Napoje kawowe: Kawa, czyli chodzi o mleko

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 3/2013 (58)

Sprzedaż chłodzonych napojów kawowych z mlekiem rozwija się w całej Europie. Ten trend zawitał także do Polski i trudno produktów tego typu nie mieć w ofercie na półce sklepu. Doświadczeni handlowcy stawiają je nieopodal mleka.

Obecnie kawa jest jednym z najpopularniejszych napojów na świecie. Wypija jej się około 400 mld filiżanek rocznie. Globalna sprzedaż kawy na świecie w ostatnim roku wzrosła o 6%. W regionie Azji i Pacyfiku oraz w Chinach zanotowano wzrost na poziomie 8%, podczas gdy w Europie jej sprzedaż spadła o 2%. Wzrosła zaś sprzedaż w obu Amerykach – o 6%.

Według badań Euromonitor International w 2012 r. sprzedaż detaliczna kawy wyniosła około 108,8 tys. ton, wobec 109,2 tys. ton w 2011 roku. Według tego samego źródła w 2015 r.


Wartość rynku kawy może wynieść już blisko 1,3 mld €, co oznacza wzrost o 8% w stosunku do 2011 r. Rynek kawy na świecie rozwija się, a klientom oferuje się coraz bardziej interesujące produkty, zarówno od strony smakowej jak i technologicznej. Nowe produkty przeznaczone są już nie tylko na potrzeby domowe, ale także do biur, kawiarni, punktów gastronomicznych, jak i innych punktów szybkiej, wygodnej sprzedaży. Kawy sprzedawane są w tradycyjnych filiżankach, porcelanowych i tekturowych kubkach, puszkach i butelkach.

Polska pomału uczestniczy w tym trendzie i stajemy się krajem miłośników kawy. Jak wskazują badania statystyczny Polak wypija już praktycznie tyle samo kawy, co herbaty, czyli minimum filiżankę dziennie. Jednocześnie w Polsce kawa należy do grona najważniejszych produktów w koszyku zakupów, bowiem zajmuje czwarte miejsce w rankingu kategorii spożywczych pod względem wartości rocznych obrotów.

Cytując słowa Adama Mokrysza (Mokate) „Rynek kawy jest jednym z większych rynków FMCG w Polsce – jego wartość to ok. 3 mld zł. Wśród sprzedawanych kaw dominują kawy mielone. Wartościowo generują ponad połowę obrotów kategorii – 51,2%. Duży udział ma kawa rozpuszczalna; obecnie ponad 33,7% wartości całego rynku. Resztę rynku podzieliły między sobą głównie miksy kawowe i cappuccino.” Do tego należy doliczyć kawy sprzedawane w licznych punktach usługowych takich jak kawiarnie, punkty gastronomiczne, kioski lub stacje benzynowe. Kawa też pojawia się w ladach chłodniczych sklepów – jako napój w puszkach lub butelkach z segmentu „ready-to-go” będących miksem mleka lub napoju fermentowanego i kawy.

Konkurencja dla małej czarnej

Rynek kawy bardzo się zmienia. Przed kilkunastu laty trudno było sobie wyobrazić spacerek do pracy lub na uczelnię z kawą w kartoniku bądź puszce. Dzisiaj kawa stała się napojem popularnym i pitym na wiele sposobów i przy różnych okazjach. Jest relatywnie tanią opcją na spędzenie kilku chwil ze znajomymi albo załatwienie jakieś sprawy na przyjacielskim gruncie. Systematycznie rozwijane są nowe produkty i tworzone miejsca sprzedaży. Optymistyczne perspektywy zachęcają nie tylko do otwierania nowych kawiarni i wyspecjalizowanych punktów sprzedaży kawy. Kawę gotową do picia dzisiaj możemy kupić już w sklepach spożywczych w dziale mleczarskim czy na stacjach paliwowych.

Popularność kawy wydaje się tak intratnym biznesem, iż szacuje się, że w naszym kraju może już działać kilkadziesiąt tysięcy punktów wyspecjalizowanych w sprzedaży małej czarnej. Obok tradycyjnych kawiarni i restauracji w krajobraz Polski wpisują się tzw. kawiarnie sieciowe takie jak Coffeeheaven, Starbucks, kawiarnie Biedronki, Empiku, Orlen, BP, Statoil, McDonald's, Aroma Espresso Bar czy Costa Coffe. Nowe kawiarnie wyrastają jak grzyby po deszczu we wszelkich centrach handlowych i w ciągach komunikacyjnych w dużych miastach. Ponadto punkty z kawą na wynos wstawiane są do cukierni, saloników prasowych, do supermarketów i sklepów spożywczych, a także na stacje paliw lub na dworce.

Nowemu trendowi sprzyja fakt, że coraz więcej osób kawę pija poza domem. Według badań Makro Cash & Carry już ponad 70% Polaków pije kawę na mieście, poza domem. Niewątpliwie jedną z przyczyn tych zmian jest silny wzrost sektora kawiarnianego i możliwość kupienia kawy na wynos. W dużych miastach coraz częściej można spotkać na ulicy ludzi z papierowym kubkiem kawy z którejś z sieciowych kawiarni. Kupowanie markowej kawy staje się pomału trendy, jest wyrazem specyficznego stylu życia.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Cafe Monitor ARC Rynek i Opinia z 2012 r., popularność kawiarni sieciowych rośnie – od trzech lat systematycznie przybywa im klientów, dodatkowo coraz więcej z nich deklaruje, że kawiarnie sieciowe to miejsce, w którym najczęściej piją kawę (tak odpowiedziało 63% badanych).

Hot coffee – Ice coffee!

Być może powyższe fakty w pewnym sensie zainspirowały wielu producentów, którzy wychodząc naprzeciw trendom tzw. produktów wygodnych zaczęli oferować napoje wytwarzane na bazie kawy, w puszkach i butelkach. Są one dostępne już w wielu placówkach handlowych.

W kategorii puszek w zasadzie można wyróżnić dwa typy tych produktów: napoje na zimno – Ice Coffee, oraz na gorąco – Hot Can coffee. Napoje na zimno szczególną popularność zdobyły w krajach o wyższych temperaturach, gdzie szybko potrzebna jest z jednej strony duża dawka energii do pobudzenia organizmu do pracy, a z drugiej – szybka ochłoda. W większości kawy te opierają się na idei zimnego produktu – Ice Coffee. Kawy te produkowane są w wielu wariantach smakowych, z dodatkiem guarany, z cukrem lub bez oraz z różną zawartością mleka. Pewną odmianą takich produktów są napoje kawy z mlekiem w butelkach, co również jest wygodne dla klienta, bowiem z łatwością można wypić kilka łyków napoju, zakręcić butelkę i bezpiecznie transportować produkt dalej. Dla miłośników zimnej kawy w ciepłe dni to produkt idealny.

Napoje kawowe w puszkach na gorąco są oferowane w specjalnie zaprojektowanych puszkach, które przy otwieraniu uruchamiają specjalny mechanizm podgrzewający napój. Przykłady takich rozwiązań można spotkać w produktach oferowanych przez amerykańską firmę Hot-can czy japońską firmę Ueshima Coffee Company (UCC). Kawy w puszkach na rynku japońskim po raz pierwszy pojawiły się w latach 60. W wielu krajach są one bardzo popularne i sprzedawane w szeroko rozpowszechnionym systemie maszyn vendingowych. W maszynach tych sprzedawane są zarówno kawy na zimno jak i na ciepło. Oczywiście kawy takie można kupić w sklepach i punktach usługowych.

Dzisiaj w ofercie puszek i butelek na świecie mamy do dyspozycji cały wariant możliwości produktowych. Można kupić kawę mocca, latte, cappuccino, oraz inne napoje mleczne. Zaletą tych napojów jest to, że producenci do ich produkcji używają najwyższej jakości selekcjonowanych ziaren kawy odpowiedniego gatunku. Napoje te są też sygnowane logo konkretnej firmy, co budzi większą wiarygodność jakości produktu.

Strona 1 z 2