Sery z opcją otwórz-zamknij: Kiedy innowacja staje się standardem

Paulina Łuszczak
Forum Mleczarskie Handel 3/2012 (52)

Statystyczny Polak zjada w ciągu roku mniej serów różnych rodzajów, niż mieszkańcy krajów Europy Zachodniej. Te same statystyki pokazują, że spożycie serów w kraju nad Wisłą systematycznie rośnie. Grupy i spółdzielnie mleczarskie po każdym zakończonym roku odnotowują wzrost wolumenu sprzedaży tego rodzaju produktów mleczarskich. Wzrost sprzedaży niektórych rodzajów produktów ma nawet dwucyfrową wartość. Z tego też powodu rynek wzbogaca się z każdym kolejnym rokiem o nowy asortyment, który zapełnia sklepowe półki nie tylko w sieciach supermarketów i hipermarketów. Konsumenci mogą znaleźć nowości rynkowe w coraz większej liczbie małych sklepów i sklepików. Rynek, który tak szybko i perspektywicznie się rozwija, daje wiele możliwości producentom. Zaistnienie w świadomości klienta, zwiększenie udziału w rynku danego typu produktów, zwiększenie zysków, zdobywanie nagród dla firm innowacyjnych. To są szanse dla producentów, z których firmy o szerokich ambicjach nie mogą łatwo zrezygnować. Druga strona rynku też ma swoje korzyści. Możliwości wyboru produktów przez konsumentów zwiększają się, dostosowują konsumpcję do zwyczajów i stylu życia, oszczędzają czas.

Wygoda kosztuje

Szansą na rozwój rynku serów jest niewątpliwie sposób, w jaki są podawane, czyli pakowane. I tutaj od kilku lat mamy do czynienia z coraz bogatszą ofertą produktów oferowanych w opakowaniach typu otwórz-zamknij. Ostatnie lata można opisać, jako dynamiczne, jeżeli za kryterium weźmiemy liczbę oferowanych produktów, która zwiększała się z każdym kolejnym rokiem. Producenci serów dostrzegli tu duży potencjał rynkowy i zapotrzebowanie rynku. Popularność serów w opakowaniach wielokrotnego zamykania, można dość łatwo wytłumaczyć. Może to być np. wygoda, ponieważ kupujemy ser w opakowaniu i nie musimy martwić się o sposób jego przechowywania. Zjadamy tyle, ile jest nam potrzebne, a potem ponownie zamykamy ser i chowamy do lodówki. Ser zachowuje swoją świeżość i taki sam smak, jak po pierwszym otwarciu. Konsument nie musi też martwić się o inne tymczasowe opakowanie sera. Nowoczesne i innowacyjne opakowania umożliwiają uniknięcie wysychania produktu, jego utleniania lub przenikania obcych zapachów z zewnątrz. Zakup serów w opakowaniach tego typu wymaga mniej czasu, niż stanie w kolejkach na tradycyjnych stanowiskach z serami. Wystarczy podejść do półki i wziąć do ręki akurat taki gatunek sera, który się chce, bez potrzeby pytania sprzedawcy lub czekania na pokrojenie sera w plasterki. Zróżnicowana gramatura, pozwala na dotarcie do szerokiego grona klientów. Zadowoleni są również ci bardziej wymagający konsumenci, dla których cena nie jest podstawowym czynnikiem decydującym o zakupie.

Najczęściej na sklepowych półkach w opakowaniach typu otwórz-zamknij można znaleźć sery żółte w plasterkach. Największym uznaniem i popularnością cieszą się opakowania o masie 150 g. Producenci wykorzystują do pakowania swoich produktów również różnego rodzaju stabilopaki, plastikowe pudełka z wieczkiem, wiaderka oraz elastyczne torebki z zakrętką. Elastyczne torebki wykorzystywane są do pakowania serów takich jak np. mozzarella. Do serków białych i wiejskich oraz twarożków, producenci natomiast preferują pudełeczka z wieczkami lub nakrywkami. Łatwość, z jaką można przechowywać te serki sprawia, że konsumenci zabierają takie produkty na wyjazdy, na drugie śniadanie do szkoły lub do pracy. W większe opakowania, takie jak wiaderka najczęściej pakowane są białe sery i twarogi, wykorzystywane do pieczenia ciast. Potrzeby każdej gospodyni domowej są różne. Nie zawsze wykorzystuje ona całe opakowanie. Dlatego wiaderko z możliwością wielokrotnego zamykania pozwala jej na przechowanie produktu z zachowaniem świeżości, do czasu następnego wypieku. Na rynku można znaleźć też serki dla dzieci; pakowane są w stabilopaki wyposażone w zakrętki. Widać tu jak przydatne w codziennej diecie może być opakowanie, które pozwala spożyć produkt wszędzie i o każdej porze. Niezjedzona porcja może być zostawiona na później. Serki w takich opakowaniach można zabierać ze sobą, jako formę przekąski lub drugiego śniadania.

Jacek Wyrzykiewicz

PR & Marketing Services Manager w Hochland Polska

Sery żółte w opakowaniach „otwórz-zamknij” to grupa produktów cieszących się stale rosnącym zainteresowaniem odbiorców. Opakowanie typu otwórz-zamknij jest klasyfikowane jako wygodne i bardzo praktyczne. Produkt znajdujący się w takim opakowaniu nie ulega wyschnięciu, nie traci aromatu, nie zmienia konsystencji – jest bardzo wiele argumentów przemawiających za wykorzystaniem właśnie tego typu opakowania. Ser żółte dojrzewające Hochland w opakowaniach typu „otwórz-zamknij” stały się prekursorem tego typu opakowań na polskim rynku, to był strzał w dziesiątkę.

Jak najbardziej, odczuwamy konkurencję w segmencie produktów w opakowaniach z opcją „otwórz-zamknij”. Obecnie mamy do czynienia ze zdecydowanie większą konkurencją, ogromnym skokiem technologicznym i ekspansją marek własnych.

Trudno jednoznacznie określić, które produkty z opcją „otwórz-zamknij” mają największy potencjał. Rynek serów w Polsce zmienia się, ewoluuje. Konsumenci poszukują coraz to nowych i praktycznych rozwiązań produktowych. Do tej pory ten rodzaj opakowania był najbardziej popularny dla serów plasterkowanych, ale z czasem z pewnością ten rynek zaczną uzupełnić inne kategorie produktowe.

Strona 1 z 5