Serwis www.forummleczarskie.pl wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji, które pozwalają lepiej adaptować stronę do potrzeb i preferencji Czytelników oraz budować statystyki dotyczące oglądalności. Cookies można wyłączyć w każdej chwili w ustawieniach przeglądarki internetowej. Brak takiej zmiany oznacza możliwość zapisu w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdą Państwo w Polityce prywatności. Zamknij

Aktualności

Hortimex: Konsumenci chcą czystej etykiety, ale nie chcą za to więcej płacić

Źródło: Forum Mleczarskie Biznes   Dodano: 2017-03-20 09:45:47

© hortimex

– Nie ma dziś w zasadzie produktów spożywczych, których etykiet producenci nie chcieliby oczyścić z dodatków do żywności – mówi Forum Mleczarskiemu Biznes Mateusz Kowalewski, Prezes w firmie Hortimex Plus. – Najczęściej temu procesowi poddaje się te wyroby, które spożywamy najczęściej. Konsumenci uważają, że produkty pozbawione dodatków są zdrowsze, więc kupując produkty codziennego spożycia (mięso, pieczywo, nabiał) zwracają większą uwagę na „czystość” etykiety. Produkty spożywane rzadziej lub okazyjnie, jak np. słodycze, mogą liczyć na większą tolerancję dla ich zawartości.


– Zakłady mleczarskie nieczęsto czyszczą etykiety bo nie ma ich z czego czyścić! Wiele polskich zakładów mleczarskich wytwarza produkty relatywnie proste, które do swego wytworzenia nie wymagają stosowania dodatków do żywności. Te najczęściej stosowane są w aplikacjach wymagających np. stabilizacji czy specyficznej tekstury, jak napoje mleczne lub desery. Tutaj poszukiwane są naturalne alternatywy. Polskie mleczarstwo, z racji jego nieśpiesznego rozwoju, ominął okres intensywnego stosowania dodatków do żywności, tak jak to miało miejsce na zachodzie Europy. Dzięki temu, wiele produktów ma naturalny, prosty skład. Niemniej jednak konsumenci oczekują także produktów wyżej przetworzonych, więc zapotrzebowanie na specyficzne surowce będzie istniało. Otwartą pozostaje kwestia, czego używać zamiast dodatków – wskazuje Prezes firmy Hortimex Plus.

– Dziś najczęściej z receptur usuwa się konserwanty lub inne dodatki przedłużające trwałość oraz barwniki. Niepopularne są też dodatki wzmacniające smak. Ostatecznie jednak wyeliminowanie jakiegokolwiek „E”, to dodatkowy punkt w walce o uwagę konsumenta. Pod jednym wszakże warunkiem: koszt wytworzenia produktu nie powinien wzrastać. Tu tkwi wyzwanie: konsumenci chcą czystej etykiety, ale niechętnie chcą za nią płacić wyższą cenę. Gdyby było inaczej, zapewne widzielibyśmy dodatki tylko tam, gdzie po prostu nie da się ich wyeliminować.

– Inna sprawa, że nie tylko dodatki są eliminowane. Równie chętnie – ze względu na rosnącą świadomość konsumentów – producenci starają się wyeliminować lub ograniczyć cukier i tłuszcz. Ten drugi w mleczarstwie na razie rzadko, bo jest on naturalnym towarzyszem wielu produktów (np. serów), ale możemy się spodziewać rosnącego zapotrzebowania na produkty o obniżonej zawartości tłuszczu – dodaje nasz rozmówca.

– Oferta naszej firmy od dłuższego już czasu ewoluuje w kierunku „czystej etykiety”. Obecnie oferujemy szereg rozwiązań pozwalających na eliminowanie dodatków do żywności lub cukru i tłuszczu. Do tworzenia stabilnych struktur polecamy specjalistyczne, niemodyfikowane skrobie ryżowe i ziemniaczane oraz preżelowane mąki z ryżu lub roślin strączkowych. Wprowadzamy właśnie do oferty naturalne barwniki oraz żywność barwiącą. Do aplikacji wymagających wzmocnienia słonych nut smakowych, proponujemy ekstrakty drożdżowe, jako alternatywę dla glutaminianu sodu. Producentom, chcącym zredukować zawartość tłuszczu lub cukru najczęściej proponujemy uzyskiwane z cykorii błonniki: inulinę lub oligofruktozę. Oferujemy także popularną ostatnio stewię, choć pamiętać należy, że dopuszczony do stosowania glikozyd stewiolowy jest dodatkiem do żywności – wylicza Mateusz Kowalewski.

– Partner Hortimexu, holenderska firma Avebe, proponuje dla nowych aplikacji skrobie ziemniaczane Etenia. Produkty te nie posiadają numeru E, co oznacza, iż na etykiecie pojawi się tylko nazwa – skrobia ziemniaczana. Etenia stwarza wiele możliwości przy produkcji serka kanapkowego, jogurtów, deserów, lodów czy też produktów dla wegan. Pozwalają na to właściwości skrobi dzięki którym może imitować tłuszcz, nadawać teksturę, wiązać serwatkę czy też zastępować białka mleka. Możemy dzięki temu wytwarzać produkty mniej kaloryczne, zdrowsze, przy tych samych lub lepszych walorach smakowych. W przypadku wielu aplikacji, stosowanie Etenii poprawia także wydajność produkcji. Bardzo ważną funkcją Etenii jest także możliwość zastępowania stabilizatorów takich jak karageny czy skrobie modyfikowane – podsumowuje Mateusz Kowalewski, Prezes w firmie Hortimex Plus.

archiwum aktualności »
copyright
Nathusius Investments Sp. z o.o © 2008-2017
02-920 Warszawa
ul. Powsińska 23/6
tel: 22 642 43 12, fax: 22 642 36 25