Śmietanka i mleczko do kawy: Dolewamy do kawy

Aleksandra Karpińska
Forum Mleczarskie Handel 1/2014 (62)

Wielu z nas zaczyna od niej dzień. Latte, cappuccino, macchiato – jak kto woli. Mowa o kawie. Jednak czym byłaby ona bez śmietanki lub mleczka?

Na zdrowie

Wyniki badań przeprowadzonych przez CBOS jasno wskazują, że zdrowie jest dla Polaków jednym z podstawowych dóbr, a jego znaczenie stale rośnie. W 2010 roku 74% respondentów wskazało, że jest ono jedną z najważniejszych wartości codziennego życia. Dane z raportu CBOS ujawniły również, że zdaniem Polaków czynnością, która najbardziej przyczynia się do poprawy zdrowia, jest właściwe odżywianie się, a w szczególności częste spożywanie warzyw i owoców oraz ograniczanie tłuszczów zwierzęcych. Zdrowy styl życia jest ponadto tematem wielu programów telewizyjnych, wiadomości zamieszczanych w internecie. W mediach tradycyjnych i on-line lansowana jest moda na zgrabną sylwetkę. Wszystkie te czynniki wpływają na konsumentów, a co za tym idzie, na producentów produktów spożywczych. Moda na „light” jest wszechobecna, a szczególnie sprawdza się w produktach, które tradycyjnie postrzegane są jako dobre dla zdrowia, czyli między innymi w asortymencie nabiałowym. Potwierdza to portfolio produktów wytwarzanych przez przedsiębiorstwa mleczarskie: twaróg chudy, sery lekkie, mleko odtłuszczone, kefir 0% czy jogurt ze stewią – oto jedynie wybrane przykłady tego asortymentu. Czy wobec tego można spodziewać się zainteresowania takimi produktami jak śmietanka lub mleczko do kawy? Oczywiście. Moda na lżejsze produkty nie jest równoznaczna z brakiem zainteresowania tymi mniej dietetycznymi.

Kraj kawoszy?

Trzeba zauważyć, że na popularność takich produktów, jak śmietanka lub mleczko do kawy, wpływ ma między innymi popyt na kawę. Z badań przeprowadzonych przez CBOS wynika, że 61% Polaków minimum raz dziennie pije kawę, w tym 15% wypija w ciągu dnia kilka filiżanek. Modnym zjawiskiem jest również spożywanie kawy poza domem. Od kilku lat rośnie liczba kawiarni, w których przy gazecie i przyjemnej muzyce można napić się kawy.

Creme de la creme

Konsumenci przygotowując kawę w zaciszu domowym lub biurowym często sięgają po produkty nabiałowe, tj. śmietanka lub mleko zagęszczone. Obecnie mleko zagęszczone – co istotne z dodatkiem magnezu znajduje się w asortymencie Grupy Mlekovita – w tym wypadku szczególną uwagę należy zwrócić na bardzo niską zawartość tłuszczu w tym produkcie, jedynie 2,5%.

Niesłodzone mleko zgęszczone można znaleźć również m.in. w portfolio firm Mlekpol (SM), Candia Polska.

Mówiąc o śmietance stosowanej do kawy mamy na myśli tę, która zawiera od 9% do 12% tłuszczu i potocznie nazywana jest słodką śmietanką. Niektóre firmy mleczarskie na swoich stronach internetowych jako śmietankę do kawy przedstawiają również śmietankę zawierającą 30% lub więcej tłuszczu. Na forach internetowych można się spotkać z głosami internautów, którzy uważają, że najbardziej optymalna do kawy jest śmietanka zawierająca ok. 10% tłuszczu. W zależności od producenta, można znaleźć różne opakowania oraz gramatury. Zaczynając od opakowań najmniejszych – są to charakterystyczne małe jednoporcjowe pojemniczki 10 g sprzedawane zazwyczaj w zestawie po 10 sztuk, które mają w ofercie m.in. Bakoma, Łowicz (OSM), Lactalis Polska lub Mlekpol (SM). Mlekpol (SM) sprzedaje swoją śmietankę pod nazwą „Łaciata”, w charakterystycznej szacie graficznej z czerwoną czcionką. Produkt przykuwa wzrok przez swoją wyraźną kolorystykę oraz fakt, że jest to szata znana polskiemu konsumentowi ze względu na wiele produktów nabiałowych występujących pod marką „Łaciate”. Mlekpol (SM) ma również w swojej ofercie Śmietankę Łaciata 10% i 12% dostępną w kartoniku z zakrętką 250 ml. Co ważne, na kartonie znajduje się napis „do kawy” oraz grafika filiżanki wypełnionej kawą, co jednoznacznie wskazuje konsumentowi jej zastosowanie. Ciekawym rozwiązaniem zastosowanym przez Mlekpol (SM) jest również kolorystyka: biało-brązowe opakowanie produktu kojarzy się z kawą.

Na uwagę zasługuje również opakowanie Śmietanki UHT firmy Wart-Milk (OSM), na którym widnieje napis „doskonała do kawy” oraz podobnie jak u wspomnianych firm filiżanka wypełniona kawą.



Co jeszcze?

Na stronach internetowych producentów śmietanek i mleczka do kawy możemy znaleźć informacje o konsystencji tych produktów, ich smaku, zawartości tłuszczu lub liczbie kalorii w poszczególnej gramaturze. Producenci informują również o pochodzeniu surowców, ich kontroli oraz obróbce – czynnikach, które przekładają się na jakość wytwarzanego asortymentu. Na stronie internetowej Grupy Mlekovita uzyskujemy wiedzę, jakie znaczenie ma to, że mleczko zagęszczone wzbogacone jest w magnez. Wydaje się jednak, że potencjał kategorii nie jest w pełni wykorzystany. Używanie mleczka i śmietanki jest ściśle powiązane z konsumpcją kawy – jest to świetny punkt wyjściowy do ich promocji. Aplikacje konkursowe na portalach społecznościowych angażujące użytkowników, konkursy na stworzenie własnej receptury na najlepszą kawę przy użyciu produktu danej firmy przeprowadzane w gazetach kulinarnych, stoiska w marketach, gdzie można napić się smacznej kawy z dodatkiem mleczka lub śmietanki – pomysłów jest wiele. Warto wykorzystać modę na kawę oraz zainteresowanie nią wśród Polaków, żeby wypromować ten szczególnie wdzięczny rodzaj produktów nabiałowych.

Kiedy myślimy o kategorii mleka zagęszczonego z przeznaczeniem do kawy, pierwsze skojarzenie – z racji długich tradycji wytwarzania – Gostyń (SM) ma w swojej ofercie mleko zagęszczone niesłodzone, mleko zagęszczone niesłodzone light oraz niezwykle interesujący produkt: mleko zagęszczone niesłodzone light z magnezem. Na stronie producenta można znaleźć informację, że spółdzielnia ta jako pierwsza wzbogaciła swój produkt o dodatkowe substancje mineralne oraz że posiada patent na wytwarzanie mleka zagęszczanego z magnezem.