Tesco: Twaróg wciąż ma potencjał

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 4/13

Rozmowa z Grzegorzem Postolskim,
Menadżerem Działu Zakupów w Tesco

Czy Pana zdaniem rok 2013 to dobry rok w detalicznym handlu nabiałem? Jak by Pan ocenił pierwsze 5 miesięcy 2013 r. wobec analogicznego okresu 2012 r.?

Rok 2013 jest trudnym rokiem dla całego rynku FMCG, jednak mimo dużych wyzwań kategoria nabiału jest kategorią stabilną. Aby wykorzystać całkowity potencjał tej kategorii, jako detaliści musimy bardzo dobrze zrozumieć naszych klientów. Jednym z podstawowych kroków jest dopasowanie gamy produktów do odpowiednich formatów sklepów.

Jakie kategorie mleczarskie mają zauważalnie słabszą, a które większą dynamikę sprzedaży?

Obserwujemy zdecydowany powrót klientów do tradycyjnych segmentów kategorii nabiałowej takich jak mleka, a szczególnie mleka świeże. Duży, niedoszacowany potencjał widzimy także w kategorii serów białych i serów białych typu klinki – ta kategoria kojarzy się naszym klientom z wyrobami produkowanymi w technologii tradycyjnej. Warte uwagi są również, cieszące się dużym zainteresowaniem produkty regionalne. Są one wizytówką polskości naszego nabiału.

Z drugiej strony jogurty oraz desery są kategorią, która od wszystkich detalistów i producentów będzie wymagała szczególnej uwagi. Szczególnie kategoria produktów pro- biotycznych z uwagi na regulacje na rynkach amerykańskich traci w przekonaniu klientów.

Proszę powiedzieć jak klienci sieci Tesco odnoszą się do markowych mleczarskich produktów oraz produktów marek własnych? Gdzie widać wyższą dynamikę rozwoju i z czego wynika?

Sieć Tesco jest detalistą, który ma duże tradycje w rozwoju marek własnych. W związku z tym dynamika rozwoju tych produktów w znaczącym stopniu przewyższa wzrost produktów markowych. Obecnie jesteśmy na etapie weryfikacji jakościowej naszych produktów, co powinno zostać pozytywnie odebrane przez naszych klientów. Jednym z ważnych elementów naszej strategii rozwoju produktów jest współpraca ze znanym krytykiem kulinarnym Robertem Makłowiczem. Na każdym etapie rozwoju produktów doradza on nam jak odpowiednio dopasować kwestię jakościową i walory smakowe do potrzeb naszych klientów. Tego typu działania zaowocowały wprowadzenie całej gamy śmietan i serów białych, które są sygnowane przez Pana Roberta.

Jak Pan ocenia poziom innowacyjności oferowanych przez mleczarnie produktów?

Uważam, że w ostatnim czasie największe zmiany zostały wprowadzone przez producentów w obszarze opakowań, dystrybucji oraz przechowywania produktów. W tym zakresie widzimy, że kartonik mleka już nie jest takim samym kartonikiem jak wcześniej. Łatwiej przechowywać go w lodówce, ma nowoczesne otwarcie.

Opakowania stały się także platformą komunikacji z klientem, co ułatwia nawigację w całej kategorii nabiału. Niemniej jednak, porównując nasz rynek np. z rynkiem francuskim wciąż mamy duży potencjał rozwojowy jeżeli chodzi o tego typu produkty – przed naszymi mleczarniami stoi duże wyzwanie w segmencie deserów mlecznych, musów mleczno-owocowych lub chociażby propozycji zaoferowania klientowi opakowań multipakowych.

Jak zmienia się klient, jego nawyki i oczekiwania wobec produktów oraz samego sklepu? Jakie trendy Pana zdaniem są szczególnie widoczne w handlu nabiałem?

Klienci oczekują klarowności i jasności komunikacji w samym sklepie, nie ma już czasu na szukanie swoich ulubionych produktów w gąszczu półki. Z drugiej strony oczekuje się także klarownej struktury cenowej produktów oraz wciąż bardzo istotna jest dla niego cena. Obserwujemy także powrót klientów do kategorii kefirów i maślanek oraz produktów z krótszymi terminami ważności o najwyższym potencjale świeżości, jak choćby mleka świeże.

Jak Pan ocenia sprzedaż produktów funkcjonalnych w kategorii nabiał? Jakie typy produktów są szczególnie atrakcyjne dla konsumentów?

Sprzedaż produktów funkcjonalnych w dalszym ciągu cieszy się dużym zainteresowaniem naszych klientów. Poparty naukowo pozytywny wpływ nabiału na organizm człowieka, przekładający się na poprawę samopoczucia jak również obniżeniem ryzyka zachorowań w dobie intensywnego stylu życia jest cenioną wartością dodaną. Szczególnie atrakcyjne w kategorii nabiał są mleczne produkty probiotyczne, tłuszcze wzbogacone sterolami roślinnymi lub omegą 3 jak również produkty z dodatkiem błonnika.

Dziękuję za rozmowę.
Janusz Górski

Zobacz także