Twarożki: Twarożki napędzają rynek

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 3/2013 (58)

Kategoria serów twarogowych ogółem – ujmowanych wspólnie jako twarogi i twarożki – należy do stabilnych i uznawanych za takie, w których trudno o oszałamiające wzrosty, ale jednocześnie wiadomo że w perspektywie długookresowej sprzedaży utrzymuje się tendencja rosnąca, zarówno pod względem wolumenu, jak i wartości. Sytuacja jednak wygląda zupełnie inaczej, gdy oddzielimy rynek twarogów od twarożków. To te drugie bowiem są zdecydowanym motorem napędowym kategorii, zarówno pod względem sprzedaży ilościowej jak i wartościowej.


Wpływ na tak dobre perspektywy kategorii ma wieloletnia tradycja produkcji i spożywania serów twarogowych w Polsce oraz dość wszechstronne zastosowanie – począwszy od produktu na kanapki, poprzez bazę do stworzenia pasty, aż po produkt używany do wypieków. Twarożki, podobnie jak twarogi, nie należą do kategorii sezonowych, aczkolwiek zwyżki sprzedaży są zwykle obserwowane wiosną. Wysoka sprzedaż utrzymuje się także przez całe lato, kiedy konsumenci rzadziej sięgają po ciężkie i wysokokaloryczne produkty, a częściej szukają na półkach produktów lekkich, uważanych powszechnie za zdrowe, do których zaliczane są m.in. właśnie twarożki.

Twarożki oraz twarogi konfekcjonowane systematycznie odbierają rynek produktom tej samej kategorii sprzedawanym na wagę. Te ostatnie są jeszcze nadal kupowane przez klientów o tradycyjnym podejściu i niezbyt, albo bardzo mało zasobnym portfelu. Jednak generalnie twarogi pakowane w pergamin z przeznaczeniem do handlu na wagę odchodzą w zapomnienie, ustępując niemal całkowicie pola produktom konfekcjonowanym. Wpływ na to ma wygoda użytkowania (powiązana z coraz bardziej funkcjonalnymi opakowaniami) oraz o wiele większy wybór smaków i rodzajów w przypadku serków konfekcjonowanych. Wygodne w użytkowaniu opakowania typu otwórz/zamknij, początkowo popularne w kategorii paczkowanych serów żółtych, dziś przyjmują się w twarogach. Na nowatorstwo i funkcjonalność opakowania twarożków zwracają uwagę szczególnie zamożniejsi konsumenci, dla których mniej istotna jest cena, natomiast wygoda – obok marki, która w decyzjach zakupowych dotyczących produktów tej kategorii ma kolosalne znaczenie – przesądzają o zakupie. Inną bardzo widoczną tendencją w kategorii twarożków jest niesłabnące zainteresowanie produktami typu light i 0% tłuszczu.

Cena, zwłaszcza w dobie niepewności gospodarczej, odgrywa istotną rolę w decyzjach zakupowych, także tych związanych z podstawowymi zakupami spożywczymi. Wydawałoby się, że w przypadku stosunkowo niedrogich i często bardzo przystępnych cenowo kategorii produktów, do jakich bez wątpienia zaliczają się twarożki, ta zasada nie musi obowiązywać. Nie należy jednak zapominać, że twarogi i twarożki są jedną z kategorii produktów kupowanych powszechnie przez osoby z niskimi dochodami, które są wyjątkowo wrażliwe cenowo.


Wśród cieszących się największym zainteresowaniem dominują opakowania 100-150 g. W przypadku twarożków niewielkie opakowanie ma tę istotną zaletę, że pozwala konsumentowi szybko i łatwo wypróbować różne opcje smakowe. Nowy, a zwłaszcza oryginalny smak jest w ostatnich latach jednym z najskuteczniejszych wabików w przypadku niektórych kategorii nabiałowych. W kategorii twarożków jest to szczególnie widoczne. Nie oznacza to oczywiście, że oryginalne smaki wyprą z rynku serki o tradycyjnym – naturalnym lub śmietankowym – smaku. Polscy konsumenci bowiem, dość odważnie poczynający sobie w wielu innych kategoriach, w przypadku twarożków nieodmiennie trwają w umiłowaniu klasyki. To jednak nie przeszkadza im równocześnie eksperymentować z nowatorskimi propozycjami producentów, co z kolei powoduje, że i kupcy są dziś znacznie bardziej otwarci na wersje smakowe w tej kategorii niż jeszcze kilka lat temu.

Jacek Wyrzykiewicz

PR & Marketing Services Manager w Hochland Polska

Ser biały kremowy notuje dynamiczny wzrost wielkości i wartości sprzedaży w ostatnim okresie do rekordowych poziomów nienotowanych od 2 lat. Segment w perspektywie długookresowej rozwija się szybciej w ujęciu wartościowym niż wolumenowym. Naszą perłą w koronie tej kategorii jest Almette, które istnieje na polskim rynku od 1995 roku i jest niekwestionowanym liderem kategorii serów kremowych twarogowych. Portfolio Almette obejmuje sporo wariantów smakowych: śmietanka, zioła, jogurt, chrzan, szczypiorek i cebula, ogórek i zioła, pomidory dojrzewające w słońcu, czosnek niedźwiedzi, papryka i pomidory oraz bazylia. Almette – zaprasza do strefy wolnej od zagęstników, barwników i konserwantów! Nowe opakowania z dodatkową informacją na ten temat dostępne są na rynku od października ubiegłego roku. Almette jest liderem segmentu serów kremowych twarogowych do smarowania, udziały marki Almette w segmencie serów kremowych twarogowych do smarowania wynoszą 23,1% (źródło: Hochland za Nielsen – Panel Handlu Detalicznego, Polska, sprzedaż wartościowa, okres XII 2011-XI 2012, kategoria: sery).

Ostatnio do rodziny serów Almette dołączyła nowa Almette z gruszką i jabłkiem. Serki twarożkowe w wersjach słodkich i owocowych jak najbardziej mogą stać się nowym, stałym trendem w ofercie producentów i preferencjach konsumentów. W maju wystartowała kampania komunikacyjna Almette z gruszką i jabłkiem. Celem kampanii jest właśnie poinformowanie konsumentów o zupełnie nowym, owocowym kierunku smakowym w ofercie Almette oraz zainspirowanie do nowych form i okazji konsumpcji puszystego serka. Kampania ma charakter ogólnopolski i odbędzie się w TV, prasie oraz Internecie (bloggi kulinarne, Facebook, Youtube, video oraz www.almette.pl). Spot TV jest emitowany zarówno w głównych kanałach (TVP 1, TVP 2, TVN, Polsat) jak i stacjach tematycznych. Aby wzmocnić efekt kampanii, na półce sklepowej pojawiły się materiały promocyjne (ekspozytory, wobblery, cenówki i naklejki), a w wybranych sieciach odbędą się specjalne degustacje, które zainspirują konsumentów do kulinarnego eksperymentowania z Almette. Słodkie i lekkie śniadania to nie tylko najnowszy trend, ale również sposób na doskonały początek dnia. Pomysłów na słodko-owocowe śniadanie jest wiele. Almette z gruszką i jabłkiem to idealny dodatek do kanapek, tostów czy naleśników. Doskonale smakuje również z musli, bakaliami i domową granolą. Połączenie naturalnie puszystej konsystencji z owocowym smakiem z nutką aromatycznego cynamonu to gwarancja pysznej owocowo-słodkiej przekąski. Serek Almette doskonale nadaje się do naleśników, gofrów i croissantów.

Ze względu na swój delikatny smak wspaniale komponuje się również z jogurtem, domowej roboty granolą i ze świeżymi owocami. Rynek twarożków w Polsce rozwija się dynamicznie, za kilka lat będzie to z pewnością jeszcze bardziej znaczący segment w kategorii serów. Być może wzrośnie też zainteresowanie grupą produktów odtłuszczonych, ze względu na coraz silniejszą modę na zgrabną sylwetkę i ograniczanie spożycia kalorii. Na razie wśród smaków twarożków najmocniejsze pod względem poziomu sprzedaży są stale popularne warianty śmietankowe, bez dodatków. Jednak poszukiwanie nowych smaków, a także inspirowanie i edukowanie prowadzi do coraz większej wyróżnialności wariantów owocowo-słodkich, takich, jak Almette z gruszką i jabłkiem.

Strona 1 z 3