Transport i logistyka: Pooling – gromadzenie z różnych źródeł

Robert Zawadzki
Forum Mleczarskie Handel 2/2011 (45)

Wśród wielu sposobów poszukiwania oszczędności w ramach działań transportowych w literaturze przedmiotu pojawiają się terminy backhauling oraz pooling. Dotyczą one optymalnego wykorzystania środków transportu – głównie samochodów dostawczych – poprzez unikanie przejazdów pustymi lub tylko częściowo załadowanymi pojazdami.

Trendem towarzyszącym rozwojowi backhaulingu w logistyce jest tworzenie magazynów konsolidacyjnych i promowanie poolingu. Wiąże się to ze zwiększonym udziałem dostaw od dostawców do magazynów centralnych i przeładunkowych organizowanych przez sieci handlowe. Magazyny konsolidacyjne to miejsca, do których różni dostawcy zwożą towar, a następnie jest on odbieramy przez dystrybutora optymalnie załadowanymi pojazdami. Podobnie, co do zasady wykorzystania ciężarówek, działa pooling. Pooling jako usługa zrodził się we Francji. Jest to proces zakładający współpracę firm, pozwalający na łączenie kilku ładunków, a w konsekwencji redukcję kosztów globalnego łańcucha dostaw. Dostawcy organizują się między sobą grupując towar dostarczany do magazynów dystrybutora detalicznego tak, aby auta dostawcze były zawsze maksymalnie wykorzystane i optymalnie załadowane. W ramach optymalizacji zapewnia się lepsze wypełnienie samochodów, poprzez instalowanie np. kilku komór temperaturowych, dostawy łączone do kilku sklepów w określonym harmonogramie, centralne zarządzanie transportem albo wspomnianą w ramach backhaulingu – efektywną organizację ładunków powrotnych. Pooling jest zatem zjawiskiem gromadzenia w jednym pojeździe towaru od różnych dostawców z zamierzeniem dostarczenia go do jednego odbiorcy. Może to być prowadzone na drodze przejazdu samochodu przez siedziby wszystkich dostawców i stopniowe zapełnienie auta lub poprzez zgromadzenie ładunków np. w magazynie centralnym i załadowanie ich do jednej ciężarówki. Zjawisko to jest stosowane głównie przez operatorów, którzy mają dość dużo kooperantów i często realizują dostawy do tego samego odbiorcy z towarem od różnych dostawców. Znajduje to praktyczne uzasadnienie w przypadku zaopatrywania sieci handlowych. Z uwagi na mnogość oferty asortymentowej duża jest liczba dostawców towaru, duży ruch na rampie i w magazynie oraz spore koszty obsługi. Należy kierować informacje o zmniejszeniu ilości towaru na półkach do wielu dostawców, a potem dbać o terminowość dostaw. Usystematyzowanie zaopatrzenia w formacie poolingu zdejmuje z odbiorcy większość wymienionych problemów. To operator logistyczny, pozostający w kontakcie z dostawcami, na podstawie zamówień generowanych z punktu sprzedaży, przygotowuje dostawę, która skomasowana (nawet w jednym samochodzie) dociera w odpowiednim czasie do sklepu. Czynnikiem decydującym o dostawie nie jest ścisły grafik lub ustalony wcześniej harmonogram dostaw, często rozbieżny z faktycznym zapotrzebowaniem, ale po prostu zapotrzebowanie generowane przez aktualną sprzedaż. Dodatkową zaletą poolingu dla odbiorcy jest racjonalizacja wykorzystania przestrzeni magazynowej i optymalizacja zapasów.