Twarogi: Kategoria z tradycjami

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 2/2014 (63)

Twarogi są bardzo atrakcyjnym produktem, ze względu na różnorodność ich rodzajów i sposobów spożywania połączoną z niewysoką ceną. Współcześnie ich nieodzownym atrybutem jest także nowoczesne opakowanie, które poprawia obroty detalistów i ułatwia życie konsumentom.


Twaróg to bez wątpienia jedna z kategorii o najdłuższej w Polsce tradycji, zarówno produkowania, jak i spożywania. Korzenie tego produktu sięgają jednak znacznie dalej – twaróg liczy sobie prawdopodobnie kilka tysięcy lat, a rozsmakowywały się w twarogach już starożytne plemiona, które opanowały sztukę przechowywania mleka w skórach zwierzęcych i wytwarzania z niego pierwowzoru dzisiejszego sera białego.

Twarogi są synonimem polskiego mleczarstwa. Trudno bowiem znaleźć jakąkolwiek grupę produktów nabiałowych w naszym kraju – oczywiście z wyjątkiem mleka – z dłuższą  niż ich historią. Nie oznacza to jednak, że można porównywać serowarstwo sprzed kilkudziesięciu lat w zakresie wytwarzania twarogów do tego, co oferują nam współczesne mleczarnie, które mają za sobą wieloletnie procesy modernizacyjne, również w zakresie technologii produkcji. Dzięki temu Polska pozostaje jednym z największych producentów twarogów na świecie i to właśnie w polskich mleczarniach często powstają nowe myśli i rozwiązania technologiczne związane z produkcją białych serów.

Pozornie mogłoby się wydawać, że twaróg twarogowi równy, nie do końca jednak jest to zgodne z prawdą. Produkty te, uzyskiwane przez ukwaszenie mleka, a następnie jego podgrzanie, mają różny smak i konsystencję, w zależności od ilości tłuszczu, zawartego w nich. Ma na to wpływ także to, na ile późno od chwili ukwaszenia mleka został z niego przygotowany twaróg – im później, tym będzie on bardziej kwaśny.

 

Stabilny rynek

Twarogi plasują się w grupie towarów o najwyższych obrotach polskiego sektora mleczarskiego. Sery świeże białe stanowią około połowy zarówno sprzedaży wolumenowej, jak i wartościowej w rynku serów ogółem. Nie można co prawda liczyć w tym segmencie na nagłe i oszałamiające wzrosty, jednak cechą nie do pogardzenia jest stabilność w horyzoncie długoterminowym. To bowiem jedna z tych kategorii, którym nie szkodzi ani kryzys gospodarczy, ani coraz bardziej urozmaicone upodobania serowe Polaków.

Spożywanie serów twarogowych deklaruje trzech na czterech Polaków, chociaż większość konsumentów jada taki ser tylko raz, dwa razy w tygodniu. W Polsce największą popularnością cieszy się twaróg półtłusty, który większość konsumentów uznaje za złoty środek; między dość suchym twarogiem chudym, a zbyt ciężkim w odczuciu niektórych twarogiem tłustym. Najchętniej kupowany jest dziś twaróg oferowany w gotowych, zamkniętych opakowaniach, a szczególnie chętnie wybieraną porcją jest 250-300 g. Udział twarogów konfekcjonowanych w ostatnim dziesięcioleciu odnotował ogromny wzrost i produkty na wagę pozostają obecnie głównie domeną mniejszych mleczarni, które na lokalnych rynkach mają stałych odbiorców na swoje wyroby.

Nowoczesna technologia i coraz bardziej higieniczne opakowania powodują, że twarogi są dostępne absolutnie wszędzie. To jedna z tych kategorii, która jest pewniakiem, zarówno w małym sklepie spożywczym, jak i w średnim czy wielkopowierzchniowym markecie, ale to właśnie ten ostatni – handel nowoczesny – gra pierwsze skrzypce w sprzedaży i rozwoju tego rynku. Jednocześnie twarogi są jedną z tych kategorii wyrobów spożywczych, których produkcja jest dość mocno rozdrobniona – oferuje je około 100 dostawców w Polsce – toteż nierzadko w jednej części kraju można spotkać twarogi niedostępne w innym regionie Polski. I tu pojawia się kolejny element przewagi super- i hipermarketów: ten wiodący kanał dystrybucji dzięki swojej powierzchni może zaoferować bogaty asortyment produktów wielu różnych mleczarni.

Aleksander Czepelewski

Strategic Marketing Director w Lactalis Polska

Kategoria twarogów kojarzy się konsumentom bardzo pozytywnie: ze zdrowiem, naturalnością, lekkostrawnością, tradycją. Twarogi są chętnie konsumowane z uwagi na uniwersalność (nadają się do jedzenia samodzielnego, na kanapki w różnej postaci i z różnymi dodatkami oraz świetne do dalszej obróbki jak pieczenie, smażenie np. naleśników), różnorodność gatunków i rodzajów oraz łatwość i szybkość podania. Konsumenci zdecydowanie chętnie sięgają, po marki sprawdzone przez siebie lub rekomendowane przez innych, ponieważ gwarantują jakość i określony smak produktu.

Najistotniejsze atrybuty wpływające na wybór twarogów przy zakupie to: sprawdzona marka jako gwarancja smaku i jakości, skład produktu (przy tego typu produktach ma znaczenie, ponieważ jest to kategoria silnie kojarzona z naturalnością), opakowanie (wielkość, funkcjonalność), zawartość tłuszczu.

Firma Lactalis posiada w swojej ofercie szeroką gamę twarogów pod marką Président: twarogi Delikatne, tradycyjne oraz mielone do wypieków.

Twarogi Delikatne Président to pierwszy na rynku twaróg do smarowania z prawdziwymi warzywnymi dodatkami. Powstają na bazie wysokiej jakości wyselekcjonowanych składników i nie zawierają substancji konserwujących. Ten wyjątkowy na polskim rynku produkt charakteryzuje się łagodnym aromatem, wybornym warzywnym smakiem oraz jednolitą gładką konsystencją, z widocznymi kawałkami warzyw. Twaróg Delikatny Président to pyszny smak domowego twarogu na co dzień.

Gama twarogów mielonych Président to podstawa udanych domowych wypieków. Są to produkty gotowe do użycia (nie wymagają mielenia) o idealnie gładkiej strukturze i lekkiej konsystencji dostępne w wygodnych opakowaniach (wiaderko, barkietka, folia). Świetnie nadają się również do przyrządzania naleśników, placków i innych specjałów kuchni polskiej.

Twarogi tradycyjne Président w formie klinka to propozycja dla osób wybierających tradycyjne produkty.

Wykonane są z najwyższej jakości składników, które gwarantują ich pyszny smak. Dostępne są w 3 wersjach smakowych: naturalnej, z ziołami dla konsumentów poszukujących nowych doznań smakowych oraz light (0% tłuszczu) dla tych poszukujących produktów o obniżonej zawartości tłuszczu.

Strona 1 z 4