Śmietanka: Nie tylko do zup i kawy

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 3/2015 (70)

Śmietanka to produkt powszechnie stosowany w naszej kuchni. Tradycyjnej gospodyni trudno sobie wyobrazić przyrządzane menu bez obecności tych produktów. Stosowana jest jako dodatek do sosów, zup, kremów, kawy i koktajli oraz wyrobu deserów: kremów i bitej śmietany. W ostatnich czasach śmietanka przeszłya znaczącą wizerunkowo metamorfozę. Mimo jednak widocznych działań marketingowych śmietanki w najbliższych czasach mogą zmagać się z wieloma problemami.

Definicja śmietanki

Według powszechnie przytaczanej definicji śmietanka jest to produkt nabiałowy otrzymany przez odwirowanie tłuszczu z górnej warstwy pełnego mleka surowego, poddany normalizacji, homogenizacji i pasteryzacji. Zawartość tłuszczu wynosi 9-12% (tzw. niskotłuszczowa kawowa), tłusta 18%, kremowa 30% oraz tortowa 36%. Dla przeciętnego Kowalskiego istotna dla odróżnienia produktu jest nazwa. Jeżeli na opakowaniu producent npisze „śmietanka” oznacza to, że mamy do czynienia ze słodką śmietanką, a jeśli „śmietana” to jest to śmietana ukwaszona.

Śmietanka jest to produkt o barwie białej do kremowej, smaku neutralnym, z lekką nutą słodką w tle. W zależności od zawartości tłuszczu może być płynna, jednorodna, gładka, bez grudek tłuszczu i kłaczków sernika, bez podstoju serwatki (niskotłuszczowa) oraz gęsta i zawiesista (wysokotłuszczowa).

 

Przydatny półprodukt...

Śmietanka stanowi półprodukt przy wytwarzaniu wielu wyrobów mlecznych np. śmietany, masła śmietankowego, lodów śmietankowych. Ze śmietanki uzyskuje się śmietanę poprzez poddanie jej ukwaszeniu czystymi kulturami bakterii maślarskich. Śmietanka sprzedawana jest w postaci nieprzetworzonej lub przetworzonej metodą UHT. Śmietanki o zawartości 9-12% tłuszczu, potocznie nazywanej słodką śmietanką, używa się do kawy lub zaprawiania zup i sosów. Śmietanki o zawartości 30% (kremówka) oraz 36% tłuszczu (tortowa), używane są do ciast, deserów i sporządzania bitej śmietany.

Co jest ważne dla klienta?

Według Nielsena (badania prezentowane na Retail Summit 2015) współczesny konsument to tzw. smart konsument. Konsumenci oczekują przede wszystkim właściwej (relatywnie niskiej) ceny i stosownych promocji (67%), spodziewanej wartości produktu (value for money 66%) oraz wygody. Dodatkowo tzw. smart konsumenci mają coraz częściej tendencje do długotrwałych poszukiwań określonej jakości produktów za określoną niską dla nich cenę (73%), a 69% jest w stanie kupić produkty o dobrej jakości i jest gotowych za nie zapłacić więcej.

Śmietanki to jeden z podstawowych produktów mleczarskich, na stałe wpisanych w kulinarne poczynania tradycyjnych Pań domu. Mimo ciągle rosnącego zainteresowania się produktami o obniżonej zawartości tłuszczu śmietanki cieszą się dużą popularnością. Czynnikiem sprzyjającym zakupowi takich produktów jest ich przydatność kulinarna. Śmietanka nadaje potrawom lub napojom aksamitnej konsystencji oraz używane są do podkreślania smaku potraw.

Przy wyborze śmietanki konsumenci kierują się przede wszystkim poprzednimi doświadczeniami kulinarnymi, jakością, walorami smakowymi, marką i producentem. Konsumenci zwracają również uwagę na opakowanie (typ i gramaturę) oraz cenę. Klienci preferują wygodny sposób pakowania oraz funkcjonalność opakowań. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się funkcjonalne opakowania kartonikowe z nakrętkami, co pozwala na dłuższe przechowywanie i użytkowanie produktu po otwarciu. Niezaprzeczalnie istotne są cechy samego produktu. W przypadku śmietanek stosowanych do zup i sosów – niewarzenie się w potrawach, a w przypadku śmietanek kremowych ważna jest łatwość ich ubicia.


Strona 1 z 3