1. Aktualności
  2. Polska

Recykling kartoników do płynnej żywności powszechny w Europie

Źródło: Forum Mleczarskie Handel
Autor: Janusz Górski
© elopak

– Bardzo ważnym elementem związanym z ekologią opakowań jest możliwość ich recyklingu. W Europie zbieranych jest ok 40% wprowadzonych na rynek kartoników do płynnej żywności, w krajach takich jak Belgia lub Niemcy jest to już ok 70% – mówi w rozmowie z Forum Mleczarskie Biznes Piotr Leowski, Manager Market Unit w Elopak. – W Polsce program Rekarton prowadzi zbiórkę kartoników od 2007 r. i do tej pory może się pochwalić zbiórką 26 tysięcy ton kartoników. Ponieważ kartoniki w ok. 70-88% (w zależności od pakowanego produktu) składają się z wysokiej jakości celulozy, to właśnie odzysk tego surowca jest najpopularniejszą formą recyklingu tego typu opakowań. Kartoniki do płynnej żywności stanowią również surowiec do produkcji płyt wykorzystywanych w przemyśle budowlanym – dodaje Piotr Leowski.

– Jak już wspomniałem kartony składają się w około 70-88% z papieru – celulozy, która pochodzi z drewna, czyli w pełni odnawialnego surowca naturalnego. Drzewa wykorzystywane do produkcji kartoników pochodzą z certyfikowanych i odpowiednio zarządzanych lasów, czego dowodem jest między innymi stosowanie certyfikatów pochodzenia FSC. Odpowiedni system kontroli pochodzenia surowca zapewnia, że każde ścięte drzewo zastępowane jest nowymi sadzonkami – podkreśla Piotr Leowski z Elopaku.
– Elopak w sposób ciągły prowadzi badania oraz wdraża innowacyjne technologie produkcji, które mają na celu zmniejszanie emisji CO2. Do końca 2008 roku firma Elopak ograniczyła bezwzględną emisję CO2 o 10%, w porównaniu do 2008. Redukcja w przeliczeniu na jeden wyprodukowany kartonik była jeszcze większa, bo wynosiła 18%. Temat emisji CO2 jest poważnie traktowany na różnych szczeblach, nie tylko krajowych ale również branżowych. Dużo o tym dyskutuje się między innymi w ramach współpracy FIL/IDF i FAO. Elopak stawia przed sobą kolejne wyzwania w zakresie zwiększania wykorzystywania odnawialnych źródeł energii, ograniczania emisji CO2, nowych materiałów do powlekania lub recyklingu, czego wynikiem jest strategia zrównoważonego rozwoju firmy na kolejne 8 lat – podsumowuje Piotr Leowski, Manager Market Unit w Elopak.