1. Aktualności
  2. Polska

Spomlek (SM): Konsumpcja serów stale rośnie

Źródło: Forum Mleczarskie Handel
Autor: Janusz Górski
© spomlek (sm)

– Lada serowa zmienia się dynamicznie, inicjowana zmianami w naszych preferencjach żywieniowych – mówi Forum Mleczarskiemu Emilia Pożarowszczyk, Brand Manager w Spomlek (SM). – W roku 2012 według danych Sparksa spadek odnotowały takie kategorie jak wieprzowina, wołowina, ryby. Znaczny wzrost odnotowała natomiast kategoria serów. Zmiany te w dużej mierze są pochodną zmian naszej świadomości konsumenckiej. Jeszcze kilka lat temu sery postrzegane były głównie przez pryzmat dodatku do kanapki lub składnika pizzy. Dziś w ladzie tradycyjnej obok serów tzw. kanapkowych obecne są sery długodojrzewające, z dodatkami wyszukanych ziół i przypraw, pleśniowe. Handlowcy widzą tę szansę, chętnie poszerzają swoją ofertę, aby stworzyć unikalną propozycję dla swoich klientów. Wiele sklepów idzie o krok dalej i poszukuje wyjątkowych produktów, często lokalnych, aby zdobyć uznanie i lojalność konsumenta – dodaje Emilia Pożarowszczyk ze Spomlek (SM).


– Proces widoczny jest w kategorii serów długodojrzewajacych, gdzie coraz częściej konsumenci wybierają alternatywne dla pozycji z importu, polskie sery szlachetne. Sery premium dynamicznie zwiększają swoje obroty również z powodu trendu kulinarnego. Popularne stacje emitują programy kulinarne, które inspirują i odkrywają nowe produkty, zastosowania, czynią z gotowania niejednokrotnie sztukę, zachęcając nas do własnych eksperymentów. Do tego niezbędne są wysokojakościowe produkty, wracamy więc do lady. Ważną rolę w samej ladzie odgrywa ekspozycja serów premium, coraz częściej sery te pojawiają się w towarzystwie owoców, wina czy innych dodatków. Sprzedawcy podkreślają odmienne zastosowanie tej grupy serów, to kierunkuje konsumenta, daje pakiet wstępnych informacji. Nie bez znaczenia jednak jest edukacja na poziomie sprzedawcy. Konsument nie znając sera poszukuje informacji, które pozwolą mu podjąć racjonalną decyzję zakupową. Tak istotna jest tu wiedza samego pracownika działu nabiałowego, który niejednokrotnie postrzegany jest jako ekspert – wskazuje nasza rozmówczyni.
– Drugim źródłem informacji są opisy na etykietach cenowych. Świadomy konsument czyta wnikliwie etykiety, warto aby oprócz składu znalazł tam informacje na temat rodzaju sera, jego cech i zastosowania. W tej kategorii potrzeby definiują szanse i te szanse wykorzystuje kategoria serów premium.
– W serach z półki niższej trwa proces optymalizacji oferty oraz porządkowania lady. W miejsce np. kolejnej goudy sprzedawcy niejednokrotnie wprowadzają nowe pozycje, jak chociażby sery z dodatkami ziół, przypraw. Szeroka oferta serów gouda z przyprawami, ziołami, unikalne połączenia smaków, jak chociażby gouda z imbirem czy gouda z czarnuszką sprawiają, że konsumpcja serów stale rośnie – podsumowuje Emilia Pożarowszczyk, Brand Manager w Spomlek (SM).