Jogurty naturalne: Skok dzięki tradycji

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 4/2011 (47)

Jogurty naturalne to ulubiony nabiał kobiet „strzegących” wagi oraz osób starszych, które przywiązane są do spożywania białego jogurtu. Ostatni rok przynosi tu duże zmiany wynikające ze zmiany stylu i filozofii życia. Nigdy w Polsce nie sprzedawało się bowiem tak wiele jogurtów naturalnych jak obecnie.

Obfitość na ugorze

Jogurty naturalne cieszyły się w ostatnim dziesięcioleciu dość stabilnym zainteresowaniem konsumentów (na poziomie 16% udziałów wolumenowych w rynku), ale etykietka zdrowego, żeby nie powiedzieć wręcz dietetycznego produktu pozwoliła ostatnio wymiernie zwiększyć wolumen sprzedaży. O ile w 2004 roku sprzedawano na rynku detalicznym w Polsce 29 tys. ton jogurtów pitnych, o tyle w okresie IV 2010-III 2011 jogurty naturalne stanowiły już 67,6 tys. ton. Tym samym kategoria przebiła nieosiągalny przez wiele lat poziom 20% rynku i obecnie ich udział wynosi już 21,5% rynku jogurtów ogółem. Statystyki firmy Nielsen pokazują, że skok w ostatnim roku wyniósł 24,6%. Jest to zgodne z opiniami wielu menadżerów zakładów mleczarskich, którzy od pewnego czasu zwracali uwagę na rosnące zainteresowanie klientów i handlowców tą kategorią.

Jogurty naturalne to stała część rynku jogurtów. Konsumenci cenią je za niską kaloryczność, brak sztucznych dodatków, co w czasach ekspansji żywności wysokoprzetworzonej jest coraz wyżej cenione. Nagły skok kategorii jogurtów pitnych wynika zarówno z mody na zdrowy wygląd jak i z powrotu do natury. Jeśli spojrzymy na to zjawisko od strony typów jogurtów, to okaże się, że wzrosty napędzane były ogromnym zainteresowaniem klientów zwłaszcza jogurtami typu bałkańskiego w tym greckiego oraz wzrostem sprzedaży w grupie jogurtów naturalnych w kubeczkach (tu udział wyniósł 26%).

Jogurty naturalne to w większości produkty kubeczkowe, choć powoli rośnie liczba produktów sprzedawanych w butelkach. Szansą rynku jest skłonienie młodych konsumentek dbających o swój wygląd do zakupu produktów w butelce. Możliwość korzystania z produktu w każdej sytuacji i w każdym miejscu jest dla nowej kategorii dużym atutem.

Zdecydowanie największą grupę klientów (co znajduje swe odbicie w powodzeniu produktów w kubeczkach) stanowią osoby po 50. roku życia, które ze względów zdrowotnych i dietetycznych, uczyniły z jogurtu naturalnego podstawowy napój mleczny. Osoby te unikają spożywania słodszych jogurtów owocowych i w razie potrzeby dodają owoce do jogurtu naturalnego. Jest to grupa, która aprobuje oszczędną szatę graficzną jogurtów pitnych i która przywiązana jest do jej kolorystyki. Ostatnie zdanie ociera się jednak o mit, gdyż mało kto eksperymentuje z innym opakowaniem i mało kto odważa się coś zmienić.



Rynek jogurtów naturalnych został całkowicie zdominowany przez firmy Danone i Zott, które posiadają 60% rynku. Jedynym podmiotem, który jest w stanie nawiązać z nimi w miarę wyrównaną walkę jest Bakoma. Ostatni skok sprzedaży jogurtów naturalnych to jednak większy udział mniejszych zakładów, które wykreowały modę na jogurty bałkańskie (Maluta Nowy Dwór Gdański OSM, Candia Polska, Grupa Lacpol, Bakoma).

Strona 1 z 4