Sery plasterkowane: Wygoda rządzi półką serową

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 4/2014 (65)

Dziś bez plastrów ani rusz – sery w takim wydaniu są w każdym sklepie, w mniejszych i większych formatach handlu. Do żółtych i topionych dołączają kolejne gatunki sprzedawane w obowiązkowych już opakowaniach typu otwórz-zamknij, a do licznego grona producentów – kolejni amatorzy uszczknięcia co nieco z tego atrakcyjnego rynku.

Czasy, kiedy konsumentowi do delektowania się wyborem wystarczało 10 gatunków serów w jednym sklepie, odeszły w niepamięć. Dziś żąda on nie tylko urozmaicenia, ale także gwarancji zachowania świeżości przez produkt oraz wygody jego używania. Coraz częściej więc wybiera sery konfekcjonowane, zamiast tych na wagę. Jednym z rozwiązań, jakie wypracował rynek w odpowiedzi na te wymagania są sery w plastrach – absolutny hit i odkrycie ostatnich lat. Niemałą rolę w ich popularyzacji odegrały wszechobecne dyskonty, w których sprzedawana jest wyłącznie „konfekcja”. Szczególnie wysoką zaś dynamikę wzrostu ser w wydaniu plasterkowanym notuje w dużych miastach, w których jednym z największych wyzwań konsumentów jest permanentny deficyt czasu.

Królewskie szaty sera

Nowy, dominujący i nacechowany wiecznym pośpiechem styl życia nie pozostawia zbyt wiele miejsca na celebrowanie posiłków i spędzanie wielu godzin nad ich przygotowaniami. Nie jest więc zaskoczeniem, że sery w plastrach zdobyły wiernych konsumentów natychmiast, gdy tylko pojawiły się na półkach. Produkt w tym wydaniu nie tylko eliminuje konieczność krojenia, ale też pozwala ograniczyć liczbę wizyt w sklepie i tym samym zaoszczędzić czas spędzony na zakupach. Nawet bowiem w przypadku zrobienia większych zapasów konsument, który sięga do lodówki za każdym razem ma do dyspozycji świeży produkt. A wszystko to dzięki nowoczesnym, „inteligentnym” opakowaniom z łatwym i wielokrotnym otwieraniem i zamykaniem, które ułatwiają przechowywanie oraz zachowanie długotrwałej świeżości i systematycznie wypierają z rynku folię. Producenci jednak idą coraz dalej w swych pracach nad unowocześnieniem opakowań i ułatwieniem życia konsumentowi. Grupa Polmlek kilka lat temu, jako pierwsza firma w Polsce, wprowadziła na rynek wariant typu otwórz-zamknij w srebrnej metalizie. Na rynku jest też coraz więcej produktów, w których poszczególne plastry opakowano osobno lub oddzielono bibułką, co zapobiega ich wysychaniu po otwarciu opakowania. Taki komfort oferuje np. Piątnica (OSM) w przypadku sera Milandia, w którym plastry są od siebie odseparowane, czy Hochland Polska – proponując sery w opakowaniach, w których każdy plasterek znajduje się w osobnej folii. Efektem tych wszystkich działań jest fakt, że wielu klientów, którzy raz sięgnęli po sery plasterkowane, zostaje z nimi na stałe.

Katarzyna Tyrpa

Specjalista ds. Zakupów w Tesco Polska

Wciąż rosnące tempo życia sprawia, że coraz więcej klientów sięga po rozwiązania przyspieszające i ułatwiające przygotowywanie codziennych posiłków. Tu najlepszym rozwiązaniem okazują się hermetycznie pakowane sery w plastrach. Ten trend jest również bardzo widoczny wśród klientów robiących zakupy za pośrednictwem Internetu.

W ciągu ostatnich kilku lat klienci Tesco przekonali się i polubili nasze marki własne. W kategorii serów w plastrach to właśnie te produkty najczęściej trafiają do ich koszyków. Przykładowo, tylko sprzedaż sera Gouda marki Tesco potrafi być trzy razy większa niż innych marek. Wiedząc to, w czerwcu tego roku wprowadziliśmy nową gamę serów w plastrach z logiem Tesco. Znając gusta naszych klientów zaproponowaliśmy im różne warianty smakowe oraz gramatury.

Popularność serów jest uzależniona od wielu czynników. Nie jest zaskoczeniem, że jednym z dominujących jest poziom cen. Klienci chętnie korzystają z okazji cenowych i w przypadku wybranych promocji sprzedaż może wzrosnąć nawet o kilkaset procent. Kolejnym czynnikiem wpływającym na sprzedaż tej kategorii są ceny wędlin – wielu klientów zamiennie kupuje sery i produkty wędliniarskie, szukając najatrakcyjniejszych ofert.

Jak wskazują dane, Polacy wciąż chętnie sięgają po produkty w promocyjnych cenach. Specjalne obniżki dobrze sprawdzają się również w przypadku nowości rynkowych, zachęcając klientów do wypróbowania nowych smaków. Jednak największą popularnością wśród klientów Tesco cieszą się promocje 2 w cenie 1 lub drugi za ½ ceny. Obecnie bardzo ważny jest też dobry stosunek ceny do jakości. Klienci chcą cieszyć się smacznymi i zdrowymi produktami jednocześnie nie przepłacając. Dlatego sprzedaż produktów marki własnej wciąż rośnie.

Jeśli chodzi o innowacje, największe możemy zaobserwować w opakowaniach serów. Producenci prześcigają się w oferowaniu bardziej szczelnych i innowacyjnych opakowań. Najlepszym przykładem są opakowania typu koperta.


Strona 1 z 5