Mleko: Najlepsze na półce

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 5/2014 (66)


Mleko należy do najważniejszych produktów spożywczych w diecie człowieka, z uwagi na wysoką wartość odżywczą oraz wysoką biodostępność zawartych w nim składników. Dlatego higieniczne warunki produkcji u rolników, innowacyjne przetwórstwo w spółdzielniach i zakładach prywatnych oraz odpowiedzialna dystrybucja i handel są niezmiernie ważne dla uzyskiwanego efektu zdrowotnego.

Polska przeszła długą drogę w ciągu ostatniego 20-lecia, podczas której podniesiono higienę produkcji i przechowywania surowca u rolników oraz poniesiono ogromny wysiłek technologiczny i inwestycyjny po stronie przetwórców. Poprawiła się także dbałość personelu podstawowego szczebla w sieciach handlowych. Konsument wciąż uznaje mleko za produkt pierwszej potrzeby, który nabywa zarówno w małym sklepie w chwili nagłej potrzeby, jak i podczas dużego zakupu przy cotygodniowych zakupach w hipermarkecie albo dyskoncie.

Ten jeden z najlepszych produktów żywnościowych w diecie człowieka musi zmierzyć się dziś z kilkoma aktualnymi wyzwaniami. Często zdarza się, że konsument nie potrafi znaleźć czynników różnicujących różne mleka, a przez to nie znajduje uzasadnienia zakupu mleka markowego. To prowadzi do silnej presji marek własnych i ich sukcesów, zwłaszcza marek dyskontowych. Dyskontyzacja zakupów przyniosła markom własnym największy sukces właśnie w obszarze mleka, gdzie udział wolumenowy zbliżył się do 47% (mleko UHT), ale podcięła skrzydła wielu mleczarniom, które starały się stworzyć i umocnić swoje marki mleka UHT. W efekcie półka markowych producentów mleka pozostała krótka, a dużym producentom, tj. Mlekpol (SM) i Grupa Mlekovita, pozostało umacniać swoje marki, kusić konsumentów i handlowców. Wyraziste akcje marketingowe obu polskich mleczarni oddziałują wciąż skutecznie na konsumentów i mogą być dowodem, że na cenie nie kończą się główne walory mleka. Łaciate oraz Wypasione jako marki parasolowe stały się symbolem oferty polskiego mleczarstwa. Także Łowicz (OSM) umocnił się na rynku mleka z marką Łowickie i współtworzy Wielką Trójkę tego rynku.

Tomasz Barski

Wicepres Zarządu ds. Handlu w Mlecz (ZPM) w Wolsztynie (Grupa Lacpol)

Grupa Lacpol od lat stawia na nowoczesne sposoby przetwarzania mleka, szczególnie w technologii ESL (Extended Shelf Life). Dzięki tej metodzie produkcji chcemy stale zwiększać wolumen sprzedaży, zwłaszcza produktów skierowanych do tej grupy konsumentów, którzy nie akceptują mleka UHT. Nasze mleko spod marki Hula Krasula zachowuje świeżość przez 21 dni od dnia produkcji, przy jednoczesnym utrzymaniu walorów odżywczych mleka świeżego (pasteryzowanego). Te cechy w połączeniu z nowoczesnym designem opakowania powodują, że nasze mleko jest atrakcyjne zwłaszcza dla młodej klienteli. W naszej ofercie posiadamy mleko z 2% i 3,2% zawartością tłuszczu, a wychodząc naprzeciw oczekiwaniom handlowców produkujemy je w ergonomicznych kartonikach 1 l z aplikatorem.

Marka

Udział marek własnych w segmencie mleka UHT zbliża się do 47%. Choć handlowcy udowadniają, że cena to podstawowy czynnik brany pod uwagę przy zakupie mleka, to nawet tutaj sytuacja nie jest taka prosta. Rosnąca świadomość konsumentów będzie oddziaływać na rynek mleka, nawet jeśli ciężar tego czynnika jest nieporównywalny do siły ceny. Stopniowo rosnąć będzie rozpoznawalność typów mleka oraz zainteresowanie – dziś jeszcze egzotycznym – segmentem mleka bio. Zanikające zjawisko wypasania krów, na rzecz wykorzystania wielkich obór, co pomaga w procesie ekonomizacji produkcji nie będzie tak do końca mile widziane przez wymagających konsumentów, którzy tradycyjny wypas cenić będą wyżej. Mleko od krów żywionych w sposób tradycyjny na łąkach będzie czymś bardziej wartościowym – takie są doświadczenia krajów niemieckojęzycznych. Komplikuje się natomiast ocena roli alergenności mleka. Z jednej strony rośnie bowiem liczba osób nietolerujących mleka z uwagi na laktozę. Z drugiej strony coraz powszechniej dostępne są mleka ze zhydrolizowaną laktozą – to zasługa wielkich sieci dyskontowych, z Biedronką na czele, w upowszechnieniu dostępności (także cenowej) takiego mleka.

Dzienna porcja wapnia, dla:

  • 3-6-latka to 800-1000 mg
  • kobiet przed menopauzą to 1000-1200 mg
  • kobiet po menopauzie, które nie przyjmują estrogenu, to 1500-1700 mg
  • kobiet w ciąży i matek karmiących – do 1200 mg.

Strona 1 z 2