Tetra Pak: Potrzeby klienta na pierwszym miejscu

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Biznes 1/2017
Kinga Sieradzon, Tetra Pak


Rozmowa z Kingą Sieradzon,
Dyrektor Generalną Tetra Pak Polska, Słowacja, Czechy i Węgry


Co dla firmy Tetra Pak oznacza obecna zmiana przywództwa?

Zmiana na stanowisku dyrektor zarządzającej nie wpłynie znacząco na priorytety naszych działań. Głównym zadaniem Tetra Pak zawsze było i będzie dbanie o interesy naszych partnerów, poprzez dostarczanie im szerokiego portfolio opakowań, linii pakujących, urządzeń procesowych, kompleksowych rozwiązań technologicznych oraz usług technicznych i marketingowych. Dlatego zamierzam kontynuować stałą, stabilną współpracę z naszymi klientami, których potrzeby zawsze będą na pierwszym miejscu. Są to podstawowe wartości Tetra Pak, na których opiera się działalność naszej firmy na całym świcie.

Posiadamy szeroką wiedzę ekspercką w dziedzinie obróbki i aseptycznego pakowania produktów płynnych i półpłynnych, mamy dużą wiedzę na temat globalnych trendów rynkowych i prognozujemy rozwój trendów konsumenckich. Chcemy dzielić się tymi doświadczeniami z naszymi klientami i, na tyle na ile możemy, wspierać ich w planowaniu działań biznesowych. Chciałabym tutaj wykorzystać moje doświadczenie z paroletniej pracy z międzynarodowymi partnerami Tetra Pak.

Będziemy nadal skupiać się na wdrażaniu na polskim rynku naszych nowych formatów opakowań.  Polska to jeden z tych rynków, które najszybciej wdrażają nowe rozwiązania. Nasi klienci ciągle stawiają przed nami nowe wyzwania szukając innowacji produktowych, technologicznych i opakowaniowych. Najnowszym przykładem są debiuty na polskim rynku mleczarskim nowych opakowań w segmencie produktów dziecięcych  – Tetra Brik Aseptic Slim Leaf o pojemności 200 ml, ze słomką sensoryczną, zaprojektowaną specjalnie, aby zapewnić wyjątkowe doznania smakowe podczas picia lub opakowanie Tetra Brik Aseptic Base Crystal o pojemości 250 ml pozwalające na wykorzystanie elementów załamań kartonika do uatrakcyjnienia grafiki opakowania.

Naszą ofertę będziemy poszerzać także w obszarze usług. Tetra Pak oferuje zróżnicowane wsparcie techniczne, które pozwala producentom żywności na jeszcze lepsze wykorzystanie posiadanych zasobów, w ten sposób zwiększając efektywność pracy linii. Przeprowadzamy serwisy techniczne, organizujemy szkolenia, służymy doradztwem eksperckim oraz proponujemy wiele innych usług, które podnoszą wydajność, przyczyniają się do optymalizacji kosztów oraz zapewniają bezpieczeństwo żywności w całym cyklu produkcji.

Zamierzamy kontynuować współpracę także w zakresie usług marketingowych, koncentrując się na wspólnym analizowaniu nowych kategorii, segmentów rynku, produktów i dróg dotarcia do konsumenta.

Jak zmiana warunków w otoczeniu: wygaśnięcie kryzysu, gwałtowny wzrost cen surowca i półproduktów, przekłada się na wdrażanie nowych rozwiązań w przemyśle mleczarskim?

Zmiany demograficzne oraz spowolnienie ekonomiczne to dwa główne czynniki, które wpływają na działalność naszą i naszych klientów.

W kwestii demografii coraz ważniejszą grupą konsumentów stają się przedstawiciele „pokolenia Y”, tzw. Millenials, którzy kształtują nowe trendy na rynku spożywczym oraz w innych sektorach. Młodym konsumentom zależy na ciekawych produktach, które są dopasowane do ich dynamicznego stylu życia. Tzw. konsumpcja „on-the-go” doskonale wpisuje się w ich potrzeby i pozostaje dominującym trendem na rynku. Badanie Roper Reports Worldwide 2015 wykazało, że 43% Polaków spożywa posiłki, a 34% pije napoje w drodze do pracy lub szkoły przynajmniej raz w tygodniu. Zgodnie z tym trendem Tetra Pak oferuje innowacyjne koncepcje produktów oraz opakowania, dzięki którym producenci żywności mogą uwzględniać w swojej ofercie zmieniające się potrzeby konsumentów. Przykładem jest opakowanie jednoporcjowe Tetra Prisma Aseptic 330 ml z zakrętką DreamCap, ze specjalnie zaprojektowanym zamknięciem pozwalającym na wygodne spożywanie produktu w biegu.

Istnieje też inna grupa konsumentów, seniorzy, dla których najważniejsza jest lekkość opakowania, możliwość wygodnego trzymania oraz otwierania. Ważne jest też dopasowanie rozmiarów opakowań do potrzeb różnych gospodarstw domowych także mniejszych, jedno- lub dwuosobowych.

Niezależnie od wieku ważnym trendem, który wpływa na decyzje zakupowe konsumentów jest także troska o zdrowie. Dane z badania, o którym wcześniej wspomniałam, wskazują, że 67% konsumentów w Polsce konsumuje żywność i napoje wpływające pozytywnie na ich zdrowie. Tetra Pak pomaga producentom żywności w zaspokojeniu tych potrzeb, dzięki rozwiązaniom opakowaniowym, które chronią żywność i jej składniki odżywcze przed czynnikami zewnętrznymi bez stosowania konserwantów.

Producenci żywności muszą być gotowi, żeby sprostać obecnym i przyszłym oczekiwaniom konsumentów. Bardzo ważne jest też podnoszenie wydajności produkcji w celu zachowania przewagi konkurencyjnej. Dlatego, oprócz ciągłego poszerzania naszego portfolio opakowań, skupiamy się również na usługach i opracowywaniu technologii, które pozwalają na redukcję zużycia surowców oraz zwiększenie wydajności produkcji. Świetnym tego przykładem jest najnowsza technologia aseptyczna OneStep, która łączy separację, standaryzację i obróbkę UHT w jeden etap, zamiast wieloetapowego procesu. Nowe rozwiązanie pozwala na zredukowanie zużycia energii o 40%, co zmniejsza oddziaływanie na środowisko i dwukrotnie zwiększa wydajność produkcyjną.

Dziękuję za rozmowę.
Janusz Górski

Zobacz także