1. Aktualności
  2. Świat

Wlk. Brytania: Rynek produktów funkcjonalnych rośnie wolniej

Źródło: nutraingredients.com
Autor: Barbara Wiercińska

Brytyjski rynek produktów i napojów funkcjonalnych powinien rosnąć o ok. 4,5-6,5% rocznie przez najbliższych pięć lat, ale legislacja Unii Europejskiej prawdopodobnie ograniczy rozwój nowych produktów – wynika z raportu Key Note.
Raport Functional Foods 2010 przewiduje tempo wzrostu dla produktów funkcjonalnych podobne do tego, jakie przypisane jest ich tradycyjnym odpowiednikom oraz podkreśla kluczową rolę pracom nad rozwojem produktów. – Silniejszy wzrost będzie wymagał rozwoju nowych produktów w różnych sektorach rynku i może okazać się trudniejszy niż dotychczas ze względu na regulacje UE – można przeczytać w podsumowaniu.

Eksperci szacują, że do końca października 2009 r. rynek produktów funkcjonalnych wzrósł o 9,6% do 1,46 mld. £. Pomimo wskaźnika wzrostu wyższego niż w okresie 2007/2008, był on znacznie niższy od szacowanego w 2005/2006 22% wzrostu.
Według raportu, sprzedaż mleka sojowego oraz napojów jogurtowych osiągnęła już szczyt, po okresie dużego wzrostu, a sprzedaż margaryn obniżających cholesterol oraz chlebów funkcjonalnych stopniowo zaczyna spadać. Największy wzrost wykazano w sektorze jogurtów probiotycznych oraz wzbogaconych płatków śniadaniowych.
Raport ostrzega, że dodawanie kilku składników funkcjonalnych do produktów może dezorientować konsumentów. Należy również uważać z informacjami o właściwości zdrowotnych produktów, bo EFSA (European Food Safety Authority) kontroluje tego typu deklaracje. Produkty, które nie uzyskają zgody tej instytucji, nie będą mogły podczas promocji w krajach Unii Europejskiej wykorzystywać danych o właściwościach prozdrowotnych do momentu, kiedy badania naukowe nie wykażą ich prawdziwości. W rezultacie producent może osiągnąć efekt odwrotny od zamierzonego.
Pozytywny wpływ na sprzedaż żywności funkcjonalnej może mieć za to nacisk kładziony obecnie na zdrowe odżywianie oraz fakt, że wiele z tych produktów skierowanych jest do konkretnej grupy wiekowej. Raport zalicza do produktów funkcjonalnych płatki śniadaniowe i batoniki z płatków wzbogacanych błonnikiem, minerałami i/lub witaminami oraz jogurty probiotyczne i prebiotyczne, napoje jogurtowe, margaryny obniżające cholesterol oraz mleko sojowe.