1. Aktualności
  2. Polska

Mlekpol (SM): O marketingu i marce w mleczarstwie

Źródło: Forum Mleczarskie Handel
Autor: Janusz Górski
© mlekpol (sm)

Panią Ewę Gromadzką, Kierownik Działu Marketingu Mlekpol (SM) zapytaliśmy o to, jakie są zaś główne grzechy marketerów na rodzimym rynku i dlaczego warto budować pozycję marki.
– Dobry marketingowiec powinien przede wszystkim umieć słuchać, obserwować i analizować zachowania rynku - mówi Ewa Gromadzka. – Na podstawie tych obserwacji, badań, stałej analizy musi opracować strategię, ale ważne by były to strategie długofalowe, zaplanowane i otwarte na dynamiczny rynek. A konkurencja? W każdej branży dobrze pojęta konkurencja to mobilizacja do działania. Trzeba szanować i obserwować konkurencję, ale też starać się być zawsze o krok przed konkurencją.
W marketingu potrzebna jest duża doza pokory wobec marki. Zdarza się, że brand managerowie zapatrzeni w swoje wizje, nie realizują konsekwentnie stworzonej strategii marki. Często też działają po omacku, bez dobrze stargetowanego klienta, nie doceniają badań rynkowych. Znamy przecież marki, które miały wspaniały start, ale zostały szybko zapomniane – dodaje nasza rozmówczyni.


– Trzeba też szanować klienta. Warto pamiętać, że mamy wyedukowanych klientów –sami przecież uczestniczymy w procesie edukacji. Dziś klienci są bardzo świadomi i dlatego trzeba tę mądrość konsumentów cenić. My naszą komunikację z konsumentem budujemy właśnie w ten – uczciwy sposób. I taka komunikacja daje wymierne efekty – podsumowuje Kierownik Działu Marketingu tę część rozmowy.
Odpowiadając na pytanie dotyczące celowości budowy pozycji marki Ewa Gromadzka mówi: – Mlekpol ma kilka silnych marek, których pozycja rynkowa jest wysoko oceniania. Silna marka to kapitał firmy, nie tylko w wymiarze ekonomicznym czy wizerunkowym, ale też w aspekcie bycia lub nie wielu firm na rynku. Marka dla klienta – to informacja o jakości i wyjątkowości, a przede wszystkim obietnica konkretnych korzyści. I nie dotyczy to tylko branży mleczarskiej, ale każdego sektora – podkreśla Ewa Gromadzka. – Bo marka to inwestycja. Zwłaszcza teraz, kiedy mamy coraz większą ekspansję marek własnych, sieciowych, które bardzo agresywnie wkraczają na sklepowe półki. Dlatego ważne jest, by wzmacniać pozycje silnych rodzimych marek. Mlekpol jest pionierem i liderem w budowaniu marek mleczarskich na polskim rynku. Mam tu na myśli przede wszystkim markę Łaciate, która została wykreowana 18 lat temu. Od początku pracowaliśmy nad wyrazistym USP, która szybko stała się liderem na rynku mleka UHT, a nawet więcej, na polskim rynku to Łaciate wykreowało mleko UHT. Przez tyle lat Łaciate ma pozycję lidera w tej kategorii. To pozwoliło nam na tworzenie innych produktów pod marką Łaciate, by przedstawiać konsumentowi nową ofertę i nowe produkty – wskazuje Ewa Gromadzka.
– Ważne jest też, by stale pracować nad marką, w zakresie komunikacji z konsumentem, ale też nad odświeżaniem wizerunku i jej ożywianiu.
Zarówno portfel marki, jak i reklama powinny być zgodne z trendami, jakie obecnie funkcjonują na rynku: zmienia się konsument, zmiana się rynek i trzeba wychodzić naprzeciw oczekiwaniom konsumenckim. Dlatego stale pracujemy nad nowymi produktami pod marką Łaciate. Dzisiaj portfolio marki to: mleko, śmietanki UHT, masło i mix, a także nowości – serki śmietankowe do smarowanie oraz cottage cheese.
Podobnie sprawa przedstawia się w przypadku naszych innych znanych i wysoko cenionych marek, np. Milko. To marka bardzo nowoczesna, skierowana do młodego, aktywnego konsumenta. Ale adresujemy ją też do ludzi w różnym wieku, bo aktywni i młodzi (przynajmniej duchem) chcemy być przez wiele lat – podsumowuje Ewa Gromadzka, Kierownik Działu Marketingu Mlekpol (SM).
Więcej w wywiadzie zamieszczonym w Forum Mleczarskie Handel 5/2013.