Wygoda w mleczarstwie: Wszystko dla wygody

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 1/2015 (68)

Na rynku produktów spożywczych coraz większą rolę w tworzeniu przewagi konkurencyjnej odgrywa opakowanie oraz związane z nim procesy produkcyjne, logistyczne i handlowe. Opakowanie spełnia wiele funkcji, począwszy od czysto ochronnej, poprzez marketingowo-promocyjną, informacyjną, budowanie indywidualności, a skończywszy na komunikacji z konsumentem. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych opakowanie może pełnić także wspomagającą rolę wizerunkową. Jedno jest jednak pewne – opakowania przede wszystkim muszą być „wygodne” zarówno dla konsumenta, firm produkcyjnych jak i handlu i logistyki. I ta „wygoda” jest pojęciem bardzo szerokim i złożonym.

Czy istnieje opakowanie idealne?

Można by się pokusić  teoretyczne pytanie: czy istnieje opakowanie idealne, a jeżeli tak, to jakie spełnia kryteria. Bez wątpienia podstawową funkcją opakowania jest ochrona jego zawartości przed uszkodzeniem oraz zanieczyszczeniem mikrobiologicznym. Opakowanie musi chronić zawartość przed wpływem środowiska zewnętrznego. Obecnie dąży się do konstruowania takich opakowań, by termin przydatności do spożycia produktu maksymalnie wydłużyć. Niewątpliwie idealne wygodne opakowanie to takie, które spełnia wymogi sanitarne zarówno samo w sobie jak i w procesie produkcyjnym.

Opakowanie to także wygodny i przystępny nośnik informacji o produkcie, jego właściwościach, składzie oraz producencie – zatem wygodne w pozyskiwaniu treści. Niewątpliwie opakowanie powinno wyzwalać chęć spróbowania jego zawartości oraz zachęcać do zakupu.

Z punktu widzenia logistyki wskazane jest, by ułatwiało efektywny kosztowo i czasowo transport oraz przechowywanie. Opakowanie powinno zatem zapewnić bezpieczeństwo produktu w każdym etapie „jego życia”, by konsument uzyskał jak najwyższej jakości produkt spełniający jego rosnące wymagania, zarówno pod kątem wartości odżywczych jak i wygody użytkowania. Coraz częściej jednak do głosu dochodzą postulaty odnoszące się do aspektów środowiskowego, ekologicznego oraz zrównoważonego rozwoju.

Światowe trendy

Jednym z największych globalnych problemów świata jest wzrastająca liczba ludności oraz przeludnienie. Z roku na rok obserwuje się migrację ludności do miast oraz postępującą urbanizację. To niewątpliwie wiąże się z potrzebą większej produkcji żywności, a tym samym różnego typu rozwiązań opakowalniczych.

Jednym z kluczowych trendów w rozwoju żywności oraz gałęzi towarzyszących jest systematycznie rosnąca świadomość pozytywnego wpływu na stan zdrowia i kondycję fizyczną i psychiczną – zdrowe odżywianie oraz aktywny i higieniczny styl życia. Niewątpliwie wielkie znaczenie dla rozwijającego się przemysłu spożywczego ma zmiana demografii, obejmująca takie zagadnienia jak: wzrost liczby gospodarstw jednoosobowych, rodzin z jednym dzieckiem, seniorów. Ważny wpływ na rozwój tego segmentu rynku mają też: zmiana modelu konsumpcji, tworzenie nowych miejsc, sposobów i okazji do konsumpcji, a tym samym zmiana zachowań konsumenckich.

Tym, do czego obecnie dąży przemysł spożywczy oraz opakowaniowy jest wdrażanie jak najbardziej wydajnych i elastycznych rozwiązań technologicznych dostosowanych do potrzeb klienta. W stosunku do opakowań na pierwszym miejscu znajdują się rosnące oczekiwania co do jakości przy utrzymaniu relatywnie niskich cen. Producenci żywności chcą opakowań trwałych, bezpiecznych, oryginalnych wizerunkowo, wygodnych dla handlu, transportu, przechowywania i konsumenta końcowego, a jednocześnie elastycznych ekonomicznie.

Jacek Wyrzykiewicz

PR & Marketing Services Manager w Hochland Polska

Nowoczesna żywność wygodna jest projektowana w sposób kompleksowy, obejmujący nie tylko recepturę, ale także rodzaj materiału opakowaniowego, system pakowania, typ opakowania, zalecane sposoby przechowywania oraz przygotowania do spożycia. Niezwykle istotny dla bezpieczeństwa konsumentów jest dokładny opis użytkowania żywności, podany na etykiecie opakowania. Zmienność konsumentów jest pierwotnym czynnikiem, dynamizującym zachowania producentów, którzy muszą, w myśl koncepcji marketingu, dostosowywać swoje działania do sytuacji zachodzących w obrębie obsługiwanych przez nie rynków docelowych. Pojawiające się trendy w zachowaniach konsumenckich tworzą nowe reguły funkcjonowania organizacji. Do głównych trendów globalnych można zaliczyć presję czasu. Konsumenci coraz częściej zgłaszają problemy z wolnym czasem. Poczucie braku czasu skutkuje tym, że wiele osób poszukuje możliwości jego zaoszczędzenia, w związku z tym starają się kupować produkty wygodne, które mogą tę potrzebę zaspokoić. Pomagają w tym zdecydowanie produkty wygodne z oferty Hochland. Sery topione Hochland w krążkach – to okrągłe opakowania, a w każdym 8 pysznych trójkątnych porcji. Łatwe otwieranie sprawia, że jest to produkt idealny do smarowania kanapek, niesprawiający przy tym trudności nawet najmłodszym konsumentom. Sery topione Hochland w plasterkach to szybki sposób na przygotowanie smacznej kanapki. Oddzielnie pakowane plastry sera to gwarancja świeżości. Mnogość stosowanych dodatków sprawi, że każda skomponowana kanapka będzie wyjątkowym przeżyciem dla podniebienia. Plastry Hochland są idealne do zapiekanek, dlatego cieszą się dużą popularnością wśród najmłodszych. Z kolei żółte sery dojrzewające Hochland mają wyśmienity smak i najwyższą jakość. Cechą wyróżniającą ten produkt jest innowacyjne opakowanie posiadające mechanizm umożliwiający wielokrotne otwieranie i zamykanie, co chroni ser przed wyschnięciem. Innowacje wpływające na wygodę użytkowania będą miały znaczenie dla sprzedaży produktów mleczarskich w przyszłości.


Strona 1 z 3