Produkty prozdrowotne: Nabiał z wartością „plus”

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 4/2014 (65)

Produkty żywnościowe pozytywnie oddziałujące na zdrowie i pomagające w jego utrzymaniu mają szansę zawojować serca oraz żołądki Polaków oraz zdobyć kolejne fragmenty rynku. Bardzo mocną pozycję w tej walce zajmuje nabiał, w szczególności zaś jogurty i tłuszcze do smarowania.

Żywność prozdrowotna, funkcjonalna, health & wellness – wszystkie te określenia pojawiają się w kontekście mówienia o produktach, które oferują coś więcej niż jedynie zaspokojenie apetytu i które w ostatnich latach zaczęły regularnie pojawiać się na półkach placówek handlowych.

Nabiał już sam w sobie, nawet bez specjalnych dodatków, zalicza się dzięki zawartości białka, wapnia i witamin do bardzo wdzięcznego grona wyrobów prozdrowotnych, ale producenci oferują dziś konsumentom znacznie więcej – zboża, błonnik, żywe kultury bakterii. A to tylko część oferty, jaką ma do dyspozycji współczesny klient poszukujący w nabiale wartości dodanej. W Europie produkty nabiałowe stanowią połowę rynku żywności funkcjonalnej.

W poszukiwaniu straconego czasu

Jednym z powodów rosnącej popularności produktów prozdrowotnych jest systematycznie poprawiająca się świadomość polskich konsumentów na temat ich ciała, zdrowia i wpływu tego, co spożywają, na stan psychiczny i fizyczny. Osobom poszukującym produktów prozdrowotnych przyświecają w gruncie rzeczy podobne cele: dbanie o zdrowie i dietę, zapobieganie przedwczesnemu starzeniu się organizmu, kontrola wagi i utrzymanie szczupłej sylwetki oraz oczywiście zapobieganie chorobom cywilizacyjnym wynikającym z nieprawidłowej diety. Drugi powód to rosnące tempo życia. Niewiele osób może dziś sobie pozwolić na kultywowanie trendu „slow food”, a chroniczny brak czasu nierzadko próbuje się nadrobić szybkim posiłkiem lub przekąską. Nic nie wskazuje na to, by w najbliższych latach świat miał spowolnić, ale coraz więcej konsumentów zdaje sobie sprawę, że taki tryb życia prowadzi się kosztem zdrowia, a chcąc temu chociaż częściowo zapobiec zaczynają częściej sięgać po produkty z wartością dodaną. Wiele dobrego żywność prozdrowotna, a zwłaszcza nabiał, zawdzięcza też licznym kampaniom edukacyjnym i reklamowym uświadamiającym, jak ważnym elementem dnia jest odpowiednie i pożywne śniadanie. Chociaż bowiem zastosowanie produktów nabiałowych jest niemal nieograniczone, to jednym z punktów dnia, w którym najczęściej goszczą one na naszych stołach jest bez wątpienia właśnie poranny posiłek.

Lokomotywa rynku

W ścisłej czołówce kategorii wyrobow spożywczych – uwzględniając również te nienabiałowe – należących do najczęściej wybieranych przez amatorów zdrowej żywności są jogurty. Z ubiegłorocznych badań SGGW w Warszawie wynika, że zapewnienie o prozdrowotnym działaniu jogurtu znajduje się na trzecim miejscu (po zainteresowaniu nowymi smakami oraz atrakcyjnej cenie) na liście czynników decydujących o zakupie nowości z gamy jogurtów – na ten powód wskazał co trzeci respondent.

Joanna Bytner

Dyrektor Marketingu w Chata Polska

W ofercie Chaty Polskiej znajduje się wiele produktów mleczarni ogólnopolskich oraz – co jest związane ze strategią Chaty Polskiej – mleczarni lokalnych. W naszym portfolio producentów znalazły się wszystkie mleczarnie, które są z naszego pobliskiego sąsiedztwa, m.in. Września (OSM), Jana (SŚM), Mleczarni Naramowice, Czarnków (OSM), Gostyń (SM), czy wreszcie Top-Tomyśl (OSM), z którego mamy „Gzik wielkopolski” w naszej marce własnej Spiżarnia Chaty Polskiej.

Chcemy przekonać klientów, że jakość wyrobów naszych lokalnych mleczarni jest bardzo wysoka, dlatego utrzymujemy stałą cenę masła Gostyńskiego, które jest produktem poszukiwanym ze względu na dobrą jakość i walory smakowe. Wiemy, że klient zwraca się dziś w stronę jakości i naturalności, a produkty lokalne są tego odpowiednikiem. Nie może zabraknąć mleka świeżego, maślanki naturalnej, twarogu i śmietany z Mleczarni Naramowice i Jana (ŚSM) czy sera smażonego z Top-Tomyśl (OSM) oraz kaszki mannej i deserów ryżowych z Czarnków (OSM).

Akcje promocyjne powyższych produktów są bardzo ważnym impulsem do zakupu. Największy wpływ na sprzedaż ma przede wszystkim cena, szczególnie w przypadku naturalnych produktów prozdrowotnych, które z założenia są droższe.

Oczywiście na naszych półkach klient odnajdzie również produkty ogólnopolskie, takich firm jak Danone, Zott, Bakoma, Mlekpol, Piątnica (OSM) czy Łowicz. Niektóre produkty tych producentów są prezentowane w pierwszej cenie, więc znajdują rzesze klientów.

Strona 1 z 4