1. Aktualności
  2. Polska

Piątnica (OSM) podsumowuje 2012 rok

Źródło: Piątnica (OSM)
Autor: Janusz Górski

Przychody ze sprzedaży mleczarni Piątnica (OSM) w 2012 roku wzrosły o 12,5% w stosunku do roku poprzedniego i wyniosły 795 mln zł. Taki wynik był możliwy dzięki wzrostowi skupu mleka o 11% w porównaniu do 2011 r. Spółdzielnia skupiła ponad 302 mln litrów mleka od 2600 dostawców, płacąc 15. rok z rzędu najwyższą cenę w kraju – 1,53 zł za litr.

Najwyższą dynamikę sprzedaży spółdzielnia uzyskała w kategorii sera mascarpone (wzrost o 30%), serków do smarowania (wzrost o 20%) i w śmietanach (wzrost o 15%). Firma pozostaje liderem w sprzedaży serków wiejskich z 50% udziałem oraz śmietan z 25% udziałem w rynku. Wysoką dynamikę osiągnął również eksport produktów Piątnica (OSM), który w roku 2012 wzrósł aż pięciokrotnie. Głównymi odbiorcami produktów spółdzielni były kraje nadbałtyckie (Litwa, Łotwa, Estonia), Rosja, Rumunia, USA oraz Kanada. Rosnąca z roku na rok sprzedaż za granicę stanowi już ponad 2% obrotów firmy.
Dodatnie wyniki finansowe zakładu to także efekt wprowadzenia na rynek nowych grup produktowych. Piątnica rozpoczęła produkcję klasycznego Jogurtu Naturalnego oraz jogurtu typu bałkańskiego z dodatkiem mascarpone marki Milandia, znanej już z wprowadzonych w 2011 r. serów twarogowych w plastrach.
Rosnąca popularność naturalnego twarożku typu grani skłoniła firmę do wprowadzenia jego odmian smakowych. Wszystkie nowości produktowe oferowane konsumentom przez OSM Piątnica, pomimo krótkiej obecności na rynku, cieszą się zaufaniem klientów i odnotowują dynamiczne wzrosty sprzedaży.
Znaczący wpływ na wynik finansowy spółdzielni miało także uruchomienie w nowym zakładzie w Ostrołęce produkcji serwatki w proszku. Bieżące kontraktowanie całej produkcji poprawiło płynność finansową i rentowność tego zakładu. Od września 2012 r., z dzienną produkcją na poziomie ponad 20 ton, Piątnica (OSM) jest jednym z największych w Europie graczy w tej kategorii.
Nie ma rozwoju bez nakładów na inwestycje, dlatego OSM Piątnica przeznaczyła w ubiegłym roku na nie rekordową sumę – 70 mln zł. W ramach wygenerowanego budżetu powstała nowoczesna, czterokondygnacyjna hala produkcyjna, w której obecnie trwa montaż nowych linii technologicznych. Zgodnie z planem inwestycyjnym, do końca marca br. zakończona zostanie budowa trzypiętrowego magazynu chłodniczego. Równolegle, w zakładzie w Ostrołęce powstaje hala do rozlewu świeżego mleka, w której na początku II kwartału tego roku planowane jest uruchomienie produkcji mleka w ergonomicznych, niespotykanych dotąd na polskim rynku opakowaniach.
Piątnica (OSM) – według rankingu dziennika Rzeczpospolita z 2012 r. – jest obecnie 4. najmocniejszą marką mleczarską na polskim rynku. Wartość marki oszacowano na 212,5 mln zł, co dało jej jednocześnie 61. pozycję na liście 330 najbardziej wartościowych marek w Polsce.