Produkty Premium: Luksus się demokratyzuje

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 6/2014 (67)

Gwiazdka i święta to niewątpliwy czas żniw dla producentów i dystrybutorów produktów premium. W tym okresie jakby trochę mniej liczymy się z zasobnością portfela i z zainteresowaniem śledzimy produkty, na co dzień przerastające nasze możliwości finansowe. Z jednej strony chcemy, by nasze stoły wyglądały na zasobne, z drugiej zaś chcemy sobie i naszym bliskim zrobić sobie przyjemność.

Co to są produkty premium?

Według niemieckiej encyklopedii Brockhaus słowo premium definiuje się, jako produkt lub usługę, która w znaczący sposób wyróżnia się na rynku spośród istniejącej oferty konkurencyjnej, poprzez: znacznie wyższą jakość i cenę. Bardzo często produkty takie wyróżniają się zastosowaniem naturalnych składników lub specjalnie wytworzonymi cechami wizualnymi, fizycznymi lub organoleptycznymi.

Słowo „premium” wywodzi się z języka łacińskiego a poprzez język angielski na stałe wpisało się w kulturę języka marketingowego i konsumenckiego. Premium znaczy „coś” o jakości lub wartości wyższej niż przeciętna, najczęściej z jakąś wartością dodaną.

Spośród znalezionych definicji opisujących pojęcie „premium” warte przytoczenia jest stwierdzenie, że produkty premium to zdemokratyzowane produkty luksusowe. Innymi słowy są to produkty, które podobnie jak produkty luksusowe stanowią pewną ponadprzeciętną wartość, ale w przeciwieństwie do klasycznych produktów luksusowych – są dostępne dla szerszej grupy odbiorców.

Produkty premium są reklamowane jako tworzone z surowców najwyższej, jakości, według wyjątkowej technologii. Mają zazwyczaj niepowtarzalny skład lub wyróżniają się unikatowymi cechami, tj. miejsce hodowli lub uprawy, wytworzenia, smak, zapach lub wygląd albo dodanymi dodatkami. Zazwyczaj są one oznaczane znaną marketingowo marką podkreślającą złotymi zgłoskami wartość dodaną klasy premium, stylistyką opakowań lub przekazem marketingowym, lub innymi cechami wskazującymi na wyjątkowość danego produktu. Tego typu działania zapewniają danemu produktowi wyjątkową wartość – nierzadko otoczoną prawdziwą bądź wykreowaną na potrzeby rynku legendą.

Grupa docelowa

Produkty premium to takie, które stanowią wyraźną wskazówkę o nabywcy. Poprzez tworzenie wokół nich odpowiedniej aury marketingowej produkty te w pewnym stopniu opisują ich nabywców, jako osoby, które potrafią docenić wyroby o wyższej jakości oraz potrafią wyczuć i zróżnicować zwykłą potrzebę nabywania produktów codziennego użytku, od chęci delektowania się produktami o unikatowych parametrach.

Rozwój produktów segmentu premium jest zauważalny we wszystkich branżach i jest to naturalne zjawisko związane ze wzrostem gospodarczym. Można zatem się spodziewać, że im zasobniejszy portfel tym większa skłonność do ulegania pokusie podążania za drobnymi przyjemnościami i do zmiany zwyczajów konsumpcyjnych. W przypadku koniunktury gospodarczej w naturalny sposób popyt przesuwa się na produkty z wyższej półki. Kupując produkty premium konsument w pewnym stopniu odkrywa swoje pragnienie przynależenia do zamożniejszej i bardziej wpływowej grupy społecznej.

Klient sięgając po produkty z wyższej półki akceptuje wyższą cenę, ale wymaga odpowiedniej jakości lub atmosfery tworzonej wokół danego produktu. Zwraca uwagę nie tylko na smak, wygląd, ale także na opakowanie wyróżniające dany produkt spośród innych linii. Najwięcej dla nabywców produktów tej kategorii są warte te, które tworzone są w myśl tzw. złotej trójcy, czyli zapewniają konsumentowi korzyści ekonomiczne, funkcjonalne i psychologiczne.

Ciekawy produkt

Polski klasyk premium w najlepszym wydaniu. Wyróżniający się i stanowiący obiekt pożądania każdego smakosza serów. Bezsprzecznie prawdziwa chluba – podkreślmy – polskich serowarów. Bursztyn dojrzewa 6 lub 8 miesięcy, jest stale pielęgnowany oraz ręcznie masowany. Miąższ tego sera wyróżnia się zwartą i kruchą strukturą z wyczuwalnymi kryształkami, których przybywa wraz z czasem dojrzewania.

Producent: Spomlek (SM).


Strona 1 z 5