej hasła „Mamy pociąg do sera”, posiada bardzo bogatą ofertę również innych serów żółtych, w tym serów typu holenderskiego lub szwajcarsko-holenderskiego. Wyroby tego producenta są doceniane i wyróżniane, a ser typu szwajcarskiego Włoszczowski został uznany w 2014 roku za Hit Serowy na II Ogólnopolskim Święcie Sera – Festiwalu Serów i Twarogów Polskiego Mleczarstwa.

Ser Włoszczowski typu ementaler to klasyk polskiego rynku serów twardych o ugruntowanej renomie i przystępnej cenie. Prawdziwe walory polskiego serowarstwa znajdziemy w tym aromatycznym, smakowitym, znanym dobrze wśród dystrybutorów serze.


Duży wybór serów typu szwajcarskiego oferuje swoim klientom również Grupa Mlekovita. Proponowany przez producenta Mazdamer dostępny jest m.in. w 150 g opakowaniu otwórz-zamknij, kawałku o gramaturze 250 g, w plastrach w opakowaniu 1 kg oraz bloku o wadze ok. 3,2 kg. Grupa Mlekovita oferuje również Mazdamer w ramach linii MiaMu, skierowanej do dzieci. Produkt dostępny jest w opakowaniu otwórz-zamknij, a jego gramatura to 100 g. Sery te „są skoncentrowanym źródłem białka i najlepszym źródłem wapnia i fosforu, mającego wpływ na mocne zęby i kości. Nie zawierają konserwantów ani sztucznych barwników”. Produkt charakteryzuje się nakierowaną na dzieci, kolorową szatą graficzną z elementami rysunków. Z kolei ser Sokół pojawia się na sklepowych półkach w opakowaniu otwórz-zamknij 150 g, kawałku 250 g oraz bloku ok. 3,2 kg. Cechą charakterystyczną opakowana jest użycie w szacie graficznej czarnego koloru, rzadko wykorzystywanego przez konkurencję przy podobnych produktach. Warto również zauważyć, że Sokół w plastrach 150 g oraz w bloku ok. 3,2 kg występuje także z dopiskiem „bez laktozy”. Produkty te zwracają uwagę osób z nietolerancją laktozy stanowiąc źródło białka, wapnia, fosforu oraz witaminy A. Innowacyjność produktu, apetyczne opakowanie oraz jakość zaufanej marki są tu czynnikiem istotnym w procesie zakupu.

Ciekawą pozycję w portfolio Grupy Mlekovita stanowi także Ementaler z Zakopanego – swoiste połączenie tradycji szwajcarskiej oraz polskiej, regionalnej. Ser ten stanowi część linii Zakopiańskie Specjały i jest dostępny zarówno w kawałku 250 g, 500 g, jak również w bloku o gramaturze ok. 1,5 kg. Na dziury, typowe dla sera typu szwajcarskiego, Grupa Mlekovita zwraca uwagę przy serze Sokole Oko dostępnym zarówno w plastrach w opakowaniu otwórz-zamknij 150 g, jak również w bloku ok. 3,2 kg, a także przy serze Dziurdamer dostępnym w bloku ok. 3,2 kg.

Do dziur, jak i do miejsca wytwarzania swojego produktu nawiązuje w nazwie Hajnówka (OSM), spółdzielnia położona na obrzeżu Puszczy Białowieskiej, posiadająca w swoim logo żubra. Oko na Żubra to według zapewnień producenta ser, który charakteryzuje się „łagodnym, aromatycznym, orzechowym smakiem i zapachem”. Jak wyjaśnia firma „jego oczka wielkości czereśni to skutek działania bakterii propionowych, które w trakcie dojrzewania sera przekształcają kwas mlekowy w kwas propionowy wydzielając między innymi dwutlenek węgla”. Ser Oko na Żubra dostępny jest w bloku o wadze ok. 4 kg.

Nazwy regionalne pojawiają się również wśród serów typu szwajcarskiego proponowanych przez Lactalis Polska. Firma zachęca swoich klientów do kupienia sera Nadbużańsko-Ementalskiego (nawiązującego w nazwie do rzek Emme i Bugu) o orzechowym smaku, który jest dostępny w bloku lub w porcjach, Emmental w porcjach oraz Madrigal wytwarzany na Podlasiu, w 8 kg kręgach, według tradycyjnych receptur.

Ryki (SM) wprowadziła natomiast do swojej oferty ser Rycki Maasdam, który charakteryzuje się łagodnym zapachem i orzechowym, słodkawym smakiem. Jak na ser typu szwajcarskiego przystało ma on oczka, określone przez producenta jako owalne, okrągłe i nie większe niż duża czereśnia. Spółdzielnia informuje również na stronie, że ser Rycki Maasdam jest „produkowany z najwyższej jakości mleka pozyskiwanego z terenów ekologicznie czystych”. Produkt ma nowocześnie wyglądającą etykietę. W zeszłym roku firma odświeżyła wygląd etykiet jedenastu serów żółtych w blokach. Oprócz zmian w szacie graficznej, mających na celu eksponowanie marki, jak również podkreślenie różnorodności oferty, celem wprowadzanych zmian było stworzenie etykiety czytelnej i zrozumiałej. Jak zaznacza producent „nazwy poszczególnych serów są wyraźne i czytelne. Produkty wędzone są zaś oznakowane specjalną, czytelną informacją, która odróżnia je od innych serów.



Strona 1 z 2