Finanse: Nowe doświadczenia FPM

Grzegorz Rykaczewski
Forum Mleczarskie Biznes 3/2012 (15)

W ostatnich numerach FMB zajmowaliśmy się tematyką Funduszu Promocji Mleka (FPM). W tym numerze wracamy do tematu. Przyjrzymy się jak fundusz działał w 2011 roku oraz od stycznia do lipca 2012. Kolejny rok działania funduszy promocji żywności w Polsce to nowe doświadczenia związane z funkcjonowaniem systemu, w którym z jednej strony przedstawiciele branż są zobligowani do wpłat na fundusze, ale z drugiej strony decydują na co pójdą zgromadzone środki. Organy państwa jedynie zajmują się administrowaniem finansami.

Przez cały 2011 rok podmioty skupujące przekazały na konto FPM ponad 9,1 mln zł. W pierwszym kwartale wpłynęło ponad 50 tys. zł, w drugim kwartale ponad 3,1 mln zł, w trzecim 1,7 mln zł. Najwięcej środków wpłynęło w czwartym kwartale, ponad 4,2 mln zł. W 2011 r., jak informuje Agencja Rynku Rolnego (ARR), wydatki z funduszu wyniosły ponad 13,2 mln zł. Z tej kwoty 5 mln zł zostało wydatkowane na przedsięwzięcia zrealizowane w roku 2011, prawie 4 mln zł na działania realizowane rok wcześniej, a 52 tys. zł na wydarzenia przewidziane do realizacji w 2012 roku. Oprócz tego kwotą ponad 3,7 mln zł dofinansowano spożycie mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych, czyli popularną „szklankę mleka”. Bazując na planie finansowym na 2011 r. ARR wypłaciła kwotę 8,8 mln zł.

Pozytywnie rozpatrzono 13 wniosków o wsparcie na działania mające na celu informowanie o jakości i cechach, w tym zaletach, mleka i przetworów mlecznych. Przyznano pomoc w wysokości prawie 800 tys. zł. Do-finansowanie dotyczyło różnego rodzaju przedsięwzięć: kampanii promocyjno-edukacyjnej mleka i jego przetworów, dni mleka, sympozjów, turniejów wiedzy o mleku i mleczarstwie, krajowej oceny masła, wydawnictw promujących spożycie mleka, rankingów spółdzielni mleczarskich, imprez dla dzieci.

W ramach wsparcia działań promujących spożycie mleka lub przetworów mlecznych pozytywnie rozpatrzono 4 wnioski przyznając środki finansowe w wys. prawie 180 tys. zł. Środki przeznaczono m.in. na wydanie kalendarza promującego spożycie mleka, społeczną kampanię promocji kuchni polskiej oraz na dofinansowanie targów.

Utrzymując tendencję z lat poprzednich najwięcej środków finansowych zarezerwowano na udział w wystawach i targach. W 2011 roku na podstawie 22 wniosków przyznano prawie 4,4 mln zł. W ramach tych środków realizowane były projekty dotyczące wystaw krajowych (m.in. Krajowa Wystawa Bydła Simentalskiego, Wystawa Czerwonego Bydła w Szczyrzycu, Wystawy w Lubaniu, Kamieniu Śląskim, Sielinku, Piotrowicach, Modliszewicach, Szepietowie, Boguchwale, Bratoszewicach, Agro Pomerania, Minikowo) jak i zagranicznych (targi World Food w Kijowie).

Ponad 200 tys. zł wypłacono na trzy projekty w ramach badań rynkowych dotyczących spożycia mleka i przetworów mlecznych. Dofinansowanie zdobyły projekty: Analiza miesięczna: rynek mleka i przetworów mleczarskich, Tygodniowy insider oraz badanie rynku dotyczącego preferencji żywieniowych Polaków w sferze mleka i jego produktów, wraz z wydaniem raportu.

Prawie 207 tys. zł przyznano na 5 wniosków dotyczących badań naukowych mających na celu poprawę jakości mleka i jego przetworów. Z tych środków sfinansowano badania porównawcze: masła, mlecznych produktów wysokotłuszczowych, badanie wartości biologicznej mleka oraz odżywek dla dzieci, projekt badawczy „Żywieniowy fenomen mleka” oraz projekty polskich norm i standardów FAO/WHO.

Prawie 500 tys. zł przeznaczono na działania mające na celu informowanie o korzyściach płynących z przeprowadzania oceny wartości użytkowej bydła typu użytkowego mlecznego i mięsno-mlecznego. Z tych środków dofinansowano koszt zakupu miesięcznika „Hodowla i chów bydła”.

Ze środków FPM finansowano również szkolenia dostawców mleka i podmiotów skupujących. Rozpatrzono pozytywnie 2 wnioski przyznając ponad 530 tys. zł.

Ponad 610 tys. zł wynosiło wsparcie realizacji zadań związanych z działalnością krajowych organizacji branżowych. Spośród 8 wniosków, które uzyskały pozytywną ocenę, większość dotyczyło kosztów składki członkowskiej w organizacjach międzynarodowych, m.in w.: Międzynarodowym Komitecie ds. Kontroli Użytkowości Zwierząt (ICAR), Europejskim Stowarzyszeniu Przetwórców Mleka (EDA), Międzynarodowej Federacji Mleczarskiej (FIL/IDF). W 2011 roku o środki z FPM występowały: Polska Izba Mleka (PIM), Krajowy Związek Spółdzielni Mleczarskich Związek Rewizyjny (KZSM), Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka (PFHBiPM), Związek Polskich Przetwórców Mleka (ZPPM).

Styczeń-lipiec 2012 roku

Od początku 2012 roku do końca lipca na rachunek FPM wpłynęło prawie 4,7 mln zł. W planie finansowym na ten rok na realizację zadań została zapisana kwota 11,3 mln zł.

W porównaniu z latami wcześniejszymi zaobserwować można znaczący wzrost środków finansowych przeznaczonych na promocję spożycia mleka i przetworów mlecznych. W 2012 roku utrzymano tendencję wzrostową rezerwując kwotę ponad 5 mln zł. Ma to związek ze zgłoszonym przez PIM projektem kampanii promującej spożycie mleka. Wartość wsparcia została ustalona na ponad 4,5 mln zł.

Tradycyjnie jedną z największych pozycji w planie finansowym jest wsparcie udziału w wystawach i targach. W 2012 roku zapisano na te działania ponad 4 mln zł.

W 2012 r. ze środków FPM dofinansowywana jest również „szklanka mleka”. W pierwszej wersji planu finansowego na bieżący rok zarezerwowano na ten cel tylko 500 tys. zł. Było to drastycznie mniej niż w latach poprzednich. Zgodnie z przewidywaniami, opartymi na doświadczeniach lat ubiegłych, w trakcie trwania roku kalendarzowego stopniowo zwiększano kwotę przeznaczoną na dofinansowanie spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych. W czerwcu na ten cel przeznaczono kolejne środki i poziom dofinansowania osiągnął 1,33 mln zł.