Logistyka: Działania z zakresu CSR

Robert Zawadzki
Forum Mleczarskie Handel 5/2014 (66)

Według definicji cytowanej za Wikipedią społeczna odpowiedzialność biznesu (z ang. CSR – Corporate Social Responsibility) jest koncepcją, według której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. Według tego podejścia, bycie odpowiedzialnym oznacza nie tylko spełnianie przez organizacje biznesowe (przedsiębiorstwa) wszystkich wymogów formalnych i prawnych, ale oprócz tego również zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska i relacje z interesariuszami, którzy mogą mieć faktyczny wpływ na efektywność działalności gospodarczej tych organizacji oraz ich innowacyjność. Wydatki tego rodzaju należy zatem traktować jako inwestycję i źródło innowacji, a nie jako koszt, podobnie jak w przypadku zarządzania jakością.

Społeczna odpowiedzialność biznesu wymaga wdrożenia strategii. Strategia CSR oznacza uwzględnianie przez firmę interesu społecznego i kwestii ochrony środowiska w ramach wszystkich działań przez nią podejmowanych, przy jednoczesnym zwiększaniu wartości firmy, umacnianiu reputacji, rozwoju nowych produktów i usług, a także usprawnianiu relacji z interesariuszami. Jednym z kluczowych wyzwań jest wdrożenie zasad etycznych i programów odpowiedzialnego biznesu na tych poziomach działania przedsiębiorstwa, które konsumentom i społecznościom lokalnym są nieznane, takich jak wybór dostawców, produktów, technologii. To właśnie tutaj podejmowane są decyzje, które wpływają na to, czy prowadzenie biznesu odbywa się w sposób społecznie odpowiedzialny, korzystny dla otoczenia, sprzyjający zrównoważonemu rozwojowi, z poszanowaniem praw człowieka.

Dopiero całościowe spojrzenie na wszystkie aspekty działania przedsiębiorstwa, zdefiniowanie celów w perspektywie długoterminowej oraz aktywne wyjście poza obowiązki wynikające z przepisów prawa, pozwala na przekształcenie CSR z aktywności typowo filantropijnej i promocyjnej w czynnik kształtujący strategię biznesową firmy. Zastanówmy się zatem co w tym zakresie może zrobić operator logistyczny i co robią firmy działające na naszym rynku. Co więcej działania z zakresu CSR znalazły swoje miejsce w ustawodawstwie unijnym. Parlament Europejski przyjął Dyrektywę nakładającą na największe firmy w UE obowiązek ujawniania danych pozafinansowych. 15 kwietnia br. Parlament Europejski przyjął dyrektywę nakładającą na spółki zatrudniające co najmniej 500 osób, w szczególności spółki zainteresowania publicznego, obowiązek ujawniania danych pozafinansowych oraz informacji związanych z polityką różnorodności organów zarządzających i nadzorczych. Komisja Europejska szacuje, że obowiązek obejmie ok. 6000 spółek oraz grup kapitałowych w UE. W wyniku tej Dyrektywy spółki i grupy kapitałowe będą miały obowiązek ujawniania danych, które ułatwią zrozumienie ich działalności, rozwoju, wyników. Informacje będą musiały objąć polityki, ryzyka i wyniki w zakresie aspektów środowiskowych, społecznych, pracowniczych, związanych z prawami człowieka, procedurami antykorupcyjnymi oraz z polityką różnorodności organów zarządzających i nadzorczych. W przypadku grup kapitałowych, firmy same zdecydują, czy będą raportować na poziomie poszczególnych spółek czy grupy kapitałowej. Nowe prawo zmusi duże europejskie firmy do opisywania w swoich raportach finansowych polityk oraz czynników ryzyka związanych z kwestiami środowiskowymi i prawami człowieka, m.in. w łańcuchach dostaw. Ma to wzmocnić ich społeczną odpowiedzialność, przejrzystość i zapobiegać np. wykorzystywaniu podwykonawców z krajów trzeciego świata. Firmy, które nie ujawnią swoich danych pozafinansowych, będą zmuszone do informowania o powodach ich nieujawnienia. Termin na implementację nowego prawa to dwa lata. W tym czasie Komisja Europejska będzie musiała opracować szczegółowe wytyczne dotyczące sposobu ujawniania informacji. Już teraz wiadomo że dla firm objętych nowym prawem raportowanie danych pozafinansowych będzie musiało być częścią ich rocznych sprawozdań z działalności i obejmować także kwestie związane z zarządzaniem ryzykiem w łańcuchu dostaw. Na ile poprawi to przejrzystość działania koncernów – nie wiadomo – oby nie skończyło się tylko na rozroście biurokracji.

Aleksander Rzepecki

Public Relations w Mercedes-Benz Polska

Mercedes-Benz jest firmą odpowiedzialną społecznie i w tym zakresie działa na wielu polach. Współpracujemy z licznymi organizacjami pożytku publicznego. Są to zarówno duże i znane instytucje, takie jak Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy czy GOPR, ale również nieco mniejsze, które jednak wypełniają równie istotną misję – jak chociażby Stowarzyszenie „Dać siebie Innym”. Należy pamiętać, że CSR to także kultura, dlatego Mercedes-Benz jako Mecenas wspiera także wybrane obszary sztuki, takie jak np. film. Co roku organizatorzy i goście największych filmowych festiwali w Polsce (Off Camera, Nowe Horyzonty, Dwa Brzegi, Festiwal Filmowy Gdynia) przewożeni są samochodami spod znaku gwiazdy, ponieważ wsparcie polega najczęściej na użyczaniu najcenniejszej rzeczy jaką firma posiada – swojej floty. Lista Partnerów Mercedesa jest jednak o wiele dłuższa – edukacja morska młodzieży, integracja osób niepełnosprawnych lub zdrowie kierowców – to tylko część obszarów, w których jesteśmy aktywni.

Oczywiście działalność CSR to nie tylko wspieranie organizacji, ale także bezpośrednie wpływanie na społeczeństwo. Dlatego Mercedes-Benz bezpośrednio angażuje się chociażby w problematykę bezpieczeństwa na drodze. Jako członek-założyciel Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego stale tworzy, wspiera i rozwija inicjatywy społeczne w tym obszarze.

Warto zwrócić uwagę, że kultura odpowiedzialności społecznej dotyczy nie tylko dużych korporacji – dlatego w mniejszym, lokalnym zakresie działalność CSR prowadzą również nasi dealerzy oraz inne podmioty powiązane.

Działalność CSR jest dla firm bardzo istotna, i to na kilku płaszczyznach. Oczywiście celem funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa jest generowanie zysków – dlatego właśnie pamiętanie o odpowiedzialności społecznej pomaga w utrzymaniu empatii firmy i nadaje dodatkowego sensu jej istnieniu.

Pierwszą, dość oczywistą korzyścią jest budowanie pozytywnego wizerunku firmy. Nawet najwyższa jakość oferowanych usług i produktów nie gwarantuje wywołania sympatii i aprobaty ze strony odbiorców. Dlatego pokazanie się w dobrym świetle stanowi dodatkową przewagę konkurencyjną.

CSR odgrywa również bardzo ważną rolę w kreowaniu tożsamości firmy i jej pracowników. Ci ostatni dostrzegają większy sens swojej pracy, wykraczający poza taktyczne cele i polecenia przełożonych, które należy realizować. To poprawia motywację, kreatywność, a także po prostu tworzy lepszą atmosferę.

Co więcej działalność społeczna pomaga rozwijać całe otoczenie firmy, w szerokim znaczeniu tego określenia. Istnieją problemy społeczne, które nie mogą zostać w pełni wyeliminowane, zaś osoby prywatne i organizacje samodzielnie nie dysponują odpowiednimi do tego środkami. W takich sytuacjach, przedsiębiorstwa (także Mercedes-Benz) angażują się stricte charytatywnie. Korzyścią nie są w tym wypadku konkretne świadczenia drugiej strony – promocja, logo czy bannery. Cel jest o wiele bardziej strategiczny – rozwijanie całego społeczeństwa, dzięki czemu jest ono bardziej szczęśliwe, bogatsze oraz może się rozwijać, co w długim terminie leży również w interesach podmiotów gospodarczych.


Strona 1 z 3