Nowe idee: Nowoczesne rozwiązania w autach dostawczych

Robert Zawadzki
Forum Mleczarskie Handel 6/2014 (67)

Kluczowym kryterium wyboru samochodu przez klientów jest i będzie prawdopodobnie efektywność paliwowa. Inne ważne kwestie to bezpieczeństwo, ergonomiczność, komfort i wpływ na środowisko. Przemysł motoryzacyjny inwestuje przede wszystkim w optymalizację silników spalinowych. Wzrasta rola alternatywnych źródeł napędu, jednak w centrum zainteresowania producentów znajdują się technologie hybrydowe. Z uwagi na zbyt powolny rozwój technologii wydajnych i tanich akumulatorów zasięg samochodów z napędem zasilanym akumulatorem będzie mniejszy jeszcze przez kilka lat. To sprawia, że w najbliższych latach optymalizacja silników spalinowych będzie się bardziej opłacać niż prace nad napędami elektrycznymi. Drugim kierunkiem prac inżynierów w ostatnim czasie było ograniczenie zużycia paliwa i dostosowanie do norm emisji spalin Euro 6. Ostatnim, ale nie mniej ważnym kierunkiem rozwoju techniki motoryzacyjnej są systemy komputerowe i aplikacje poprawiające komfort pracy kierowcy.

Silniki i Norma Euro 6

Od 1 stycznia 2014 r. w Europie obowiązuje norma emisji spalin Euro 6, odnosząca się do wszystkich nowo wprowadzanych do użytku pojazdów ciężarowych. W porównaniu do poprzedniej normy, Euro 6 wiąże się przede wszystkim z dalszym ograniczeniem emisji dwóch rodzajów zanieczyszczeń: tlenków azotu (NOX) i cząstek stałych (PM). Limity narzucone normą są wyjątkowo surowe;

  • NOX: redukcja emisji o 80% – do 0,40 g/kWh (cykl badawczy dla warunków ustalonych)
  • NOX: redukcja emisji o 77% – do 0,46 g/kWh (cykl badawczy dla warunków nieustalonych)
  • PM: redukcja emisji o 50% – do 0,01 g/kWh

Ostatni składnik spalin (cząstki stałe) podlega jeszcze surowszym ograniczeniom, ponieważ norma wprowadza obowiązek nie tylko pomiaru masy, ale także zliczania cząstek stałych. Można powiedzieć, że norma redukuje ich emisję prawie do zera. W celu spełnienia tego wymogu niezbędne jest stosowanie w silnikach wysokoprężnych filtra cząstek stałych, DPF (Diesel Particulate Filter), wychwytującego nawet najmniejsze drobiny sadzy. Filtry te niestety nie są wieczne i podnoszą koszty eksploatacji samochodów.


Tomasz Ciesielski

Product & Marketing Manager – Samochody ciężarowe w Mercedes-Benz Polska

W obecnych czasach rosnące wykorzystanie pojazdów oraz narastające natężenie ruchu wymuszają na operatorach logistycznych i producentach sięganie po rozwiązania z zakresu zdalnego zarządzania pojazdami, czyli telematyki. Istotne z tego punktu widzenia stają się takie zagadnienia jak wytyczenie optymalnych tras przejazdu pomiędzy zmieniającymi się miejscami załadunku i rozładunku, maksymalne wykorzystanie ładowności pojazdu, ograniczenie czasu pobytu pojazdu w serwisie, przewidzianego na obsługę serwisową lub na jego naprawę. Takie możliwości daje system telematyczny FleetBoard, stosowany coraz powszechniej w samochodach ciężarowych marki Mercedes-Benz. Zdalna telediagnoza pojazdu pozwala na określenie stanu technicznego pojazdu będącego na trasie i zaplanowanie pobytów w serwisie. System pozwala na ocenę pracy kierowcy w czasie rzeczywistym, co wpływa pozytywnie na znaczące obniżenie kosztów eksploatacyjnych i zużycia paliwa przez pojazd aż do 20%. Na tej podstawie można podejmować decyzję o wprowadzeniu dodatkowych szkoleń dla kierowców, optymalizujących koszty w firmie transportowej. Również ważne jest rozliczanie czasu pracy kierowców na podstawie zdalnie pobieranych danych z pamięci masowej tachografu cyfrowego. Jednym słowem bez tych narzędzi operator jest ślepy i głuchy i nie może elastycznie reagować na aktualne potrzeby.

Pytanie o postęp technologiczny w samochodach ciężarowych należy rozważyć w kilku aspektach. Pierwszym podstawowym jest tematyka kosztów funkcjonowania firmy transportowej. Postęp zatem będzie przebiegał w kierunku ich ograniczenia, a za ten element najbardziej odpowiedzialny jest poziom zużycia paliwa przez pojazd. Znaczące jego ograniczenie przez optymalną konfigurację pojazdu, paliwooszczędne silniki z opcją odzysku energii z gazów spalinowych, odbiorniki energii ograniczające pobór prądu, aerodynamikę pojazdu zmniejszającą opory powietrza oraz ogumienie o minimalnych oporach toczenia czy też specjalne naczepy zmniejszające spalanie paliwa. Kolejnym aspektem jest bezpieczeństwo na drodze i zmniejszenie ryzyka wystąpienia wypadku na drodze, poprzez doskonalenie systemów bezpieczeństwa i odciążenie kierowcy w jego podstawowych zadaniach. I wreszcie na koniec aspekt wzrostu ładowności i pojemności ładunkowej pojazdów, poprzez zmiany legislacyjne mające na celu wprowadzenie na drogi zestawów o większej długości.

Znaczącą część powyższych postulatów udaje się już realizować w praktyce w postaci pojazdów produkowanych seryjnie jak np. Mercedes-Benz Nowy Actros, jak też pojazdów testowych zaprezentowanych na ostatnich targach w IAA w Hanowerze, czyli Future Truck 2025.


Strona 1 z 4