Masło: Tak, jak natura chciała

Marlena Piekut
Forum Mleczarskie Handel 3/2015 (70)

Spożycie masła wśród Europejczyków

Najwięcej masła w Europie spożywają Francuzi, w 2013 r. prawie 8 kg na osobę rocznie, a następnie Niemcy – ponad 6 kg na osobę. Rocznie blisko 6 kg masła na osobę spożywają też Szwajcarzy, a ponad 5 kg Islandczycy i Austriacy. Na drugim końcu skali są Hiszpanie, u których roczne spożycie utrzymuje się na około 0,5 kg na osobę. Trochę więcej – 1 kg rocznie na osobę – konsumują Chorwaci i Węgrzy.

Dane GUS wskazują, że spożycie masła w Polsce systematycznie obniża się. W 1990 roku miesięczna konsumpcja masła wynosiła około 0,7 kg na osobę, podczas gdy w 1999 roku około 0,4 kg na osobę, w 2007 r.: 0,3 kg, a w 2013 r.: 0,25 kg. Spadkowi spożycia masła towarzyszył wzrost spożycia tłuszczów roślinnych, z ok. 0,6 kg na początku lat 90. do 1,3 kg na osobę pod koniec omawianej dekady. Udział masła w spożyciu tłuszczów ogółem też uległ zmniejszeniu. W latach 2006-2009 rzeczony udział oscylował w granicach około 21%, podczas gdy od 2010 r. wynosił około 20% lub mniej. Obniża się nie tylko spożycie masła, ale także tłuszczów ogółem. W 2000 r. statystyczny Polak spożywał miesięcznie 1,6 kg tłuszczów, w 2008 r. – 1,4 kg, a w 2013 r. – 1,2 kg. Mniejsza konsumpcja tłuszczów jest wynikiem zmieniającego się modelu żywieniowego polskich konsumentów.

Dane z niepublikowanych badań budżetów gospodarstw domowych (pozyskanych dla projektu badawczego realizowanego w KNEiS PW) wskazują, że ilość spożywanego masła różni się w zależności od grupy społeczno-ekonomicznej, dochodów, wykształcenia lub wieku członków gospodarstwa domowego. I tak, najwięcej masła spożywano w gospodarstwach domowych rolników – 1,1 kg na osobę miesięcznie, a następnie w gospodarstwach domowych osób pracujących na własny rachunek i pracowników na stanowiskach nierobotniczych – po 0,9 kg na osobę. Najmniejszym spożyciem masła cechowały się gospodarstwa domowe osób utrzymujących się ze świadczeń społecznych oraz z pozostałych niezarobkowych źródeł, ok. 0,4 kg na osobę.


Zauważono też, że wraz ze wzrostem dochodów rozporządzalnych na osobę wzrastało spożycie masła. I tak, w grupie osób z najmniejszymi dochodami rozporządzalnymi miesięczna konsumpcja wynosiła 0,7 kg na osobę, podczas gdy w gospodarstwach domowych z największymi dochodami 0,9 kg na osobę.

Honorata Jarocka

Analityk działu Food and Drink w Mintel

Nowe badania konsumenckie Mintel pokazują, że w Polsce otwierają się nowe możliwości w zakresie innowacji w segmencie masła. Jeden na dwóch ankietowanych chciałby spróbować maseł z nowymi dodatkami, takimi jak na przykład jogurt czy serwatka. Prawie czterech na dziesięciu konsumentów (36%) deklaruje, że chcieliby mieć większy wybór produktów z aromatami pikantnymi, np. z bekonem, rozmarynem, pomidorami. 30% badanych uważa, że nowe produkty do smarowania o odmiennej strukturze (np.: z dodatkiem ziaren) przemawiałyby do nich. Podobnie liczna grupa chętnie widziałaby smarowidła o słodkich profilach smakowych, np. z dodatkiem miodu, wanilii, czekolady lub owoców. Takie nowości są szczególnie mile widziane w grupie konsumentów w wieku 16-24 lata (38%). Wyniki pochodzą z z badania Lightspeed GMI/Mintel w gronie 1 945 osób w wieku powyżej 16 lat, którzy nabyli masło lub inny produkt do smarowania w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Producenci powinni zatem czuć się zachęceni do eksperymentowania z produktami do smarowania o słodkich i pikantnych smakach, takich jak na przykład czekolada, suszone owoce, orzechy, miód, karmel, cynamon lub gałka muszkatołowa, aby wyróżnić się na rynku i dotrzeć szczególnie do młodych, otwartych na nowości konsumentów. Produkty słodkie mogą być pozycjonowane jako dodatek do bułek, tostów, naleśników, a także jako składnik do gotowania lub pieczenia.


Mintel to wiodący dostawca globalnych badań konsumenckich, brandowych i medialnych. Już od ponad 40 lat firma dostarcza informacji na temat kluczowych trendów na całym świecie, oferując wysokiej jakości dane oraz analizy mające bezpośredni wpływ na sukces jej klientów. Dzięki temu Mintel cieszy się doskonałą reputacją i jest uznaną marką biznesową na całym świecie. Więcej informacji na: polska.mintel.com.

Strona 1 z 2