Handel międzynarodowy: Handel po austriacku

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 1/2011 (44)

Handel w Austrii jest skoncentrowany i cechuje go duży udział produktów marki własnej. W modzie jest korzystanie z oferty sklepów dyskontowych, ale królem rynku pozostają supermarkety, które ostro konkurują z depczącymi im po piętach dyskontami. Produkty marki własnej są cenione, a główne sieci detaliczne oferują 6-7 linii private label od ekonomicznych po premium.

Twarde dane

Najmocniejszym graczem austriackiej sceny handlowej jest Rewe, następnie Spar i Hofer będący odnogą twardego, niemieckiego dyskontera Aldi. Od 2007 do 2009 roku firmy te powiększyły swój udział w handlu krajowym żywnością do 67,7% z wartości określanej przez Euromonitor na 20,6 mld euro.

Rewe jest liderem rynku, z udziałem na poziomie 28,6%. Swoją działalność realizuje za pośrednictwem sieci hipermarketów i supermarketów głównie we wschodniej części kraju. Merkur to klasyczne austriackie hiper- i supermarkety o pow. średnio 2000 m2 i liczbie SKU do 20 000. Billa to z kolei supermarket o wielkości 500-1000 m2. Billa realizuje wobec klientów politykę bliskiego supermarketu. Portfolio Rewe uzupełnia sieć dyskontowa Penny oraz sieć supermarketów ADEG. Rewe odpowiada za 5,95 mld euro obrotu żywnością poprzez 2014 placówek handlowych (źródło: USDA za Euromonitor).

Firma Spar obecna jest głównie w zachodniej Austrii pod szyldem hipermarketów Interspar, Eurospar i Maximarkt. Oprócz nich prowadzi sieć supermarketów Eurospar i Spar. Eurospar, to coś w pomiędzy super- i hipermarketem. Średnia powierzchnia to 1000-2500 m2.

 

Spar to z kolei małe supermarkety o max powierzchni do 1000 m2, ale bardzo niejednolite pod względem wielkości powierzchni. Dolna granica tego formatu to tylko 200 m2. Łączny udział Spar w rynku to 23,6%. Według Euromonitor Spar generuje 4,9 mld euro obrotów w kategoriach food. Łączna liczba placówek handlowych należących do Spar to 1438 sklepów (źródło: USDA za Euromonitor).

Co warte podkreślenia Rewe bardziej ostrożnie niż Spar rywalizuje z dyskontami za pośrednictwem private label. Realizuje także bardzo wyrafinowaną politykę w tym zakresie. Rewe proponuje bowiem produkty z sześciu linii marki własnej: od dyskontowej „Clever” do marki własnej z poziomu premium „Ja natürlich”. Dla porównania Spar to siedem linii private label od dyskontowej linii S-budget do wysoko pozycjonowanej linii „Free From” lub przeznaczonej dla produktów bio linii „Natur Pur”.

Trzeci największy gracz rynku austriackiego, Hofer odpowiada za 15% sprzedaży detalicznej pod względem wartościowym. Według wyliczeń Euromonitor generuje 3,2 mld euro obrotów w kategorii food. Hofer liczy 425 placówek, a pod względem polityki sprzedażowej reprezentuje czysto dyskontowe podejście do handlu. Myliłby się jednak ten, kto by sądził, że tylko cena jest ważna. Austriacy, a więc i Hofer muszą zwracać uwagę na akcenty regionalne (jedna z linii zostałą nazwana Zurück zum Ursprung (powrót do korzeni), ochronę klimatu i środowiska (każde opakowanie zawiera informację o ile mniej zanieczyszczono środowisko przy jego produkcji w porównaniu ze standardowym opakowaniem), śledzenie produktu, a nawet dobrostan zwierząt, od których pochodzą produkty mleczne. Nowe podejście do handlu widać także w sieci Zielpunkt – tu na opakowaniu możemy spotkać informację o tym, ze produkt został zakupiony w ramach programu fair trade.

Czwartym pod względem wielkości operatorem w Austrii jest szwajcarski Markant. Jest ona właścicielem sieci supermarketów o nazwie Nah und Frisch. Sieć liczy 776 placówek i generuje 850 mln euro obrotów. Piątą siecią jest Zielpunkt, należąca do Bluo Sicav z Luksemburga. Posiada ona 350 placówek, które generują 690 mln euro. Mapę austriackiego handlu uzupełniają dyskonty Lidl, które liczą 180 placówek i odpowiadają za 728 mln euro obrotów.

W Austrii w latach 2008 i 2009 trwały pewne przetasowania pomiędzy operatorami, którzy wymieniali się niektórymi lokalizacjami i zmieniali ich format na bardziej pasujący do realiów i oczekiwań konsumentów. I tak sieć Rewe przejęła supermarkety ADEG, a Spar kupiła 13 dyskontów Zielpunkt.

Wspólną cechą handlu w Austrii jest pozytywne podejście konsumentów do poziomu spożycia, co przejawia się tym, ze ewentualne spadki sprzedaży w okresach kryzysu dotyczą elektroniki, ubrań lub samochodów. Cechą handlu w Austrii jest również tradycjonalizm: w niedzielę i święta handel nie odbywa się. Duże sieci bazują na własnych magazynach i centrach dystrybucyjnych.

Strona 1 z 2