Dystrybucja: Logistyka odpowiedzialna społecznie

Robert Zawadzki
Forum Mleczarskie Handel 1/2012 (50)

Mówiąc o CSR (Corporate Social Responsibility) myślimy zwykle o wizerunkowych działaniach przedsiębiorstw ukierunkowanych na ekologię, ochronę środowiska, oszczędność energii, pozytywne relacje ze społecznością lokalną, działalność charytatywną lub szeroko pojętą edukację społeczną. Co w tym zakresie może zrobić operator logistyczny – okazuje się, że bardzo wiele – należy tylko przeanalizować otoczenie w jakim firma działa i obszary działań w jakich mogłaby poprawić swój wizerunek lub pokazać co już robi dla otoczenia, a czym nie miała się okazji pochwalić.

Społeczna odpowiedzialność biznesu na płaszczyźnie relacji między partnerami biznesowymi powinna przejawiać się w uczciwości przy zawieraniu i wywiązywaniu się z kontraktów i umów handlowych, terminowym spłacaniu należności, eliminowaniu zachowań korupcyjnych, równym traktowaniu wszystkich podmiotów, bez wykorzystywania pozycji silniejszego. W kwestiach ochrony środowiska natomiast zwykle dąży się do redukcji emisji gazów cieplarnianych, wykorzystywania alternatywnych źródeł energii, a także możliwie wysokiego poziomu recyklingu odpadów lub wytwarzanych dóbr. Te kwestie poruszaliśmy już na łamach Forum Mleczarskiego, głównie zwracając uwagę na działania prowadzone w tym zakresie przez sieci handlowe. Tym razem zwracamy się w stronę innej grupy Czytelników, a mianowicie osób z przedsiębiorstw związanych z sektorem logistyki i transportu samochodowego.

Operatorzy logistyczni to przede wszystkim firmy transportowe – w kręgu ich zainteresowania pozostają kwestie związanie z racjonalnym wykorzystaniem środków transportu, redukcją kosztów przewozu towarów, bezpieczeństwem – zarówno ładunku jak i bezpieczeństwem drogowym. Dla tych przedsiębiorstw naturalne pola działania w sferze CSR to promowanie niskiej emisji CO2 przez pojazdy, ekonomicznego zużycia paliwa, a także bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Podstawowe ograniczenia dla działań CSR w firmach to koszty i brak osób, które mogłyby się tym zająć. Pewnym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest włączenie się na zasadzie partnerstwa w programy realizowane przez inne podmioty – media, fundacje, instytucje państwowe. Ciekawą propozycją jest też możliwość współpracy z uczelniami kształcącymi specjalistów dla branży. Taki pomysł padł m.in. podczas seminarium „Odpowiedzialny łańcuch dostaw”, organizowanego na Pomorzu w ramach konferencji „Transport Week 2011”. Zwracano uwagę na korzyści wynikające ze współpracy operatorów logistycznych z uczelniami, które studentom odpowiednich kierunków oferowałyby praktyki zawodowe. Pod hasłem podjęcia trudu wykształcenia nowej kadry specjalistów można realizować zamierzenia społecznej odpowiedzialności biznesu. Dodatkową korzyścią jest zdobycie doświadczenia przez studentów odbywających praktyki, nie oszukujmy się, ale jest to i „tania siła robocza” dla przedsiębiorców, a w perspektywie przyszłe kadry wykształcone ściśle zgodnie z polityką konkretnych firm. Nie ma w tym nic zdrożnego – programy stażowe, o ile dają realną szansę na zatrudnienie są świetnym rozwiązaniem prospołecznym, którym można się śmiało pochwalić tworząc wizerunek dobrego pracodawcy.

Ewa Łabno-Falęcka

Dyrektor PR w Mercedes-Benz Polska

Działania typu CSR są od czasu powstania Mercedes-Benz Polska (1996) elementem strategii naszej firmy. CSR wpływa na wizerunek i rozwój każdej firmy, jako że zapewnia jej przewagę rynkową (firma działa zgodnie z interesem tzw. stake holders, czyli wszystkich interesariuszy: pracowników, partnerów handlowych i otoczenia biznesowego). Jako że jesteśmy firmą motoryzacyjną, szczególną wagę przywiązujemy do dwóch tematów: bezpieczeństwo i zrównoważony rozwój (sustainability).

Nasi klienci oczekują od nas najwyższych standardów bezpieczeństwa i ekonomii pojazdów, przy czym liczy się nie tylko cena zakupu, a tzw. TCO (Total Cost of Ownership). Dlatego w najnowszym Actrosie (Truck of the Year 2012) oferujemy m.in. seryjnie FleetBoard, czyli system telematyczny, który pomaga w zarządzaniu flotą pojazdów i przynosi spore oszczędności. System ten pobiera dane dotyczące spalania, stylu jazdy kierowcy, panujących warunków na drodze oraz innych czynników wpływających na ekonomię jazdy. Na tej podstawie pomaga właścicielowi floty nie tylko dokładnie obliczyć koszty, ale także daje kierowcy wskazówki dotyczące jego stylu jazdy i podpowiada, w jaki sposób można go usprawnić.

Nowy Actros ma rewelacyjne w swojej klasie spalanie na poziomie 25,1 l/100 km. Potwierdził to test „Record Run” (10 tys. km, kilka razy trasa Rotterrdam–Szczecin) i udowodnił, że jest to samochód ciężarowy wyjątkowo przyjazny środowisku. Zastosowaniu najnowocześniejszych technologii nowy Actros zawdzięcza zmniejszenie zużycia paliwa aż do 7% w stosunku do swojego poprzednika (Actros 3. generacji), który z kolei został wpisany w roku 2008 do Księgi Rekordów Guinnessa jako najbardziej ekonomiczna ciężarówka świata (w warunkach testowych poniżej 20 l/100 km). Nowy Actros to jednak nie tylko ekonomia, ale także bezpieczeństwo. Zastosowano w nim wszystkie najnowsze zdobycze techniki m.in. układ Proximity Control Assist z funkcją „stop&go”, informujący kierowcę o potencjalnych zagrożeniach na drodze.

Pojazd poza zmodernizowanym nastawem układu jezdnego i układem kontroli stabilności, posiada w wersji podstawowej system Lane Keeping Assist. Nowy Actros ma również możliwość zamontowania systemu Active Brake Assist automatycznie hamującego pojazd w razie zbliżania się do innego auta z nadmierną szybkością, a także system kontroli przechyłu platformy.

Jesteśmy członkiem – założycielem stowarzyszenia Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego, z którym przeprowadziliśmy wiele wewnętrznych i zewnętrznych projektów. Przez dwie kadencje byłam jego prezeską.

Strona 1 z 5