1. Aktualności
  2. Polska

Mlekovita największym producentem mleka w Polsce w 2015 r.

Źródło: Grupa Mlekovita
Autor: Janusz Górski
© mlekovita

Mlekovita w roku 2015 wyprodukowała 594 mln l mleka, co stanowi ponad 20% całej polskiej produkcji. Według Prezesa Zarządu Grupy Mlekovita Dariusza Sapińskiego tak ogromna produkcja i jej rekordowy wzrost były możliwe dzięki silnej, rozpoznawalnej marce o międzynarodowej renomie, jaką jest Mlekovita, oraz elastyczności w działaniu i szybkiej reakcji na zmieniające się trendy na rynku produktów mlecznych.

Według danych Mlekovity, w Polsce mleko produkowane w zakładach Grupy pije co 4 osoba. – Wysoki popyt na produkty Mlekovity jest wynikiem pełnej satysfakcji konsumentów oraz ich zaufania do wysokiej jakości naszych produktów, a także pokonaniem przez nas barier na nowych rynkach międzynarodowych. Dlatego w 2015 r. wyeksportowaliśmy 46 mln l mleka, natomiast obchodzące w tym roku 7. urodziny Wypasione robi furorę na rynkach azjatyckich – podkreśla Prezes Zarządu Grupy Mlekovita Dariusz Sapiński. – Dzięki uruchomieniu mechanizmów innowacyjnych wprowadziliśmy zaś zupełnie nowe produkty:
Wydojone – mleko bezlaktozowe (lactose free),
mleko ze sterolami,
mleko z wapniem i witaminami.
Mleko od zarania dziejów jest dla człowieka najważniejszym pokarmem, a Hipokrates twierdził, że jest to najdoskonalszym i najbardziej kompletnym, jaki stworzyła natura. Nie ma bowiem we współczesnej diecie człowieka innego, naturalnego produktu, o porównywalnie bogatej wartości odżywczej, aktywności biologicznej i tak wysokim potencjale immunostymulacyjnym.
XXI wiek przyniósł istotną zmianę w świadomości konsumenta, ukierunkowaną na szczególną dbałość o zdrowie, a postęp w medycynie spowodował, że średnia długość życia człowieka znacząco rośnie, więc profilaktyka zdrowotna jest wyzwaniem dla każdego z nas. Mleko i produkty mleczne, pełniąc bardzo ważną rolę w diecie człowieka, stały się niezbędne do utrzymania dobrego stanu zdrowia, ale także urody i dobrej kondycji. Obecnie produkty mleczne są częścią nowoczesnego stylu życia, a ich spożywanie należy do dobrego tonu i wywołuje pozytywne emocje.
Polska jest jednym z siedmiu największych producentów mleka w Unii Europejskiej, a Polacy chętnie spożywają produkty mleczne. Wzrost konsumpcji mleka i produktów mlecznych wiąże się z coraz większą gamą produktów nabiałowych oferowanych konsumentom przez producentów. Mlekovita ma w swoim portfolio asortyment mleka o różnej zawartości tłuszczu, w różnej pojemności i formacie, w tym topowe marki takie jak Wypasione, Polskie, Twój Kubek, odpowiadając tym samym na szerokie potrzeby konsumentów. Dzięki uważnej obserwacji i analizie rynku wyznacza kierunki rozwoju oraz kreuje trendy rynkowe, należąc do grona firm, które w konkurencyjnym świecie biznesu potrafiły dostrzec i wykorzystać swoje szanse, wprowadzając nowe, innowacyjne produkty. Pomaga w tym uruchomione w 2014 r. Centrum Badań i Rozwoju (CBiR), w ramach którego funkcjonuje najnowocześniejsze Laboratorium, Zakład Fizykochemii oraz Zakład Mikrobiologii i Bakteriologii, wyposażone w najwyższej klasy sprzęt, pozwalając jeszcze szybciej rozwijać bazę produktową. Praca CBiR umożliwia badania w zakresie efektywnego wykorzystania cennych składników mleka oraz prowadzenie specjalistycznych badań w zakresie: gęstości, twardości i lepkości produktów, ich wartości odżywczej, identyfikacji grup drobnoustrojów, składu chemicznego mleka i produktów mlecznych, min.: witamin, minerałów. Dzięki temu Mlekovita w 2015 r. wprowadziła na rynek blisko 120 nowych wyrobów w 14 kategoriach, w tym w asortymencie mleka i produktów mlecznych pojawiły się: mleko Kuchmistrza nie tylko dla baristów o zwartości tłuszczu 2% i 3,2% o większej naturalnej zawartości białka: 3,4%, mleko o zwartości tłuszczu 3,5%, innowacyjne, pierwsze na rynku produkty: produkt mleczny Dar ze sterolami, mleko Dar Junior z wapniem i witaminami A i D, mleko Wydojone bez laktozy o obniżonej zawartości węglowodanów, a także mleko Wypasione zagęszczone 500 g i asortyment mleka UHT w opakowaniach typu bag in box 5 l i 10 l dla sektora HoReCa o zawartości tłuszczu 1,5%, 3,2% i 3,5%.
Mleko jest szczególnie ważne dla dzieci i młodzieży w okresie wzrostu, ponieważ zawarty w mleku wapń jest kluczowym składnikiem budowy kości, u dorosłych mleko pomaga w profilaktyce wielu chorób.
Według najnowszej Piramidy Zdrowego Żywienia (PZŻ) opracowanej przez Instytut Żywności i Żywienia jedną z podstaw odżywiania jest mleko i jego przetwory, ponieważ są jednymi z najbogatszych w wartości odżywcze składników ludzkiej diety. Według zaleceń PZŻ mleko należy spożywać codziennie, a dzieciom i młodzieży zaleca się picie 4 szklanek dziennie.
Mleko posiada wyjątkowy skład, dzięki czemu ma unikalne walory zdrowotne, których nie osiąga żaden inny produkt spożywczy. Jest najlepszym źródłem składników odżywczych – nie tylko głównym źródłem wapnia w diecie, ale również białka o wysokiej wartości biologicznej oraz witamin z grupy B, a także A i D. To także bogate źródło składników mineralnych takich jak magnez, potas i cynk. W mleku obecne są zatem wszystkie niezbędne składniki pokarmowe: białka, węglowodany, tłuszcze, sole mineralne, witaminy, mikro- i makroelementy. Nośnikiem wielu z nich, a głównie cennych witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, tj. A, D, E, jest tłuszcz mleczny, bez którego obecności witaminy te nie zostaną wykorzystane przez organizm.