Carrefour Polska: Konsumenci bardziej świadomi

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 5/2015 (72)

Wywiad z Ewą Dźwigacz,
Menedżerem w dziale handlowym produktów dużej konsumpcji,
starszym kupcem Carrefour Polska


Jakie innowacje produktowe najbardziej pobudzają handel nabiałem i tłuszczami żółtymi?

Klienci tradycyjnych sklepów coraz chętniej poszukują produktów, które jeszcze do niedawna były niszowe. Dlatego Carrefour dynamicznie rozbudowuje ofertę, aby zapewnić swoim klientom bogaty i różnorodny asortyment. Dużym zainteresowaniem cieszą się między innymi produkty bez laktozy czy produkty z podwyższoną ilością białka. Tego typu asortyment bardzo często ma ściśle określoną grupę docelową – mogą to być kobiety w ciąży, dzieci czy np. sportowcy i kulturyści. Do ożywienia rynku przyczyniają się także produkty, których jeszcze do niedawna nie było w asortymencie, świetnym tego przykładem jest m. in. nowa podkategoria, jaką są batony twarogowe, czy produkty wzbogacane o różnego rodzaju dodatki – wyciągi z alg-DHA, sterole czy białko serwatkowe. Popularnością cieszą się dobrej jakości miksy z masła, które mają zmniejszoną ilość tłuszczu mlecznego i nie zawierają dodatku tłuszczu roślinnego lub zawierają go jedynie w ograniczonej ilości zapewniającej dobre smarowanie.

Czy zakłady mleczarskie są wystarczająco innowacyjne produktowo?

Polskie mleczarnie niczym nie ustępują mleczarniom z innych państw Unii Europejskiej. Są nowoczesne i szybko reagują na nowe trendy na rynku, co jest szczególnie widoczne w 2015 roku – bardzo szybko pojawia się asortyment wypełniający lukę w podaży nowych produktów. Wiele dużych mleczarni w tym samym czasie przedstawia nam podobną ofertę: tak było w przypadku zapotrzebowania na produkty bez laktozy.

Jak zmienia się Pani zdaniem zasobność polskich klientów: czy następuje zwiększenie liczby klientów o chudszym czy grubszym portfelu?

Moim zdaniem klienci stają się coraz bardziej świadomymi konsumentami, a ich zakupy są rozważniejsze. Potrafią docenić wysoką jakość produktu i są gotowi za taki produkt zapłacić więcej – chętniej sięgają m.in. po produkty delikatesowe. Jednak, mimo że zwiększa się liczba klientów z zasobniejszym portfelem, stosunek ceny do jakości wciąż jest ważnym elementem wpływającym na decyzję o zakupie produktu.

Czy Pani zdaniem rok 2015 zamknie się większą sprzedażą?

Ciężko odpowiedzieć na to pytanie w odniesieniu do całego rynku, gdyż jest on mocno zróżnicowany w zależności od kategorii i segmentu. Z pewnością są kategorie, w których taka sytuacja będzie możliwa, jednak w niektórych ze względu na obecną deflację jest mniejsza szansa na osiągnięcie dużych wzrostów sprzedaży.

Dziękuję za rozmowę.
Janusz Górski

Zobacz także