Jogurty owocowe: Mistrzowskie posunięcie

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 6/2014 (67)

Jogurt owocowy to najbardziej uniwersalny produkt z marketingowego punktu widzenia. W zależności od kontekstu może być deserem, przekąską do zjedzenia i napojem do picia. Znawcy tematu uważają, że jest to największa innowacja spożywcza. Dodanie do jogurtu naturalnego owoców i cukru, było strzałem w dziesiątkę i tym samym otworzono nieograniczne możliwości rozwoju dla tej kategorii.

Rozwój kategorii

W latach 60. poziom świadomości żywieniowej dotyczący jogurtów był dość ograniczony. Do czasu powstania pierwszego jogurtu owocowego ludzie żywili się dość tradycyjnie, a za podstawowe produkty mleczarskie uważano mleko, masło i sery. Jogurt raczej był pożywieniem dziwaków i obcokrajowców. Nie doceniano jego potencjału prozdrowotnego, jak również rynkowego, tego typu produktów. Dopiero dodanie owoców okazało się mistrzowskim posunięciem. Kolejnym krokiem w rozwoju tej kategorii było wprowadzenie kubeczka, dzięki czemu jogurt stał się indywidualnym daniem dla każdego. Bez problemu można go było spożyć samodzielnie i nie wymagał długich przygotowań. Stał się wygodnym produktem na wiele okazji.

W ciągu zaledwie 30 lat popularność jogurtów owocowych znacznie wzrosła i z czasem stały się one jednym z podstawowych i korzystnych dla zdrowia produktów mleczarskich podawawanych dzieciom i młodzieży. Dziś to także produkty bardzo często konsumowane przez kobiety. Obecnie największymi konsumentami jogurtów owocowych są osoby w wieku 18-34 lat. Współcześnie produkowane jogurty są tworzone właśnie z myślą o tej grupie docelowej. Osoby te są najbardziej otwarte na degustacje i odkrywanie nowych smaków i dodatków.

Jogurty na świecie

Obecnie jogurt jest jednym z popularniejszych produktów na świecie. Według statista. com jednym z największych konsumentów jogurtu jest Francja ponad 21,3 kg, Irlandia 13,2 kg oraz Kanada 12,4 kg/osobę.

Według International Yoghurt Survey z badań przeprowadzanych przez DSM w wybranych krajach wynika, że globalna konsumpcja jogurtów na przestrzeni ostatnich 3 lat wzrosła. Największa dynamika wystąpiła w Turcji, Brazylii oraz Chinach. Według powyższego badania najczęściej jogurt jest jedzony na śniadanie, jako przekąska oraz jako deser. Badania wskazują, że ponad 60% badanych spożywa jogurty więcej niż 3 razy w tygodniu. Jogurty w dalszym ciągu postrzegane są jako produkt zdrowy i ten czynnik decyduje o ich zakupie. Tak uważa m.in. 85% Turków, 82% Chińczyków oraz 60% Amerykanów. Jogurty spożywane są głównie ze względu na korzystny wpływ na układ pokarmowy (53%), zdrowe kości (51%) oraz smak (43%).



Strona 1 z 4