Sery typu holenderskiego: Holenderski, czyli polski

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Praktyka 3/2010 (03)

Sery typu holenderskiego to zdecydowana większość wolumenu sprzedażowego na stoisku tradycyjnym. Choć nazywane serami typu holenderskiego, to wytwarzane są w Polsce i mają nieco inne parametry smakowe oraz krótszy czas dojrzewania w stosunku do swoich holenderskich pobratymców.

Handel serami w Polsce stoi pod znakiem serów typu holenderskiego. Dlaczego? Polscy konsumenci znają je od zawsze i do takich serów jako społeczeństwo przywykliśmy. Do tego dochodzi niska cena i zwyczaj kupowania sera jako sera, a nie jako konkretnego gatunku sera czy marki.

Wraz z rosnącym zróżnicowaniem potrzeb i ofert zauważa się rosnące zainteresowanie serami z dziurami, co rzutuje na osłabienie popytu na niektóre gatunki serów typu holenderskiego. Ogromne znaczenie ma tu zbliżony smak większości serów typu holenderskiego. Choć Polacy uwielbiają sery delikatne w smaku, to wyraźnie gubią się w gąszczu oferty serów, które nie różnią się między sobą dosłownie niczym. Skoro sery niewiele się różnią między sobą, to Polacy wolą kupić goudę lub edamski, a wybór między producentami zwłaszcza na stoisku otwartym jest dość przypadkowy. W tym miejscu wagi nabiera możliwość doradzenia/wskazania klientowi produktów o najwyższych walorach i renomowanym pochodzeniu. Do serów typu holenderskiego najbardziej wartych polecenia zalicza się produkty mleczarni Mlekpol (SM), Mlekovita (GK), Łowicz (OSM), Grupa Polmlek, Ryki (SM), Włoszczowa (OSM).

Katarzyna Grabowska

Pełnomocnik Zarządu ds. Handlu i Marketingu w Polmlek Olsztyn

Tak jak zmieniają się trendy w modzie, czy architekturze tak i zmieniają się trendy w żywności. Branża nabiałowa oraz Grupa Polmlek rozwija się takaż zgodnie z nowymi trendami, bo bez innowacyjności nie ma rozwoju. Zmieniają się potrzeby konsumentów i zmienia się oferta Grupy Polmlek. Nowe produkty mogą powstawać poprzez ewolucję, rewolucję, ale coraz częściej tworzone są przed dywergencję, czyli rozwój poprzez podział. Dziś nawet w trzy lub czteroosobowej rodzinie każda osoba ma swój ulubiony ser, a każdy inny, zatem Grupa Polmlek ma aspiracje zaspokajać wszystkie te potrzeby.

Grupa Polmlek posiada w swojej ofercie klasyczne sery, takie jak Gouda czy Edamski, które zawsze będą miały swoich wiernych konsumentów, następnie zainteresowaniem cieszą się sery Morski, Zamojski i Podlaski.

Ostatnio, na szczególną uwagę zasługują sery z dodatkami smakowymi. Grupa Polmlek posiada już w swojej ofercie Ser Lidzbarski z Pieprzem, z Ziołami oraz z Orzechem Włoskim. Natomiast nowością jest Ser Gouda z dodatkiem Papryki i Chili, w którym klasyczna gouda została wzbogacona delikatnym zapachem papryki czerwonej i wyczuwalnym lekko ostrym smakiem chili.

Obliczenia dokonywane przez ekspertów wskazują, że 33% sprzedaży wolumenowej w Polsce stanowią sery typu gouda, a 13% sery typu edamskiego. Następny na liście ser typu holenderskiego – podlaski to około 5% sprzedaży (dane za Nielsen). Wraz z serami tj. zamojski i morski możemy mówić o blisko 60% sprzedaży. Jako że stoisko tradycyjne przyciąga wieloma promocjami, więc udział serów typu holenderskiego w sprzedaży stoiska jest nieco większy niż w przypadku sprzedaży samoobsługowej. To tu koncentruje się większość zabójczo atrakcyjnych promocji umieszczanych na bilbordach oraz gazetkach (znajdowanych później w skrzynkach na listy).

Strona 1 z 3